PERSBERICHT - 2005-01-09
Meer vakantiereizen geboekt via Internet
Naast de Vakantiebeurs is Internet voor vakantiegangers een
belangrijke bron van informatie en oriëntatie, blijkt uit recente
cijfers. Zeven jaar geleden introduceerde De Jong Intratours de
mogelijkheid om vakantiereizen via Internet te boeken. Inmiddels wordt
al 8,37 procent van alle boekingen gedaan op de computer bij de mensen
thuis. Dat is meer dan in zon kort tijdsbestek werd verwacht.
Traditionele reisorganisaties zoals touroperators en reisbureaus
spelen ook op deze marktontwikkelingen in. Internet en e-mail
marketing worden ingezet om de klant ook buiten kantooruren van dienst
te zijn. Steeds meer organisaties zien dit als een kans en hebben hun
eigen website, vaak voorzien van de mogelijkheid om online te boeken.
Platform
Ook de Vakantiebeurs heeft met www.vakantiebeurs.nl een platform
ingericht dat vraag en aanbod bij elkaar brengt. Naast de vijf
consumentendagen op de beurs biedt de site 365 dagen per jaar
onafhankelijke vakantie-informatie. Tijdens de beurs is in hal 10 een
groot Internetcafé ingericht. Hier kunnen bezoekers naar hartelust
alle toepassingen van de Vakantiebeurssite zelf onderzoeken.
Deskundige begeleiders geven antwoord op alle vragen en demonstreren
hoe een en ander werkt.
Reisagent
Cobi van Dongen, al weer enkele jaren het gezicht van De Jong
Intratours: Vernieuwing van je site is essentieel. Je moet sneller
worden, de zoekstructuur regelmatig onder de loep nemen, de prijzen
aanpassen en de uitstraling moet optimaal zijn. Van de Internetboekers
wil 60 procent nog wel reispapieren via de reisagent ontvangen, maar
40 procent wordt helemaal rechtstreeks via Internet door De Jong
Intratours zelf afgehandeld. De meest belangrijke tussenschakel blijft
dus voorlopig de reisagent, die voor veel klanten nog een persoonlijke
en bindende rol speelt in de relatie reiziger-reisaanbieder.
We hebben veel bezoekers op onze website. Daaruit kun je concluderen
dat we op deze wijze snel, veel en goede informatie aan de klanten
verstrekken. Vooral onze wintersportvakanties en onze stedenreizen
worden via Internet geboekt. Dat zijn typisch de reizen die weinig
varianten nodig hebben en als kant-en-klaar product makkelijker
verkoopbaar zijn. Datzelfde geldt voor de complete rondreizen.
Vijftig procent
Het totaal aan Internetboekingen in ons land wordt geschat op 23
procent. Volgens Jaap de Carpentier Wolf van TUI zal dit geleidelijk
oplopen tot 50 procent. Nu al zijn er direct sellers die hun complete
omzet of het grootste deel ervan via Internet realiseren. FOX en ANWB,
die zich op de Vakantiebeurs presenteren in Hal 12 zijn zulke
organisaties. Pharos, het ANWB reisbureau voor vakanties binnen
Europa, verkoopt één jaar na de introductie al voor zestig procent via
Internet.
Jeugd
De toekomst van Internetboekingen ligt duidelijk bij de jeugd. Nu al
weet 90 procent van de jongeren tussen 12 en 17 jaar de weg te vinden
in wat voor anderen een doolhof aan informatie is. Dat blijkt uit een
onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau en Senior Web.
Datzelfde onderzoek wijst uit dat senioren er aanzienlijk meer moeite
mee hebben. Van de 65 tot 75 jarigen is slechts 31 procent een beetje
thuis op het toetsenbord. Van de 75 plussers slechts 14 procent. De
ouderen mogen dan wel niet de internettoekomst van de reisorganisaties
vormen, het is wel een stevige en kapitaalkrachtige groep waar de
reisorganisaties terdege rekening mee moeten houden.
Vakantiebeurs
De openingstijden van de Vakantiebeurs 2005 zijn van woensdag 12 tot
en met zondag 16 januari van 10.00 - 18.00 uur. Let op: vrijdag 14
januari van 10.00 tot 22.00 uur. Bezoekersinformatie: tel.
0900-52272387 ( 0,45 per minuut).
Noot voor de redactie,