AutoRai

2006 Dodge Viper SRT10 Coupé waardige opvolger Viper GTS

(11-1-2005)
De 2006 Dodge Viper SRT10 Coupé is de nieuwe, ultrasportieve gesloten variant van de Dodge Viper SRT10 en presenteert zich nadrukkelijk als opvolger van de Viper GTS uit 1996.
Net als dat model draagt de nieuwe SRT10 Coupé de van die auto bekende donkerblauwe kleur en de witte strepen. De nieuwe Viper SRT10 Coupé zal naar verwachting veel in de racerij worden ingezet en is daarop speciaal voorbereid.

Bij de nieuwe Dodge Viper SRT10 Coupé draait alles om pure prestaties. Met zijn 500 pk (372 kW) sterke V10-motor is hij in staat tot een 0-100 km/h sprint in minder dan vier seconden. Minstens zo indrukwekkend is dat hij zich in circa twaalf seconden van stilstand naar 160 km/h en weer naar stilstand kan bewegen. Daarnaast is er zijn onvergelijkbare uiterlijk, met het opvallend brede front, de masculiene flanken en de uiterst krachtig gestileerde achterzijde.

Uiterlijk een racewagen
Het exterieur van de Viper SRT10 Coupé vormt hét kenmerkende verschil met de oorspronkelijke open versie van deze auto. De styling roept bewust herinneringen op aan de vermaarde Viper GTS Coupé, maar is als geheel een veel modernere interpretatie van dat concept. âHet uiterlijk communiceert duidelijk dat deze auto populair is als racewagenâ, aldus Trevor Creed, Senior Vice President Design. âEn dat niet alleen op het circuit, maar ook als hij stationair staat te draaien bij een verkeerslicht. Het design zegt alles over het karakter van de Viper SRT10 Coupé. De prestaties maken vervolgens alle verwachtingen waar.â

Doordat de SRT10 convertible, die al een zeer torsiestijve carrosserie heeft, als uitgangspunt is genomen, kon de Viper SRT10 Coupé door de toevoeging van de dakconstructie alleen nog maar aan stijfheid winnen. In aërodynamisch opzicht is de styling doelmatig; er is met succes gestreefd naar veel downforce (krachten die de auto op de weg drukken) en stabiliteit bij hoge snelheden. De schuin aflopende achterzijde en de achterspoiler dragen hieraan flink bij. De voorspoiler, de motorkap, voorste zijschermen en portieren zijn de enige carrosseriedelen die met de Viper convertible uitwisselbaar zijn. Behalve het toegevoegde dak en de nieuwe achterklep, heeft de Viper SRT10 Coupé zijn eigen voorruitomlijsting, zijruiten en achterlichten.

Interieur klaar voor de rolkooi
In het interieur van de nieuwe Viper SRT10 Coupé gaat de functie voor de vorm, waarmee overigens een bijzondere âracyâ sfeer is gecreëerd. Bijzonder is de toepassing van een tweekleurenschema. Om helmdragende coureurs genoeg hoofdruimte te bieden, is het âdouble-bubbleâ dak met de twee bollingen van de originele Viper GTS overgenomen. Als typisch kenmerk van een racewagen, heeft de Viper SRT10 Coupé een interieur dat is voorbereid op de montage van een rolkooi, die bovendien een maximum aan bewegingsvrijheid garandeert.

De achterklep biedt niet alleen toegang tot de bagageruimte, maar draagt ook bij aan de stijfheid van de carrosserie. Om praktische redenen opent de klep laag, zodat de bagageruimte gemakkelijk toegankelijk is. De klep wordt door twee gasdrukveren ondersteund. De laadruimte is iets groter dan bij de open versie van de Viper SRT10.

Tiencilinder geweldenaar
De motor van de Dodge Viper SRT10 Coupé is de bekende tiencilinder geweldenaar. Zijn belangrijkste specificaties: een inhoud van 8,3 liter, een maximum vermogen 372 kW (500 pk) en een maximum koppel van 712 Nm, waarvan negentig procent van 1.500 tot 5.600 toeren per minuut beschikbaar is. Aan deze motor is een handgeschakelde zesbak gekoppeld. Om de enorme prestaties van de Viper SRT10 Coupé te kunnen beteugelen, heeft de auto een remsysteem van formaat: Brembo remklauwen met dubbele zuigers voor en achter en remschijven van 14 inch. Met deze remmen kan de Viper SRT10 Coupé in een haast onwerkelijk korte tijd tot stilstand komen. Vanaf 60 mijl per uur (96 km/h) is de remweg slechts 30,5 meter.

Passend bij het voornemen om met deze auto te gaan racen, is de keuze voor een onderstel met lichte, dubbele aluminium draagarmen rondom, schroefveren rond lichte schokdempers en een snelheidsafhankelijk werkend limited-slip differentieel. De Dodge Viper SRT10 Coupé staat op specifiek voor dit model ontworpen lichtmetalen wielen; 18 inch vóór en 19 inch achter. Michelin levert run-flat banden en in elk wiel is een bandenspanningssensor opgenomen.