AutoRai

Toyota groeit 12,9 % in 2004

(10-1-2005)
Ondanks dat de totale Nederlandse automarkt in 2004 licht daalde, wist Toyota haar marktpositie ook afgelopen jaar weer te verbeteren. Met de totale registratie van 29.286 Toyota personenautoâs ten opzichte van 25.949 in 2003 (+12,9%), plaatst Toyota zich stevig op de zesde positie in de verkoopstatistiek van 2004. Het zijn mede de registraties van de Toyota Corolla Verso (4.440), de Toyota Avensis (5.986) en uiteraard de Toyota Prius (1.062) die ervoor zorgden dat Toyotaâs marktaandeel is gestegen van 5,31% naar 6,05%.

Het ontwerp in combinatie met de moderne hybride techniek, maar zeker ook de extra aandacht die de tweede generatie Toyota Prius heeft ontvangen als âAuto van het Jaar 2005â heeft de verkoop van dit model een duidelijke impuls gegeven. De Toyota dealers noteerden het afgelopen jaar maar liefst 1.712 verkooporders van de Prius. In 2005 streeft Toyota naar 2.150 verkooporders. De Prius is geheel BPM-vrij, hetgeen sinds 1 januari een klantenvoordeel oplevert van maximaal 9.456 euro.

Aygo komt straks onder Yaris
Door het uitbreiden van het modellengamma met de nieuwe Toyota Aygo - in de zomer bij de dealers - verwacht Toyota een trendy en zelfbewuste groep jonge kopers te bereiken. Ook zij zoeken naar een flinke dosis rijplezier tegen redelijke en overzichtelijke kosten. De Toyota Aygo is overigens duidelijk onder de Toyota Yaris gepositioneerd en is bovendien een nieuw segment voor Toyota dat naar verwachting mede het marktaandeel in 2005 verder zal vergroten.