Gemeente Zwolle

Nieuwjaarstoespraak burgemeester H.J.Meijer 10 januari 2005 gehouden in gemeenteraad.

.

Leden van de raad,

Tijdens het afgelopen kerstreces waren de beelden van de tsunami in ZO Azië

allesoverheersend. Vorige week maandag tijdens onze nieuwjaarsreceptie heb

ik daaraan aandacht besteed en ook onze gemeentelijke bijdrage kunnen

bekendgemaakt. Vanavond wordt deze door u vastgesteld. Ik heb overdacht

welke woorden ik vanavond aan u wil meegeven en ben tot de conclusie

gekomen dat woorden eigenlijk in elk opzicht te kort schieten.

Toch moeten wij verder en kunnen wij ons slechts van woorden bedienen in

deze politieke arena. Woorden om onze idealen verder te brengen. Deze

laatste zinsnede brengt me bij een nieuwjaarswens die ik u enkele jaren

geleden meegaf. Die wens wil ik als metafoor mijn woorden laten

vergezellen. De tekst luidde als volgt:

Zonder idealen geen politiek

Zonder fracties geen raad

Zonder coalitie geen college

Zonder oppositie geen positie

Zonder scheiding geen dualisme

Zonder woorden geen debat

Zonder fouten geen werk

Zonder respect geen relatie

Zonder vertrouwen geen basis

Zonder vrijheid geen democratie

Zonder begin en einde is er geen tijd

Zonder overdenking geen nieuw begin

Zonder mensen kan geen mens

Spanningen

De oplettende luisteraar in deze zaal zal gemerkt hebben dat ik één regel

heb toegevoegd: zonder vrijheid geen democratie. Ik heb bewust opnieuw voor

deze woorden gekozen, om ze daarmee in de actualiteit van het huidige

tijdsgewricht te plaatsen. Sinds 2 november vorig jaar kenmerkt onze

samenleving zich door angst.

De vrees voor de islam heeft velen van ons in zijn greep. Dat is niet

zonder risico, zo moeten we constateren. Ook al is het in Zwolle niet

direct merkbaar. Waar een dergelijke vrees zich in een samenleving

voordoet, ebt de vrijheid weg en daarmee de democratie. Het moment is

kennelijk bereikt waarop het elan, de kracht en de alertheid die nodig zijn

om de democratie draaiende te houden, dreigt te verzwakken. Dit laatste

plaatst de politiek, ons, voor een zware verantwoordelijkheid. Daarbij

moeten we ons niet laten verleiden door een politiek leiderschap dat met

veel vertoon van krachtdadigheid suggereert complexe problemen radicaal op

te lossen.

Dialoog

Meer en meer zien we dan ook dat opiniemakers van naam kiezen voor de

confrontatie. Dat is m.i. de verkeerde weg, daar heb ik afgelopen maandag

ook over gesproken. Tegenover confrontatie staat de dialoog. In Zwolle

kiezen wij er uitdrukkelijk voor om met elkaar de dialoog aan te gaan. Wij

hebben als college direct na de moord op Theo van Gogh kerkelijke

richtingen in de samenleving opgezocht om de discussie op gang te brengen

over de recente gebeurtenissen en hoe wij daarmee om willen en moeten gaan.

Ook in 2005 blijft deze dialoog centraal staan. In januari vindt een

vervolggesprek plaats. Terecht is ook de raad hierbij betrokken. De

multiculturele samenleving bestaat uit mensen. Geen mens kan zonder mensen

en geen relatie zonder respect.

In de Week van de Stad, die plaats heeft van 4 tot en met 9 april zoeken we

elkaar weer op een andere manier op, om te kijken wat stad en stadsbestuur

voor elkaar kunnen betekenen. Het is goed als de raad ook hierin

participeert. Want de Zwolse samenleving, die bouwen we samen.

Let wel, de dialoog is geen gemakkelijke weg. Het is een weg, die vraagt om

tijd en energie. De winst zal langzaam geboekt worden.

Drietal agenda´s

Deze woorden wil ik vergezeld laten gaan van een oproep aan uw raad. In het

kader van het dualisme worden aan de raad het beheer van een drietal

agenda's toegedacht: de bestuurlijke agenda, de politieke agenda en de

maatschappelijke agenda. De bestuurlijke agenda bestaat uit de stukken die

door het college worden voorbereid, de politieke agenda uit onderwerpen

waarbij de raad qua sturing het voortouw neemt en de datum van behandeling

bepaalt. De maatschappelijke agenda wordt bepaald door de signalen die de

raad uit de samenleving oppakt. Laat de dialoog hoog op de maatschappelijke

agenda komen te staan en laten de uitkomsten daarvan hun neerslag krijgen

in het politieke debat in deze zaal: zonder woorden geen debat.

Dualisme

Vanavond wil ik in het bijzonder iets zeggen over het dualisme. Dit naar

aanleiding van het op 15 december vorig jaar verschenen rapport van de

commissie-Leemhuis. Mevr. Leemhuis-Stout was voorzitter van de Stuurgroep

Evaluatie Dualisering Gemeentebestuur. Deze stuurgroep is ingesteld door

minister Thom de Graaf van Bestuurlijke Vernieuwing. De bevindingen van de

stuurgroep zijn mede gebaseerd op een onderzoeksverslag van Bureau

Berenschot.

Hoewel het rapport is bedoeld als verslag aan de Staten-Generaal over de

doeltreffendheid en praktijk-effecten van de Wet dualisering

gemeentebestuur, neemt dit niet weg dat de gemeenten, wij dus ook, met het

rapport hun voordeel kunnen doen. Het gaat om een tussenstand en niet om

een afrondende evaluatie. Daarvoor is de invoeringstermijn te kort.

De belangrijkste conclusie van het rapport luidt dat de doelstellingen van

de wet nog niet bereikt zijn. In onvoldoende mate is gebleken:

dat de positie van de gemeenteraad als het belangrijkste politieke forum is hersteld;
dat de volksvertegenwoordigende functie van de gemeenteraad is hersteld; dat de herkenbaarheid van het lokale bestuur voor de burger is versterkt.

Ik moet zeggen dat deze conclusie mij niet verrast. Wat doen we daar nu

mee? De impact van een zo rigoureuze ingreep in het lokale bestuur is door

velen zwaar onderschat. Ook door mij. Een succes op zo'n korte termijn ligt

ook niet voor de hand, maar moet in het ontwikkelingsperspectief van de

tijd worden geplaatst. Bij de start van het dualisme werd al gesproken over

twee à drie raadstermijnen om het geheel tot een goed einde te brengen. Die

tijd is inderdaad nodig.

Samenspel, helderheid, eindverantwoordelijkheid

Een belangrijke voorwaarde voor een goede invoering van het dualisme, zo

stelt het rapport, is het samenspel tussen raad en college. Goed samenspel

betekent ook "vruchtbaar bestuurlijk tegenspel". Bekijk ik dit in het licht

van de Zwolse praktijk, dan ben ik, ondanks wat strubbelingen in de

aanvangsperiode, niet ontevreden. Er zijn nog vele slagen te maken, maar we

kunnen ook terugkijken op een periode waarin belangrijke besluiten voor de

stad zijn genomen. Daarin was naar mijn mening zeker sprake van vruchtbaar

bestuurlijk tegenspel.

In het rapport wordt verder geconcludeerd dat onvoldoende helderheid is

ontstaan over te hanteren spelregels en omgangsvormen en dat deze

onvoldoende zijn beproefd en uitgekristalliseerd. Het is te veel een

"zelfzoekend leerproces" geweest waardoor de richting verloren is gegaan en

verwarring is ontstaan. Kortom, binnen de gemeente voelt niemand zich

eindverantwoordelijk voor het veranderingsproces. Ook de burgemeesters

worden in dit verband niet ontzien: zij hebben veelal geen aanleiding

gezien tot het nemen van een bijzondere verantwoordelijkheid vanuit de zorg

voor een goed procesverloop.

Waar het gaat om de eindverantwoordelijkheid voor het proces heeft de

stuurgroep een punt, ook waar het Zwolle betreft. In het laatstgehouden

fractievoorzittersoverleg op 15 december jl., waarbij we onder meer hebben

teruggeblikt op de afgelopen periode, is het ontbreken van deze

eindverantwoordelijkheid juist aan de orde geweest. We hebben in dit

verband moeten constateren dat ook in Zwolle niemand zich werkelijk

verantwoordelijk voelt. Daarom is in dit overleg voorgesteld om hiermee aan

de slag te gaan en een nieuwe impuls aan het dualisme te geven, zeker ook

met het oog op de nieuwe raadsperiode. Hoe op welke wijze? Daarop wordt

binnenkort teruggekomen. Er zijn verschillende creatieve en waardevolle

suggesties gedaan om verbeteringen aan te brengen. Overigens zou niet

alleen de raad, maar ook het college een grotere bijdrage kunnen leveren

aan de invoering van het dualisme.

Brugfunctie

Waar het gaat om de bijzondere verantwoordelijkheid van de burgemeester

voor een goed procesverloop, blijft "de spagaat" van de burgemeester een

moeilijke positie. Ik heb mijn functie destijds zelf gekarakteriseerd als

een brugfunctie. Daar heb ik me voor ingezet. Een moeilijke positie blijft

het wel en dat erken ik ruiterlijk. De voorgenomen invoering van de gekozen

burgemeester over minder dan veertien maanden maakt die spagaat alleen maar

pijnlijker.

Daarom wil ik u een aantal behartigenswaardige woorden uit het rapport van

de commissie-Leemhuis over de invoering van de gekozen burgemeester niet

onthouden. De dualiseringsoperatie vergt grote inspanningen op lokaal

niveau en raakt de kern van de lokale bestuurlijke verhoudingen.

Spanningen, onzekerheden en soms conflicten zijn daarvan het gevolg. Het

is noodzakelijk dat "Den Haag" de intensiteit en de zwaarte van deze

veranderingsoperatie erkent door bij een besluit over de gekozen

burgemeester expliciet af te wegen of het lokale bestuur klaar is voor een

volgende verandering. Ik vind in ieder geval van niet. Bovendien dient

gezorgd te worden dat een nieuwe benoemingswijze van de burgemeester de

dualistische verhoudingen verheldert en niet bemoeilijkt. Dit zijn woorden

van de commissie-Leemhuis, die naar mijn mening door de raad gedeeld

kunnen worden, gelet op het debat dat we hebben gevoerd over de gekozen

burgemeester.

Tot slot

Naar mijn mening is het rapport in zijn totaliteit wat aan de sombere kant.

Wanneer gesproken wordt over een herstart van de dualisering, vind ik dat

te zwaar aangezet. Een nieuwe impuls lijkt me beter op zijn plaats. Het

rapport vraagt echter wel om verdere bespreking in onze kring, gelet ook op

het aantal aanbevelingen dat wordt gedaan.

Laat ik de hoop uitspreken dat het jaar een goede dialoog mag opleveren en

het dualisme aan inhoud mag winnen. Maar bovenal wens ik u, zoals ik velen

al persoonlijk heb gedaan, gezondheid en geluk toe in uw privé-leven.


---