2006 Dodge Viper SRT10 Coupé waardige opvolger Viper GTS
(11-1-2005)
De 2006 Dodge Viper SRT10 Coupé is de nieuwe, ultrasportieve gesloten
variant van de Dodge Viper SRT10 en presenteert zich nadrukkelijk als
opvolger van de Viper GTS uit 1996.
Net als dat model draagt de nieuwe SRT10 Coupé de van die auto
bekende donkerblauwe kleur en de witte strepen. De nieuwe Viper SRT10
Coupé zal naar verwachting veel in de racerij worden ingezet en is
daarop speciaal voorbereid.
Bij de nieuwe Dodge Viper SRT10 Coupé draait alles om pure
prestaties. Met zijn 500 pk (372 kW) sterke V10-motor is hij in staat
tot een 0-100 km/h sprint in minder dan vier seconden. Minstens zo
indrukwekkend is dat hij zich in circa twaalf seconden van stilstand
naar 160 km/h en weer naar stilstand kan bewegen. Daarnaast is er zijn
onvergelijkbare uiterlijk, met het opvallend brede front, de
masculiene flanken en de uiterst krachtig gestileerde achterzijde.
Uiterlijk een racewagen
Het exterieur van de Viper SRT10 Coupé vormt hét kenmerkende
verschil met de oorspronkelijke open versie van deze auto. De styling
roept bewust herinneringen op aan de vermaarde Viper GTS Coupé, maar
is als geheel een veel modernere interpretatie van dat concept. âHet
uiterlijk communiceert duidelijk dat deze auto populair is als
racewagenâ, aldus Trevor Creed, Senior Vice President Design. âEn dat
niet alleen op het circuit, maar ook als hij stationair staat te
draaien bij een verkeerslicht. Het design zegt alles over het karakter
van de Viper SRT10 Coupé. De prestaties maken vervolgens alle
verwachtingen waar.â
Doordat de SRT10 convertible, die al een zeer torsiestijve carrosserie
heeft, als uitgangspunt is genomen, kon de Viper SRT10 Coupé door de
toevoeging van de dakconstructie alleen nog maar aan stijfheid winnen.
In aërodynamisch opzicht is de styling doelmatig; er is met succes
gestreefd naar veel downforce (krachten die de auto op de weg drukken)
en stabiliteit bij hoge snelheden. De schuin aflopende achterzijde en
de achterspoiler dragen hieraan flink bij. De voorspoiler, de
motorkap, voorste zijschermen en portieren zijn de enige
carrosseriedelen die met de Viper convertible uitwisselbaar zijn.
Behalve het toegevoegde dak en de nieuwe achterklep, heeft de Viper
SRT10 Coupé zijn eigen voorruitomlijsting, zijruiten en
achterlichten.
Interieur klaar voor de rolkooi
In het interieur van de nieuwe Viper SRT10 Coupé gaat de functie voor
de vorm, waarmee overigens een bijzondere âracyâ sfeer is gecreëerd.
Bijzonder is de toepassing van een tweekleurenschema. Om helmdragende
coureurs genoeg hoofdruimte te bieden, is het âdouble-bubbleâ dak met
de twee bollingen van de originele Viper GTS overgenomen. Als typisch
kenmerk van een racewagen, heeft de Viper SRT10 Coupé een interieur
dat is voorbereid op de montage van een rolkooi, die bovendien een
maximum aan bewegingsvrijheid garandeert.
De achterklep biedt niet alleen toegang tot de bagageruimte, maar
draagt ook bij aan de stijfheid van de carrosserie. Om praktische
redenen opent de klep laag, zodat de bagageruimte gemakkelijk
toegankelijk is. De klep wordt door twee gasdrukveren ondersteund. De
laadruimte is iets groter dan bij de open versie van de Viper SRT10.
Tiencilinder geweldenaar
De motor van de Dodge Viper SRT10 Coupé is de bekende tiencilinder
geweldenaar. Zijn belangrijkste specificaties: een inhoud van 8,3
liter, een maximum vermogen 372 kW (500 pk) en een maximum koppel van
712 Nm, waarvan negentig procent van 1.500 tot 5.600 toeren per minuut
beschikbaar is. Aan deze motor is een handgeschakelde zesbak
gekoppeld. Om de enorme prestaties van de Viper SRT10 Coupé te kunnen
beteugelen, heeft de auto een remsysteem van formaat: Brembo
remklauwen met dubbele zuigers voor en achter en remschijven van 14
inch. Met deze remmen kan de Viper SRT10 Coupé in een haast
onwerkelijk korte tijd tot stilstand komen. Vanaf 60 mijl per uur (96
km/h) is de remweg slechts 30,5 meter.
Passend bij het voornemen om met deze auto te gaan racen, is de keuze
voor een onderstel met lichte, dubbele aluminium draagarmen rondom,
schroefveren rond lichte schokdempers en een snelheidsafhankelijk
werkend limited-slip differentieel. De Dodge Viper SRT10 Coupé staat
op specifiek voor dit model ontworpen lichtmetalen wielen; 18 inch
vóór en 19 inch achter. Michelin levert run-flat banden en in elk
wiel is een bandenspanningssensor opgenomen.
AutoRai