PLAN NEDERLAND

Kindertelefoon: hulp, aandacht en opvang voor kinderen Atjeh

Plan Nederland steunt opzetten kinderhulplijn in opvangkampen

AMSTERDAM, 10 januari 2004 - Voor kinderen in de opvangkampen in het zwaar getroffen Atjeh, wordt op korte termijn een kinderhulplijn geopend. De door Plan Nederland ondersteunde organisatie Child Helpline International (CHI) gaat in samenwerking met Plan Indonesië een kindertelefoon-programma starten, waarmee kinderen (gratis) in contact kunnen komen met hulpverleners, hun verhaal kwijt kunnen en daadwerkelijk steun krijgen.

Het Indonesische eiland Sumatra werd zwaar getroffen door de zeebeving van tweede kerstdag. Vooral in het noordelijk gelegen Atjeh vonden duizenden mensen de dood en was de verwoestende kracht van de tsunami onvoorstelbaar groot. In de chaos na de ramp worden kinderen vaak vergeten. Terwijl zij het hardst hulp nodig hebben en vaak het ergst getraumatiseerd zijn.

Traumacounseling
Jeroo Billimoria, directeur van CHI, werkt op dit moment in Indonesië met Plan Indonesië aan het opzetten van een kinderhulplijn in Atjeh. In verschillende opvangkampen waar veel kinderen verblijven, zullen telefoons opengesteld worden voor de kinderen. Telefoonmaatschappijen werken mee door een gratis nummer beschikbaar te stellen. Overheden werken mee door de communicatie tussen politie, gezondheidsinstellingen en kinderhulporganisaties te stroomlijnen. 'Het is nog een heel karwei om het voor elkaar te krijgen, maar ik heb goede hoop dat we over niet al te lange tijd operationeel zijn', aldus Jeroo Billimoria. Omdat het reguliere telecom-netwerk is weggevaagd, zal eerst gebruik worden gemaakt van mobiele telefoons.

Kinderbus
Voordat de hulplijn operationeel is, zullen in totaal zo'n vijf kinderbussen langs de opvangkampen gaan rijden om kinderen nu al de weg te wijzen naar de hulplijn, hun vertrouwen te winnen en hen te laten weten dat er opvang en hulp voor ze is. In deze 'kindvriendelijke bussen', door de kinderen zelf beschilderd, zijn speelgoed, muziekinstrumenten en televisie voor de kinderen en zitten hulpverleners klaar om hulp te bieden. Ook is er in iedere bus een Childline Box, waar kinderen briefjes met vragen in kunnen stoppen; de hulpverleners stellen deze vragen in groepsgesprekken met kinderen regelmatig aan de orde.

Hulpverlening
Een telefonische hulplijn biedt kinderen een luisterend oor, goede raad en vaak concrete hulp op een zeer laagdrempelige manier, die bovendien gratis is en vaak 24 uur per dag bereikbaar. Daarmee is de telefonische hulplijn een belangrijk instrument voor traumacounseling, dat kinderen in staat stelt zelf iets te doen aan hun situatie.

De doelstellingen van de kindertelefoon in Atjeh zijn heel divers: kinderen hun verhaal laten vertellen en terzijde staan met goede raad, traumacounseling, advies op het gebied van medische hulp en onderdak, ervoor zorgen dat zoekgeraakte kinderen met hun ouders herenigd kunnen worden. Ook onderzoeken medewerkers van de hulplijn of de kinderen en families voldoende hulp krijgen en voldoende aanspraak kunnen maken op de regelingen die er zijn. Bovendien zorgt de hulplijn ervoor dat kinderen die nog familie hebben niet overhaast in geïnstitutionaliseerde opvang terecht komen of worden geadopteerd, en ziet toe op de lange termijn ondersteuning van kinderen die een of beide ouders zijn verloren. De kinderhulplijn in Atjeh zal meer in gaan houden dan telefonsich contact alleen. Ieder telefoontje van een kind in crisis zal worden opgevolgd door lokale hulpverleners en - zonodig - de politie, zodat de kinderen daadwerkelijk worden opgevangen en hulp krijgen bij het oplossen van hun problemen.

Juist in rampgebieden, waar grote groepen kinderen leven in extreem moeilijke omstandigheden, kan de hulpverlening via kinderhulplijnen van grote betekenis zijn. Ervaringen in landen als de Filipijnen, India, Peru en Zimbabwe, maakt duidelijk dat juist straatkinderen intensief gebruik maken van de kindertelefoon en aangeven daar veel baat bij te hebben.


----------------------------- einde persbericht
-----------------------------
Child Helpline International
CHI is gevestigd in Amsterdam en zet zich in voor het creëren van een wereldwijd netwerk van hulpverlening aan kinderen via de telefoon en het opzetten van een internationaal kennis- en expertisecentrum op het gebied van kinderhulplijnen.

Plan Nederland (www.plannederland.nl)
Plan werkt voor kinderen. Plan is een wereldwijde, humanitaire, kindgerichte ontwikkelingsorganisatie die zich ten doel stelt de levenssituatie van kansarme kinderen, hun families en hun levensgemeenschappen blijvend te verbeteren. Plan doet dit door middel van kindgerichte gemeenschapsprojecten in 45 programmalanden. Plan zet zich wereldwijd in voor de rechten van kinderen en betere naleving van het VN-verdrag voor de rechten van het kind.

Noot voor de redactie,