Verkopen december zorgen voor op drie na beste jaar ooit voor MAZDA
(11-1-2005)
Dankzij zeer gunstige verkoopcijfers in december heeft Mazda het jaar
2004 afgesloten als het op drie na beste jaar ooit in de geschiedenis
van het merk in Europa. Met een verkoop van meer dan 17.000 eenheden
in de laatste maand van 2004 scoorde Mazda de op een na beste
decembermaand in 12 jaar tijd.
Koploper was Spanje, dat in december een absoluut verkooprecord
neerzette en de totale verkoop zag stijgen met 8%. Griekenland
behaalde in de maand december een record-marktaandeel van 3,7% met een
verkoopstijging van 36%. Ook in Rusland, een stijging van 411%,
Italië, 40% meer en Portugal met 3% meer verkoop, werden in december
records gevestigd vergeleken met december 2003. In een aantal andere
landen werden eveneens uitstekende resultaten geboekt. Ten opzichte
van december 2003 stegen in Noorwegen de verkopen met 62%, in België
met 8%, in Duitsland met 4% en in Frankrijk en Hongarije beide met 2%.
Deze resultaten zorgden voor een buitengewoon goed jaar voor Mazda
Motor Europe, waarin in totaal meer dan 275.000 auto's werden
verkocht. Dat zijn er ruim 46.000 meer dan in 2003. In een Europese
markt, die met slechts 2,3% groeide, wist Mazda een verkoopstijging te
behalen van 20%. Daarmee heeft Mazda nu 25 maanden achter elkaar in
Europa een stijging geboekt van meer dan 10%, waarmee het één van de
snelst groeiende merken in Europa is geworden in zowel 2003 als 2004.
Tot en met december 2004 is er in Italië nu 23 maanden achter elkaar
meer dan 10% groei gerealiseerd, in Griekenland 21 maanden achter
elkaar.
Totaal 13 markten hadden in 2004 een groei in verkopen van boven de
10%, waarbij vijf markten een recordjaar boekten: Rusland 460% meer,
Italië 68% meer, Spanje 45% meer, Portugal 30% meer en
Groot-Brittannië 25% meer verkopen vergeleken met 2003. Ook in
Slovenië, Roemenië, Servië en Bulgarije werden records gebroken.
Nog meer dubbelcijferige verkooprecords werden gevestigd in
Griekenland, 59% meer, Frankrijk 30%, Denemarken 29%, België 25%,
Noorwegen 18%, Ierland 12%, Hongarije 11% en Tsjechië en Slowakije
met 10% meer vergeleken met 2003.
In Duitsland, de grootste markt van Mazda in Europa, en in Oostenrijk
en Nederland wist het merk zowel een stijging van de verkoop als van
het marktaandeel te realiseren.
De Mazda6 was ook in 2004 het best verkochte model in het gamma van
Mazda in Europa, met een aandeel van 34% in de totale verkoop en een
volume dat vrijwel even groot was als in 2003.
Ook de Mazda3 had een uitstekend jaar, er werden er bijna 71.000 van
verkocht in Europa. 2004 was tot nu toe het beste jaar voor de Mazda2,
met 55% meer verkopen dan in 2003.
Het aandeel van Mazda in het Europese sportieve non-premium segment
bleef opnieuw erg hoog. De Mazda RX-8 met rotatiemoter pakte daarin
14% en de Mazda MX-5 10%.
"We zijn buitengewoon tevreden dat we ook in 2004 de uitermate sterke
groei van Mazda hebben weten te continueren, na onze stijging met meer
dan 40.000 eenheden in 2003" aldus Dan Morris, President en CEO van
Mazda Motor Europe. "We kijken er naar uit om ook dit jaar onze sterke
come-back van de afgelopen jaren te consolideren".
AutoRai