Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen

2004

10-01-2005: Lichte stijging inkomend toerisme in 2004

Verwachtingen inkomend toerisme voor 2005 licht positief Het aantal buitenlandse toeristen in Nederland is in de eerste 9 maanden van 2004 met 3% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2003. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) verwacht voor heel 2004 uit te komen op een groei van +2%, dat zijn in totaal 9,4 miljoen buitenlandse gasten. "De verwachting is dat deze lichte groei zich ook zal voordoen in 2005", aldus Hans van Driem, algemeen directeur.

GROEI UIT AZIË, AMERIKA, SCANDINAVIË EN ZUID EUROPA Vooral hotels hebben meer buitenlandse gasten mogen ontvangen in de eerste 9 maanden (+9%). Dit komt mede doordat de Amerikanen (+10%) en vooral de Aziaten (+20%) in grote getale teruggekomen zijn na de SARS-epidemie en de oorlog in Irak in 2003.
Ook het aantal verblijfsgasten uit Zuid Europa en Scandinavië is gestegen. Dit komt voornamelijk door `low cost' vliegverbindingen met deze landen en de fusie tussen Air France en KLM. De enige daling is te zien in het aantal Duitsers dat ons land heeft bezocht (-7% in de eerste 9 maanden). De natte zomer is hiervan de belangrijkste oorzaak. Daarnaast spelen de opkomst van de `low cost'- vliegmarkt in Duitsland en de matig draaiende Duitse economie een belangrijke rol. De daling van het aantal Duitsers heeft vooral gevolgen gehad voor campings en bungalowparken die in totaal 10% minder buitenlandse gasten zagen arriveren gedurende de eerste drie kwartalen van 2004.

LICHTE GROEI ZET DOOR IN 2005
De verwachting is dat de lichte positieve trend bij het inkomend toerisme zich ook in 2005 doorzet. Van Driem: "Wij verwachten een flinke toename van het aantal bezoekers uit China. Zeker nu China de landen van de EU de ADS-status heeft verleend, is het voor Chinese toeristen veel gemakkelijker om naar ons land te reizen. De promotie van Holland op de Chinese markt krijgt nadrukkelijk de aandacht. Bovenop de doorlopende marketing en promotieactiviteiten in de landen waar wij actief zijn, voeren wij nog twee grootschalige consumentencampagnes in Groot-Brittannië en in Duitsland. Deze zijn vooral gericht op het behoud van het aantal bezoekers en waar mogelijk groei."

AANTAL BINNENLANDSE VAKANTIES NAMEN LICHT AF
Uit cijfers van het ContinuVakantieOnderzoek blijkt dat in 2004 ongeveer 81% van de Nederlanders een of meerdere keren op vakantie ging. Samen brachten zij ruim 35 miljoen vakanties door, een stijging van 2% ten opzichte van 2003. De stijging deed zich alleen voor bij de buitenlandse vakanties (+4%); de binnenlandse vakanties namen licht af (-1%). De daling was voornamelijk waar te nemen in het aantal bezoekers van de campings, de bungalows konden een stijging constateren en de hotels zijn stabiel gebleven. Het ContinuVakantieOnderzoek verwacht dat het aantal binnenlandse vakanties licht zal dalen. Een drietal redenen ligt hieraan ten grondslag: de matige zomer van 2004, de lagere prijzen voor buitenlandse vakanties en het feit dat binnenlandse vakanties afhankelijk zijn van de 2e en 3e vakanties die juist in economisch mindere tijden onder druk staan.