PERSBERICHT - 2005-01-10
Nieuwe Fryslân campagne vandaag van start
Om meer toeristen naar Fryslân te trekken start deze week de campagne
'Beleef Friesland, het andere Nederland'. De meerjarige campagne richt
zich allereerst op Nederland, Duitsland en België en moet met name
aanspreken bij gezinnen met kinderen en tweeverdieners.
De campagne van Fryslân Marketing is een samenwerking met de
brancheorganisaties RECRON, HISWA en Koninklijke Horeca Nederland, de
Friese VVVs en de Provincie Fryslân. Het eerste exemplaar van de
nieuwe imagobrochure Beleef Friesland.nl werd op 10 januari door
directeur Paul van Gessel aangeboden aan gedeputeerde Bertus Mulder
van de provincie Fryslân. Hij toonde zich bijzonder ingenomen met de
nieuwe promotieproducten.
Centraal staat een geheel vernieuwde internetsite
www.beleefFriesland.nl. Daarnaast start deze week een radiocampagne en
staat Fryslân prominent op de Vakantiebeurs in Utrecht. Verder komt
Fryslân in diverse magazines en Tv-programmas. Met deze gezamenlijke
campagne wil Fryslân terug in de top 3 van Nederlandse
vakantiebestemmingen.
Internetsite
Fryslân wordt vooral gepromoot via het internet. 80% van de
consumenten gebruikt het internet om informatie te verzamelen. 50%
boekt tegenwoordig de vakantie via het internet. Naast de Nederlandse
versie van www.beleefFriesland.nl is er een Duitse en een Engelse.
Fryslân Marketing gaat veel investeren in het bekend maken van de
nieuwe site. Bijzonder is dat alle Friese toeristische bedrijven een
gratis vermelding krijgen op deze site. Bedrijven kunnen bovendien
inhaken op deze site. Deze vorm van samenwerking met het Fries
bedrijfsleven is eenvoudig en zeer doelgericht, aldus Paul van Gessel.
Brochure
De nieuwe imagobrochure Beleef Friesland.nl geeft een verrassend beeld
van de sterke punten van Fryslân. Alle 5 regios in Fryslân komen als
thema in fraaie fotos voor het voetlicht. De eerste oplage is 50.000
Nederlands, 10.000 Duits en 5.000 Engelstalig. De brochure maakt
consumenten enthousiast voor een bezoek aan Fryslân en de
internetsite. De brochure wordt ondermeer verspreid op
toeristenbeurzen en via het bedrijfsleven en de VVVs.
Radiocampagne
De radiocampagne gaat ook helpen om de website te promoten. Vanaf 17
januari is 6 weken lang op alle regionale zenders in heel Nederland 3x
per dag de Fryslân spot te horen; ook op Omrop Fryslân. Duitsland en
België volgen. Later dit jaar komen er meer spots, waarop het Friese
bedrijfsleven en de regios kunnen inhaken. De radiospots belichten de
sterke punten van Fryslân als het andere Nederland.
Beurzen
Toeristisch Fryslân neemt voor het eerst sinds jaren weer als één
herkenbaar geheel deel aan verschillende toeristische beurzen. Van 11
tot 16 januari staat er een Fryslân-stand op de Vakantiebeurs in
Utrecht. Daarna volgen ondermeer de Vakantiesalon Antwerpen, Reise &
Camping Essen, BOOT Düsseldorf, Uit & Actief en de 50+beurs. Samen met
de regio-VVVs promoot Fryslân Marketing op die beurzen vakantie en
vrije tijd in Fryslân.
Publiciteit
In kranten en tijdschriften wordt weer meer aandacht besteed aan
vakantie en vrije tijd in Fryslan. Fryslân Marketing heeft ook
medewerking verleend aan enkele radio en Tv programmas in binnen- en
buitenland.
Doel campagne
Paul van Gessel: Uit vooronderzoek bleek dat mensen die Fryslân nog
nooit bezochten nauwelijks een beeld hebben van de geweldige
mogelijkheden van onze provincie. Onze campagne is er op gericht die
beeldvorming te verbeteren. Concreet is ons doel het toerisme in
Fryslân tot 2010 met 15% te laten groeien en Fryslân terug te krijgen
in de Top 3 van binnenlandse vakantiebestemmingen. Dat doen we samen
met bedrijfsleven, regio-VVVs en overheid, want het gaat vooral om het
verbeteren van omzet en werkgelegenheid. Vorig jaar was het toerisme
in Fryslân goed voor 813 miljoen euro omzet en bijna 22.000 banen;
samen met de indirecte werkgelegenheid gaat het inmiddels al om 10%
van de werkgelegenheid in Fryslân.