PERSBERICHT - 2005-01-09

Meer vakantiereizen geboekt via Internet

Naast de Vakantiebeurs is Internet voor vakantiegangers een belangrijke bron van informatie en oriëntatie, blijkt uit recente cijfers. Zeven jaar geleden introduceerde De Jong Intratours de mogelijkheid om vakantiereizen via Internet te boeken. Inmiddels wordt al 8,37 procent van alle boekingen gedaan op de computer bij de mensen thuis. Dat is meer dan in zon kort tijdsbestek werd verwacht.

Traditionele reisorganisaties zoals touroperators en reisbureaus spelen ook op deze marktontwikkelingen in. Internet en e-mail marketing worden ingezet om de klant ook buiten kantooruren van dienst te zijn. Steeds meer organisaties zien dit als een kans en hebben hun eigen website, vaak voorzien van de mogelijkheid om online te boeken.

Platform
Ook de Vakantiebeurs heeft met www.vakantiebeurs.nl een platform ingericht dat vraag en aanbod bij elkaar brengt. Naast de vijf consumentendagen op de beurs biedt de site 365 dagen per jaar onafhankelijke vakantie-informatie. Tijdens de beurs is in hal 10 een groot Internetcafé ingericht. Hier kunnen bezoekers naar hartelust alle toepassingen van de Vakantiebeurssite zelf onderzoeken. Deskundige begeleiders geven antwoord op alle vragen en demonstreren hoe een en ander werkt.

Reisagent
Cobi van Dongen, al weer enkele jaren het gezicht van De Jong Intratours: Vernieuwing van je site is essentieel. Je moet sneller worden, de zoekstructuur regelmatig onder de loep nemen, de prijzen aanpassen en de uitstraling moet optimaal zijn. Van de Internetboekers wil 60 procent nog wel reispapieren via de reisagent ontvangen, maar 40 procent wordt helemaal rechtstreeks via Internet door De Jong Intratours zelf afgehandeld. De meest belangrijke tussenschakel blijft dus voorlopig de reisagent, die voor veel klanten nog een persoonlijke en bindende rol speelt in de relatie reiziger-reisaanbieder.

We hebben veel bezoekers op onze website. Daaruit kun je concluderen dat we op deze wijze snel, veel en goede informatie aan de klanten verstrekken. Vooral onze wintersportvakanties en onze stedenreizen worden via Internet geboekt. Dat zijn typisch de reizen die weinig varianten nodig hebben en als kant-en-klaar product makkelijker verkoopbaar zijn. Datzelfde geldt voor de complete rondreizen.

Vijftig procent
Het totaal aan Internetboekingen in ons land wordt geschat op 23 procent. Volgens Jaap de Carpentier Wolf van TUI zal dit geleidelijk oplopen tot 50 procent. Nu al zijn er direct sellers die hun complete omzet of het grootste deel ervan via Internet realiseren. FOX en ANWB, die zich op de Vakantiebeurs presenteren in Hal 12 zijn zulke organisaties. Pharos, het ANWB reisbureau voor vakanties binnen Europa, verkoopt één jaar na de introductie al voor zestig procent via Internet.

Jeugd
De toekomst van Internetboekingen ligt duidelijk bij de jeugd. Nu al weet 90 procent van de jongeren tussen 12 en 17 jaar de weg te vinden in wat voor anderen een doolhof aan informatie is. Dat blijkt uit een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau en Senior Web. Datzelfde onderzoek wijst uit dat senioren er aanzienlijk meer moeite mee hebben. Van de 65 tot 75 jarigen is slechts 31 procent een beetje thuis op het toetsenbord. Van de 75 plussers slechts 14 procent. De ouderen mogen dan wel niet de internettoekomst van de reisorganisaties vormen, het is wel een stevige en kapitaalkrachtige groep waar de reisorganisaties terdege rekening mee moeten houden.

Vakantiebeurs
De openingstijden van de Vakantiebeurs 2005 zijn van woensdag 12 tot en met zondag 16 januari van 10.00 - 18.00 uur. Let op: vrijdag 14 januari van 10.00 tot 22.00 uur. Bezoekersinformatie: tel. 0900-52272387 ( 0,45 per minuut).

Noot voor de redactie,