Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Prijs belangrijk bij keuze vakantiebestemming

Den Haag, 10 januari 2005

In 2005 kiezen Nederlanders hun vakantiebestemming nog vaker op basis van de prijs. Redenen zijn de ongewijzigde economische situatie en de wijze waarop de reisindustrie met lage pakketprijzen inspeelt op de behoefte om goedkoop doch verzorgd op vakantie te gaan. De catastrofe in Zuid-Oost Azië betekent een klap voor de toeristenindustrie in Thailand en Sri Lanka. Het is te verwachten, dat de beschadigde infrastructuur en de voorzichtige houding van de consument, dit jaar nadelig van invloed zal zijn op het aantal boekingen naar de specifiek getroffen regio's van deze landen.

Binnen Europa is Turkije populair geworden.Turkije ontving in 2004 ruim 800.000 Nederlanders ( een stijging van 16%) en werd daarmee de belangrijkste vliegbestemming voor Nederlanders. De zongarantie, de vaak nieuwe accommodaties en het all inclusive aanbod maakt het land voor vele Nederlanders een aantrekkelijke bestemming.

Duitsland zal dit jaar profiteren van de behoefte om niet te duur maar toch goed op vakantie te gaan. In het afgelopen jaar steeg het aantal vakanties naar onze Oosterburen met ruim 11% tot 2,7 miljoen. Voor de langere vakanties blijft Frankrijk waarschijnlijk nog lang vakantieland nummer één. De Scandinavische landen zullen het in 2005 wederom goed doen. Langzamerhand verandert het beeld bij de consument dat Scandinavië duur zou zijn. Met name het kamperen is vanwege de gunstige tarieven en de rust die de reiziger er aantreft in trek.

Van de nieuwe EU-landen is Tsjechie het meest populair. Naast het feit, dat het voor onervaren wintersporters geschikte en betaalbare mogelijkheden biedt, trekken ook stedenbezoekers en zomervakantiegasten naar Tsjechië. Kroatië is vooral in de zomer een opkomende autobestemming. De betere infrastructuur in het land zal daaraan de komende jaren verder bijdragen.

Door de sterke euro en de zwakke dollar is het vliegtuig nog aantrekkelijker geworden als vervoermiddel. De trips naar Noord, Midden en Zuid Amerika worden als pakketreis zeer aantrekkelijk geprijsd. De Nederlandse vakantieganger zal daarvan het komende seizoen beslist profiteren. De ANWB verwacht een verdere inzet van het internet onder de aanbieders maar ook onder de consumenten bij zijn zoek- en boekgedrag. Reisbureaus zullen zich steeds meer gaan toeleggen op maatwerk voor de klant en in het bijzonder op de meer complexe reizen.

Persdienst ANWB
070 314 62 39 (Annelies Tichelaar)
070 314 62 88 (Markus van Tol)
070 314 62 54 (Ad Vonk)
070 314 78 03 (fax)