- debalieaankondiging-
Dag vol debatten, films, interviews - Wie redt het vmbo?
Een dag vol debatten, films, interviews en praktijkvoorbeelden. Met o.a. Leo Prick, Kees Beekmans, Kars Veling, Ton van Haperen, Marten Kircz, Zeki Arslan, Leo Lenssen, Piet Boekhoud, Jan Geurts, Bowen Paulle, Margo Vliegenthart en Omar Yakoub.
Dagvoorzitter: Sandra Rottenberg
Het motto was 'weer samen naar school'. In 1999 werden mavo, vbo en speciaal onderwijs samengevoegd tot het vmbo. Onderwijsvernieuwing, emancipatie en meer kansen stonden centraal. Het traditionele onderwijs sloot niet meer aan bij de eisen van het bedrijfsleven en de moderne tijd, het nieuwe leren zou dat wel doen. Nergens wordt het nieuwe leren zo enthousiast ingevoerd als in het vmbo.
Het nieuwe leren. Een veelgehoorde term in onderwijsadviezen, bij discussies tussen vakgenoten, en op congressen over de toekomst van het onderwijs. Kort samengevat betekent het: de leerling staat centraal, het onderwijs is praktijkgericht en interactief, en de leraar is je persoonlijke coach. Sommigen stellen dat het nieuwe leren het antwoord is voor het onderwijs van de 21ste eeuw.
Toch blijven veel scholen steken in de ouderwetse aanpak van een leraar voor de klas, die er boekenkennis in 'stampt'. Deze methode lijkt niet meer aan te sluiten bij de belevingswereld van de hedendaagse leerling, noch bij de vraag vanuit het bedrijfsleven. Het traditionele onderwijs lijkt failliet en juist de oorzaak van de vele problemen in het vmbo. Het nieuwe leren is hierop het antwoord. Veel vmbo's brengen het inmiddels met succes in de praktijk, maar hun verhaal vind je niet terug in de media. Hoe komt dit?
Aan de andere kant zien velen ook gevaren in het nieuwe leren. Sommige leerlingen op het vmbo hebben een te laag niveau om hun eigen verantwoordelijkheid te kunnen nemen. Te weinig docenten kunnen overweg met hun nieuwe rol als coach. De uitval onder leerlingen is schrikbarend hoog. Na vijf jaar experimenteren is het wellicht tijd om conclusies te trekken en moeten we terug naar de vertrouwde mavo's en vakscholen. Is het nieuwe leren een slachtoffers makende utopie?
debalie vindt het noodzakelijk aandacht te besteden aan dit thema. Want let wel: zestig procent van het voortgezet onderwijsbudget gaat naar het vmbo; zes van de tien middelbare scholieren, ofwel 600.000 leerlingen, gaan naar het vmbo.
----------
Programma:
11.00 uur
opening
door Sandra Rottenberg (dagvoorzitter) en Bart Cras (manager SLO).
11.15 - 12.15 uur
Leren +/- emanciperen +/- opvoeden
De leerling centraal, het onderwijs praktijkgericht, de leraar als persoonlijke coach die ook nog opvoedt. Is dat het nieuwe leren? Welk mensbeeld ligt daaraan ten grondslag? Hoe wordt dat in de praktijk gebracht? Inleiding door Jan Geurts (lector pedagogiek beroepsvorming, Haagse hogeschool). Deelnemers: Piet Boekhoud (directeur Albeda College, Rotterdam), Thea Fijtten(manager vernieuwend onderwijs, Johan de Witt College, Den Haag), Ton van Haperen (econoom, docent economie, publicist). Gespreksleider: Sandra Rottenberg
12.15 - 13.00 uur
Pauze
(Inschrijven voor CH@T: 10 minutengesprekken met vmbo leerlingen, docenten, deskundigen en kopstukken uit de samenwerking tussen bedrijfsleven en vmbo)
13.00 - 14.00 uur
See yourself: Over empowerment van je school en omgaan met beeldvorming
December 2004, lezerspeiling van de Volkskrant. 80 % is tegen het nieuwe leren. Ouders proberen panisch te voorkomen dat hun kind vmbo-er wordt. Hoe bepalend is de beeldvorming? Hoe verkoop je het vmbo? Deelnemers:Kars Veling (oud-Tweede Kamerlid en directeur Johan de Witt College, Den Haag), Zeki Arslan (onderwijsspecialist Forum), Rita Hendriks (cultuurcoördinator en ckv-docent NOVA College, Amsterdam), Lianne Blomsma (bestuurslid LAKS, voormalig vmbo-leerling) (o.v.). Gespreksleider Farid Tabarki
13.00 - 14.00 uur
Orde! Spelen docent en directie in hetzelfde team?
Of hebben docenten en directies verschillende agenda's wat betreft onderwijsvernieuwing en orde en veiligheid? Zijn strikte ordehandhaving en de vrijheid van het nieuwe leren wel met elkaar verenigbaar? Kennen, steunen en inspireren de directies van steeds grotere colleges hun docenten voldoende? Deelnemers: Bowen Poulle (docent/onderzoeker UvA, voormalig docent in Bronx, New York en Amsterdam Z-O), Marten Kircz (docent Nederlands, Amsterdams Lyceum en bestuurslid AOB) en anderen. Gespreksleider: Steven Pont
14.00 - 14.30 uur
Pauze
14.30 - 15.30 uur
De 'coole' leraar anno 2005
Meester, coach, opvoeder, begeleider, vriend - wat zijn de rollen van de moderne docent? Is het nieuwe leren een zegen voor het vak? Heeft de vakdocent nog bestaansrecht? Is onderwijs welzijnswerk geworden? Zijn zij- instromers wel welkom? Deelnemers: Ruud Rosier (docent boekhouden en economie De IJdoorn, Amsterdam Noord, zij-instromer), Omar Yakoub (docent van het jaar 2004, Merewade College, Gorinchem), Erica Mansholt (docent van het jaar 2002, Reitdiep College, Groningen) en Dick de Wolff (directeur Educatieve Faculteit Amsterdam). Gespreksleider: Steven Pont
14.30 - 15.30 uur
CH@T
10 minutengesprekken met vmbo leerlingen, docenten, deskundigen en kopstukken uit de samenwerking tussen bedrijfsleven en vmbo
14.30 - 15.30 uur
Filmprogramma
Films over het vmbo en het nieuwe leren. O.a. See yourself! (door vmbo- leerlingen/JOB), Parels en Echt leren in het vmbo (Maarten van der Burg/Scriptfactory), XLF (AT5 programma over ROC ASA, Amsterdam)
15.30 - 16.00 uur
Pauze
16.00 - 17.00 uur
Slotdebat: Het nieuwe leren: te hoog gegrepen of het gelijk van de praktijk?
Te hoog gegrepen: teveel zwakke leerlingen kunnen het niet aan. We moeten terug naar de mavo's en vakscholen. Het nieuwe leren is een utopie die slachtoffers maakt. Het gelijk van de praktijk: het traditionele onderwijs is de oorzaak van de problemen. Het nieuwe leren sluit wel aan bij deze tijd en wordt inmiddels met succes in de praktijk gebracht. Wie heeft gelijk en redt het vmbo? Inleiding met columns van Kees Beekmans (docent praktijkschool, auteur van Eén hand kan niet klapt, publicist) en Leo Prick (onderwijspsycholoog, columnist o.a. NRC)
Verdere deelnemers: Trix de Jong (docent Sweelinck College, Amsterdam), Leo Lenssen (oprichter Netwerk Nieuw Onderwijs, ex-bestuursvoorzitter ROC ASA) en Margo Vliegenthart (voorzitter BvE-raad en lid Landelijk Onderwijs Platform) (o.v.)
Toegang per debat: 10,00 euro / 7,00 euro met korting. Passepartout (voor 3 debatten) 25 euro / 17,50 euro met korting. Toegang voor alle vmbo-ers gratis!
meer informatie: www.debalie.nl
reserveren: 020 5535100
De Balie