11-1-2005
Onderwerp
Kick-off Themajaar Water op Vakantiebeurs
Karin van Eerde
Gedeputeerde Hans Schipper geeft op 11 januari tijdens de opening van
de Vakantiebeurs in Utrecht, het startsein voor het themajaar Water.
De provincie zal het themajaar Water benutten om Noord-Holland nóg
sterker te profileren als Waterprovincie. Om de stimulering van het
toerisme naar Noord-Holland kracht bij te zetten zal Hans Schipper op
ludieke wijze het nieuwe beeldmerk en slogan voor Noord-Holland
onthullen.
Noord-Holland is een rijke waterprovincie. Voor de provincie betekent
het Themajaar Water een uitstekende kans om zich te profileren als een
veelzijdige provincie die gedomineerd wordt door de relatie die zij
heeft met het water, zowel in historische zin, als met de
mogelijkheden die het water nu biedt. Met het nautische spektakel SAIL
2005 voor de boeg, het rijke VOC verleden, de Zuiderzeesteden, het
vele water, de visserij, de strijd tegen het water en de talrijke
mogelijkheden tot watersport heeft de provincie alle ingrediënten in
huis om zich te profileren als dé Watersportprovincie bij uitstek.
Vanuit een internationaal perspectief is met name Duitsland een
interessante markt; ongeveer 60% van de watersporters op het
IJsselmeer is van Duitse afkomst. Noord-Holland zal hierbij volop de
concurrentie aangaan met Friesland en Zeeland. Voor de watersport wil
de provincie de knelpunten in brug- en sluisbedieningen oplossen en
wachtplaatsen bij bruggen en sluizen uitbreiden. Tevens worden de
voorzieningen voor de riviercruisevaart uitgebreid in Hoorn, Zaandam
en Volendam. Hier liggen volop kansen voor het toerisme.
Hans Schipper zal bij zijn openingswoord een vooruitblik werpen op het
komende toeristische jaar. De provincie Noord-Holland zal in 2005 alle
zeilen bijzetten om het toerisme te stimuleren om zo meer
overnachtingen, bestedingen en werkgelegenheid in Noord-Holland te
creëren. Het belangrijkste uitgangspunt hierbij is de uitvoering van
de Agenda Recreatie & Toerisme. Zo wordt in februari het
samenwerkingscontract voor het Amsterdam Plus-programma getekend met
als doel om het toerisme naar Noord-Holland vanuit Amsterdam te
bevorderen door extra marketing en promotionele acties. Naast Spanje,
Italie en Noord-Amerika zal de nadruk tevens liggen op China, een
markt met een enorme potentie.
Provincie Noord-Holland