De gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)
De bevolkingsadministratie in Nederland is sinds 1 oktober 1994
geautomatiseerd en heet sindsdien "Gemeentelijke Basisadministratie
persoonsgegevens" afgekort GBA.
Daarin zijn de persoonsgegevens opgenomen van iedereen die in
Nederland is geboren, of die, komende vanuit het buitenland voor een
langere periode rechtmatig in Nederland verblijft.
Iedere gemeente beheert een gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens die via een beveiligd landelijk netwerk met andere
gemeenten en registraties van overheidsinstellingen communiceert.
In de basisadministratie worden algemene persoonsgegevens opgenomen,
die voor de overheid van belang zijn bij de uitvoering van allerlei
wettelijke regelingen.
Van iedere persoon is een persoonslijst aangelegd die bestaat uit
gegevens over:
* naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats en geboorteland;
* administratie- en sofi-nummer;
* ouders;
* nationaliteit(en) en indien van toepassing uw verblijfsrecht;
* (voormalig) huwelijk of geregistreerd partnerschap;
* verblijfplaats (adres);
* kinderen;
* reisdocumenten;
* kiesrecht;
* (semi)overheidsinstellingen aan wie gegevens worden verstrekt.
De gemeente gaat zorgvuldig met uw gegevens om. Deze gegevens worden
slechts gebruikt voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van
publiekrechtelijke taken en verder slechts voor zover u daartegen geen
bezwaar heeft gemaakt of soms alleen indien u daarvoor expliciet
toestemming heeft gegeven. Het gebruik van uw gegevens is aan regels
onderworpen.
Uw rechten:
* iedereen die zich laat inschrijven in de GBA (bij geboorte of bij
(her)vestiging vanuit het buitenland) krijgt kosteloos een
volledig overzicht van zijn/haar persoonsgegevens die zijn
opgenomen in de GBA;
* u heeft altijd het recht op inzage in de over u opgenomen gegevens
in GBA, inclusief de beschikbare informatie over de oorsprong van
die gegevens;
* iedereen kan schriftelijk verzoeken om, afhankelijk van de
nationaliteit, het naamgebruik in de GBA te laten wijzigen. In
sommige gevallen mag u namelijk de naam van uw (ex)partner voeren;
* u heeft het recht om uw gegevens in de GBA te laten corrigeren of
aanvullen, indien deze onjuist of onvolledig zijn. Uiteraard zult
u met behulp van bewijsstukken aan moeten tonen dat de betreffende
gegevens inderdaad onjuist of onvolledig zijn;
* u kunt de gemeente verzoeken om uw gegevens aan bepaalde personen
of instanties niet te verstrekken (geheimhouding). Dit geldt
echter voor een beperkt aantal instanties en personen, de
verstrekking van gegevens aan overheidsinstellingen kunt u niet
tegengaan;
* u kunt het gemeentebestuur verzoeken aan te geven aan wie zij uw
gegevens in de afgelopen twaalf maanden heeft verstrekt. Slechts
in bijzondere omstandigheden (bijv. als de veiligheid van de staat
of opsporing en vervolging van strafbare feiten in het geding
zijn) zal over de verstrekking geen mededeling worden gedaan;
* in geval van adoptie kunnen de adoptiefouders verzoeken om
verwijdering van enkele gegevens uit de persoonslijst van het
geadopteerde kind.
Wilt u meer informatie over het inzage-en correctierecht en aanvragen
van geheimhouding van uw gegevens, dan kunt u terecht bij de
medewerksters burgerzaken van de afdeling Dienstverlening, Deken
Frankenstraat 3 te Oirschot, telefoon: 0499-583333.
De medewerksters van burgerzaken kunnen u inlichten over uw
persoonsgegevens en er kan een toelichting worden gegeven waarom
bepaalde gegevens daarin wel of niet voorkomen.
Indien nodig kunt u verzoeken om een aanvulling of een correctie van
de gegevens op uw persoonslijst.
Gemeente Oirschot