Krachtpatsers van Cadillac en Corvette in Detroit
(11-1-2005)
Cadillac en Corvette zullen in Detroit tijdens de North American
International Auto Show hun nieuwste topmodellen onthullen. De
volledig nieuwe Cadillac STS V-series is de meest potente Cadillac in
de geschiedenis van het merk.
De Corvette Z06 geniet de eer de snelste en krachtigste auto te zijn
die ooit door Corvette en General Motors in productie werd genomen,
terwijl de Corvette C6-R met zijn uit de racerij afkomstige techniek
zich zal laten gelden op de internationale circuits.
Cadillac STS-V: gratie en kracht
In de gedaante van de nieuwe STS-V introduceert General Motors de
meest expressieve Cadillac wat motorvermogen en prestaties betreft.
Het is de nieuwste aanwinst in Cadillacs groeiende reeks van sportieve
V-series modellen. De STS-V is een achterwielaangedreven sedan voor
alledag die over een heuse compressor beschikt en opvalt door een
design dat onmiddellijk de associatie met Cadillac oproept.
Nieuwe 4,4-liter Northstar-motor
Debuut nieuwe zestraps automaat van GM
De Northstar V-8 SC wordt geleverd in combinatie met de nieuwe
Hydra-Matic 6L80 zestraps automatische transmissie. Het is in
technisch opzicht een van de meest geavanceerde automatische
versnellingsbakken ter wereld, dankzij onder meer Performance
Algorithm Shifting (PAS) en Driver Shift Control (DSC). PAS zorgt
ervoor dat de elektronische besturingseenheid van de transmissie
automatisch ingrijpt tijdens manoeuvres met hoge dwarsversnellingen
waarbij de gasklep gesloten is; de bak schakelt dan razendsnel terug
zodat er soepel wordt geaccelereerd wanneer de gasklep weer opent. DSC
stelt de bestuurder in staat om zelf met de transmissiepook
sequentieel te schakelen.
Fijnafstelling op de Nürburgring
De STS-V werd getest onder alle denkbare omstandigheden en op
uiteenlopende trajecten zoals GMâs nieuwe Milford Road Course en op de
Nordschleife van de Nürburgring. Dankzij dit intensieve testprogramma
zijn vooral zijn acceleratie- en remvermogen en zijn wegligging een
circuitauto waardig. Dit is mede te danken aan de grotere banden
(P255/45R18 voor, P275/40R19 achter), grotere remschijven, grotere
remblokken en grotere remzadels. Ook zijn de torsiestabilisators en
schroefveren stugger en de stuuroverbrenging directer. Het onderstel
werd afgestemd op het hogere prestatiepotentieel zonder dat dit ten
koste gaat van het rijcomfort.
Sportiever exterieur en interieur
De specifieke uiterlijke kenmerken van de STS-V dragen bij aan zijn
hogere prestatiepotentieel, maar accentueren tegelijkertijd de
gedistingeerde elegantie die synoniem is met de aanduiding STS. Zo
zorgt de grotere gaasgrille van gepolijst roestvrijstaal tevens voor
voldoende koellucht voor de motor. De grille maakt duidelijk dat het
om de V-series uitvoering van de sedan gaat, maar vormt ook een
subtiele verwijzing naar het rijke Cadillac-verleden â een gaasgrille
werd immers ook toegepast op de Cadillac V-16, het model dat in de
jaren â30 van de vorige eeuw symbool stond voor luxe en prestaties. De
nieuwe STS-V kenmerkt zich bovendien door een vloeiend vormgegeven
motorkap met een uitstulping voor de compressor. De tien-spaaks
lichtmetalen velgen (18 x 8.5 voor, 19 x 9.5 achter) leveren een
bijdrage aan de koeling van de remmen. Het interieur van de STS-V
straalt vakmanschap en kwaliteit uit, mede dankzij het ruimhartige
gebruik van leer.
Ontwikkeld door GMâs Performance Division
De STS-V werd ontwikkeld door GMâs eigen Performance Division, de
afdeling waar speciale versies van productiemodellen worden ontwikkeld
die het hart van de ware autoliefhebber sneller doen kloppen. Alles â
vormgeving, techniek en assemblage â geschiedde binnenshuis. Net als
de STS wordt de STS-V gebouwd in de moderne Lansing Grand River (LRG)
productiefaciliteit, die in 2004 door JD Power werd aangemerkt als
beste autofabriek van Noord-Amerika. De STS-V staat vanaf het vierde
kwartaal van 2005 bij de Amerikaanse Cadillac-dealers en zal op zijn
vroegst na het eerste kwartaal 2006 op de Europese markt verschijnen.
Corvette Z06: snelste productiemodel in de historie van Corvette
Corvette introduceert tijdens de North American International Auto
Show de nieuwe Z06. Het is het snelste en krachtigste model dat ooit
werd aangeboden door Corvette en General Motors. De nieuwe Z06 levert
500 pk (373 kW) bij 6200 tpm en 657 Nm bij 4800 tpm. De auto weegt
ongeveer 1420 kg en accelereert in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/h.
De topsnelheid bedraagt ruim 305 km/h.
LS7: sterkste GM-motor
Met de komst van de nieuwe LS7 krachtbron in de nieuwe Z06 keert de
â427-cubic-inchâ motor terug in het modellenprogramma van Corvette. In
tegenstelling tot de vorige 427, een zogeheten âbig-blockâ motor, is
de nieuwe 7,0-liter LS7 een âsmall-blockâ V8. De LS7 heeft echter wel
de grootste cilinderinhoud van alle âsmall-blockâ motoren ooit door GM
geproduceerd, als eerbetoon aan het 50-jarig bestaan van de
legendarische sportwagen. Het is tot op heden ook de sterkste motor in
een productiemodel van Corvette en GM. De LS7 is gemakkelijk te
herkennen aan de rode kleppendeksels met zwarte belettering.
Een racemotor in een straatauto
Dat de LS7 motor techniek herbergt die aan de racerij ontleend is,
blijkt onder meer uit het gebruik van titanium drijfstangen. Deze
wegen elk slechts 480 gram en zijn bijna 30 procent lichter dan de
drijfstangen die in de LS2 V-8 werden toegepast. Titanium is bovendien
niet alleen licht, met alle bijkomende voordelen voor het toerenbereik
en de prestaties van de motor, maar ook bijzonder duurzaam. Ook is de
LS7 voorzien van een krukas van gesmeed staal, vlakke zuigers van
gesmeed aluminium, dry-sump smering, âgeflowdeâ lichtmetalen
cilinderkoppen met titanium inlaatkleppen en natriumgevulde
uitlaatkleppen alsmede titanium klepstoters en klepveren.
Alle LS7 motoren worden handmatig en volgens strenge normen
geassembleerd in het nieuwe Performance Build Center van GM Powertrain
in Wixom, Michigan. Zo worden de cilinders van de LS7 deck-plate
gehoond, een procédé dat normaliter voorbehouden is aan racemotoren
en zelden wordt toegepast in motoren voor productiemodellen.
Unieke carrosseriestructuur
Dankzij zijn unieke aluminium structuur bezit de Z06 een hoge
carrosseriestijfheid en blijft het wagengewicht van de coupé binnen
de perken. De langsliggers zijn uit één stuk vervaardigd met behulp
van hydroformtechniek en voorzien van gegoten ophangingspunten waar in
andere Corvette-modellen gebruik wordt gemaakt van diverse gelaste
stalen componenten. Tal van giet-, pers- en extrusiedelen worden met
behulp van de modernste technieken in de carrosseriestructuur
gemonteerd. Composietmaterialen zoals koolstofvezel worden via
verlijming met de aluminium structuur verbonden. Zo zijn de voorste
wielkasten bijvoorbeeld van composietmateriaal en bestaat de vloer van
het inzittendencompartiment uit een combinatie van koolstofvezel en
vederlicht balsahout.
Voor de Z06 werd de wielbasis gehandhaafd op 2686 mm, evenals de
wielophanging met korte en lange draagarmen en dwarsgeplaatste
bladveer. Nieuw zijn de velgen, banden en remmen alsmede de veren en
torsiestabilisator achter. De stuggere vering vormt een goede
combinatie met de 18 x 9.5 inch grote lichtmetalen velgen met
275/35ZR18 banden vóór en 19 x 12 inch grote velgen met 325/30ZR19
banden achter â de grootste velg/band-combinatie ooit onder een
Corvette. De Goodyear banden dragen bij aan een comfortabel rijgedrag
maar staan tegelijkertijd een dwarsversnelling toe van meer dan 1 g.
Splinternieuwe Corvette C6-R racer
De nieuwe Corvette C6-R circuitauto zal in maart van dit jaar voor het
eerst in actie komen tijdens de 12 Uren van Sebring, nadat de auto een
vol jaar lang aan rigoureuze tests werd onderworpen. Het team komt met
twee wagens uit in de GT1 productiewagenklasse (voorheen GTS-klasse
geheten) van de American Le Mans Series, maar zal ook deelnemen aan de
24 Uren van Le Mans (waar de Corvette in de voorbije vier jaar drie
keer een klassenoverwinning boekte). De nieuwe raceversie geldt als
GMâs meest geavanceerde sportwagen, een auto waarin de jarenlange
ervaring met de succesvolle Corvette C5-R en de verworvenheden van de
nieuwe Corvette C6 en Z06 zijn gebundeld.
Nergens is de technologische verbondenheid tussen twee modellen zo
zichtbaar als in de Corvette C6-R en de Corvette Z06. De Z06
ondervindt voordeel van de wijze lessen die geleerd werden op het
circuit, terwijl de C6-R profiteert van de enorme knowhow die binnen
het GM-concern voorhanden is. Beide wagens worden aangedreven door een
7-liter âsmall blockâ V8 met dry-sump smering, geflowde
cilinderkoppen, titanium kleppen en drijfstangen, smeedstalen krukas
en plate-honed cilinders. Gezien hun doelstelling verschillen de
straatversie en de circuituitvoering weliswaar qua componenten en
specificaties, maar de achterliggende gedachte is identiek.
In 2005 komt hetzelfde zestal coureurs in actie dat vorig jaar met de
C5-R historie schreef door overwinning op overwinning te stapelen: Ron
Fellows, Johnny OâConnell en Max Papis besturen de Corvette C6-R met
nummer 3 en Oliver Gavin, Olivier Beretta en Jan Magnussen het
exemplaar met nummer 4.
AutoRai