PLAN NEDERLAND
Kindertelefoon: hulp, aandacht en opvang voor kinderen Atjeh
Plan Nederland steunt opzetten kinderhulplijn in opvangkampen
AMSTERDAM, 10 januari 2004 - Voor kinderen in de opvangkampen in het
zwaar getroffen Atjeh, wordt op korte termijn een kinderhulplijn
geopend. De door Plan Nederland ondersteunde organisatie Child
Helpline International (CHI) gaat in samenwerking met Plan Indonesië
een kindertelefoon-programma starten, waarmee kinderen (gratis) in
contact kunnen komen met hulpverleners, hun verhaal kwijt kunnen en
daadwerkelijk steun krijgen.
Het Indonesische eiland Sumatra werd zwaar getroffen door de zeebeving
van tweede kerstdag. Vooral in het noordelijk gelegen Atjeh vonden
duizenden mensen de dood en was de verwoestende kracht van de tsunami
onvoorstelbaar groot. In de chaos na de ramp worden kinderen vaak
vergeten. Terwijl zij het hardst hulp nodig hebben en vaak het ergst
getraumatiseerd zijn.
Traumacounseling
Jeroo Billimoria, directeur van CHI, werkt op dit moment in Indonesië
met Plan Indonesië aan het opzetten van een kinderhulplijn in Atjeh.
In verschillende opvangkampen waar veel kinderen verblijven, zullen
telefoons opengesteld worden voor de kinderen. Telefoonmaatschappijen
werken mee door een gratis nummer beschikbaar te stellen. Overheden
werken mee door de communicatie tussen politie,
gezondheidsinstellingen en kinderhulporganisaties te stroomlijnen.
'Het is nog een heel karwei om het voor elkaar te krijgen, maar ik heb
goede hoop dat we over niet al te lange tijd operationeel zijn', aldus
Jeroo Billimoria. Omdat het reguliere telecom-netwerk is weggevaagd,
zal eerst gebruik worden gemaakt van mobiele telefoons.
Kinderbus
Voordat de hulplijn operationeel is, zullen in totaal zo'n vijf
kinderbussen langs de opvangkampen gaan rijden om kinderen nu al de
weg te wijzen naar de hulplijn, hun vertrouwen te winnen en hen te
laten weten dat er opvang en hulp voor ze is. In deze
'kindvriendelijke bussen', door de kinderen zelf beschilderd, zijn
speelgoed, muziekinstrumenten en televisie voor de kinderen en zitten
hulpverleners klaar om hulp te bieden. Ook is er in iedere bus een
Childline Box, waar kinderen briefjes met vragen in kunnen stoppen; de
hulpverleners stellen deze vragen in groepsgesprekken met kinderen
regelmatig aan de orde.
Hulpverlening
Een telefonische hulplijn biedt kinderen een luisterend oor, goede
raad en vaak concrete hulp op een zeer laagdrempelige manier, die
bovendien gratis is en vaak 24 uur per dag bereikbaar. Daarmee is de
telefonische hulplijn een belangrijk instrument voor traumacounseling,
dat kinderen in staat stelt zelf iets te doen aan hun situatie.
De doelstellingen van de kindertelefoon in Atjeh zijn heel divers:
kinderen hun verhaal laten vertellen en terzijde staan met goede raad,
traumacounseling, advies op het gebied van medische hulp en onderdak,
ervoor zorgen dat zoekgeraakte kinderen met hun ouders herenigd kunnen
worden. Ook onderzoeken medewerkers van de hulplijn of de kinderen en
families voldoende hulp krijgen en voldoende aanspraak kunnen maken op
de regelingen die er zijn. Bovendien zorgt de hulplijn ervoor dat
kinderen die nog familie hebben niet overhaast in
geïnstitutionaliseerde opvang terecht komen of worden geadopteerd, en
ziet toe op de lange termijn ondersteuning van kinderen die een of
beide ouders zijn verloren. De kinderhulplijn in Atjeh zal meer in
gaan houden dan telefonsich contact alleen. Ieder telefoontje van een
kind in crisis zal worden opgevolgd door lokale hulpverleners en -
zonodig - de politie, zodat de kinderen daadwerkelijk worden
opgevangen en hulp krijgen bij het oplossen van hun problemen.
Juist in rampgebieden, waar grote groepen kinderen leven in extreem
moeilijke omstandigheden, kan de hulpverlening via kinderhulplijnen
van grote betekenis zijn. Ervaringen in landen als de Filipijnen,
India, Peru en Zimbabwe, maakt duidelijk dat juist straatkinderen
intensief gebruik maken van de kindertelefoon en aangeven daar veel
baat bij te hebben.
----------------------------- einde persbericht
-----------------------------
Child Helpline International
CHI is gevestigd in Amsterdam en zet zich in voor het creëren van een
wereldwijd netwerk van hulpverlening aan kinderen via de telefoon en
het opzetten van een internationaal kennis- en expertisecentrum op het
gebied van kinderhulplijnen.
Plan Nederland (www.plannederland.nl)
Plan werkt voor kinderen. Plan is een wereldwijde, humanitaire,
kindgerichte ontwikkelingsorganisatie die zich ten doel stelt de
levenssituatie van kansarme kinderen, hun families en hun
levensgemeenschappen blijvend te verbeteren. Plan doet dit door middel
van kindgerichte gemeenschapsprojecten in 45 programmalanden. Plan zet
zich wereldwijd in voor de rechten van kinderen en betere naleving van
het VN-verdrag voor de rechten van het kind.
Noot voor de redactie,