Algemene Rekenkamer
- 10 januari 2004 -
Zorgleerlingen in het basisonderwijs en in het VMBO
Op donderdag 13 januari 2005 publiceert de Algemene Rekenkamer de twee rapporten Zorgleerlingen in het basisonderwijs. Weer samen naar school. En: Zorgleerlingen in het Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs.
Met het onderzoek Zorgleerlingen in het basisonderwijs. Weer samen naar school heeft de Algemene Rekenkamer inzicht gekregen in de manier waarop Weer Samen Naar school (WSNS) in de praktijk vorm krijgt. Door WSNS krijgen zoveel mogelijk leerlingen die extra zorg nodig hebben een plaats binnen het regulier basisonderwijs. Het gaat om leerlingen met een leer- of opvoedingsmoeilijkheden die kunnen leiden tot een leerachterstand (zoals ADHD, dyslexie of hoogbegaafdheid) Hoe zorgen scholen ervoor dat deze leerlingen zorg op maat krijgen en welke rol heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hierbij gespeeld?
In het onderzoek Zorgleerlingen in het Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs stond de vraag centraal of zorgleerlingen in het VMBO de zorg krijgen die ze nodig hebben. Daarvoor heeft de Algemene Rekenkamer veldonderzoek uitgevoerd. Jaarlijks wordt er zo n ¬ 350 miljoen uitgetrokken voor extra zorg aan zwakkere leerlingen in het VMBO. Daarbij gaat het om leerlingen met bijvoorbeeld leerachterstanden, sociaal emotionele problemen of gedragsproblemen.
De pers kan exemplaren van de rapporten en de bijbehorende persberichten op donderdag 13 januari 2005 vanaf 10.00 uur afhalen aan het Lange Voorhout 8 in Den Haag. Vanaf dat tijdstip staan de rapporten en persberichten ook op www.rekenkamer.nl.
Algemene Rekenkamer
Algemene Rekenkamer