PERSBERICHT - 2005-01-10

Nieuwe Fryslân campagne vandaag van start

Om meer toeristen naar Fryslân te trekken start deze week de campagne 'Beleef Friesland, het andere Nederland'. De meerjarige campagne richt zich allereerst op Nederland, Duitsland en België en moet met name aanspreken bij gezinnen met kinderen en tweeverdieners.

De campagne van Fryslân Marketing is een samenwerking met de brancheorganisaties RECRON, HISWA en Koninklijke Horeca Nederland, de Friese VVVs en de Provincie Fryslân. Het eerste exemplaar van de nieuwe imagobrochure Beleef Friesland.nl werd op 10 januari door directeur Paul van Gessel aangeboden aan gedeputeerde Bertus Mulder van de provincie Fryslân. Hij toonde zich bijzonder ingenomen met de nieuwe promotieproducten.

Centraal staat een geheel vernieuwde internetsite www.beleefFriesland.nl. Daarnaast start deze week een radiocampagne en staat Fryslân prominent op de Vakantiebeurs in Utrecht. Verder komt Fryslân in diverse magazines en Tv-programmas. Met deze gezamenlijke campagne wil Fryslân terug in de top 3 van Nederlandse vakantiebestemmingen.

Internetsite
Fryslân wordt vooral gepromoot via het internet. 80% van de consumenten gebruikt het internet om informatie te verzamelen. 50% boekt tegenwoordig de vakantie via het internet. Naast de Nederlandse versie van www.beleefFriesland.nl is er een Duitse en een Engelse. Fryslân Marketing gaat veel investeren in het bekend maken van de nieuwe site. Bijzonder is dat alle Friese toeristische bedrijven een gratis vermelding krijgen op deze site. Bedrijven kunnen bovendien inhaken op deze site. Deze vorm van samenwerking met het Fries bedrijfsleven is eenvoudig en zeer doelgericht, aldus Paul van Gessel.

Brochure
De nieuwe imagobrochure Beleef Friesland.nl geeft een verrassend beeld van de sterke punten van Fryslân. Alle 5 regios in Fryslân komen als thema in fraaie fotos voor het voetlicht. De eerste oplage is 50.000 Nederlands, 10.000 Duits en 5.000 Engelstalig. De brochure maakt consumenten enthousiast voor een bezoek aan Fryslân en de internetsite. De brochure wordt ondermeer verspreid op toeristenbeurzen en via het bedrijfsleven en de VVVs.

Radiocampagne
De radiocampagne gaat ook helpen om de website te promoten. Vanaf 17 januari is 6 weken lang op alle regionale zenders in heel Nederland 3x per dag de Fryslân spot te horen; ook op Omrop Fryslân. Duitsland en België volgen. Later dit jaar komen er meer spots, waarop het Friese bedrijfsleven en de regios kunnen inhaken. De radiospots belichten de sterke punten van Fryslân als het andere Nederland.

Beurzen
Toeristisch Fryslân neemt voor het eerst sinds jaren weer als één herkenbaar geheel deel aan verschillende toeristische beurzen. Van 11 tot 16 januari staat er een Fryslân-stand op de Vakantiebeurs in Utrecht. Daarna volgen ondermeer de Vakantiesalon Antwerpen, Reise & Camping Essen, BOOT Düsseldorf, Uit & Actief en de 50+beurs. Samen met de regio-VVVs promoot Fryslân Marketing op die beurzen vakantie en vrije tijd in Fryslân.

Publiciteit
In kranten en tijdschriften wordt weer meer aandacht besteed aan vakantie en vrije tijd in Fryslan. Fryslân Marketing heeft ook medewerking verleend aan enkele radio en Tv programmas in binnen- en buitenland.

Doel campagne
Paul van Gessel: Uit vooronderzoek bleek dat mensen die Fryslân nog nooit bezochten nauwelijks een beeld hebben van de geweldige mogelijkheden van onze provincie. Onze campagne is er op gericht die beeldvorming te verbeteren. Concreet is ons doel het toerisme in Fryslân tot 2010 met 15% te laten groeien en Fryslân terug te krijgen in de Top 3 van binnenlandse vakantiebestemmingen. Dat doen we samen met bedrijfsleven, regio-VVVs en overheid, want het gaat vooral om het verbeteren van omzet en werkgelegenheid. Vorig jaar was het toerisme in Fryslân goed voor 813 miljoen euro omzet en bijna 22.000 banen; samen met de indirecte werkgelegenheid gaat het inmiddels al om 10% van de werkgelegenheid in Fryslân.