Hyundai onthult Tucson FCEV
(10-1-2005)
Hyundai brengt de toepassing van de brandstofcel voor elektrische
aandrijving van autoâs steeds dichterbij.
Op de Los Angeles Auto Show, die deze maand plaatsvindt, presenteert
Hyundai de Tucson FCEV. Deze â met behulp van waterstof en een
brandstofcel â elektrisch aangedreven SUV is zeer bruikbaar in de
dagelijkse praktijk.
Hyundai is al jaren actief met het ontwikkelen van alternatieve,
milieuontlastende aandrijving. Eerder presenteerde Hyundai al de Santa
Fe FCEV. Deze was eveneens voorzien van een brandstofcel die de
elektromotor van stroom voorziet. Met 72 kW (98 pk) en een actieradius
van zoân 150 kilometer was dit een van de eerste bruikbare autoâs die
op waterstof rijden. De Tucson FCEV is een doorontwikkeling van dit
model. Hyundai bracht met deze nieuwe milieuvriendelijke SUV de
productiefase weer een stuk dichterbij.
Actieradius en prestaties van de Tucson FCEV zijn flink toegenomen ten
opzichte van die van de Santa Fe FCEV. Dankzij een tank voor 152 liter
waterstof heeft de Tucson FCEV een actieradius van 300 kilometer. Met
80 kW (109 pk) is ook het vermogen van de milieusparende Tucson groter
dan dat van zijn voorganger. De Tucson FCEV kan daarmee een
topsnelheid bereiken van 150 km/u.
Een andere technologische doorbraak is de plaatsing van de krachtbron.
Zat deze bij de Santa Fe FCEV nog in de bodemplaat, nu is de motor
gewoon te vinden onder de motorkap. Dit zorgt voor een betere
gewichtsverdeling.
Dankzij de nieuwe techniek kan de Tucson FCEV ook starten bij
temperaturen onder nul. Een belangrijk nadeel van de toepassing van
deze aandrijftechniek is hiermee overwonnen. Zelfs na vijf dagen vorst
(-20 oC ) startte de Tucson FCEV bij tests probleemloos.
De Tucson FCEV wordt dit voorjaar opgenomen in de vloot van een aantal
Amerikaanse bedrijven. Met de ervaringen uit deze praktijktest gaat
Hyundai door met de verfijning van de brandstoftechniek.
AutoRai