Opel Astra GTC Diesel Hybrid Concept
(10-1-2005)
De voorwielaangedreven Opel Astra GTC Diesel Hybrid Concept, met een
volwaardig two-mode hybride systeem en de 1,7-liter CDTi-motor,
verbruikt tot 25% minder brandstof zonder in te leveren op het gebied
van rijplezier en prestaties.
De concept car is afgeleid van de productieversie van de Opel Astra
GTC en is gebouwd in het Europese âInternational Technical Development
Centerâ van General Motors in het Duitse Rüsselsheim.
Werking volwaardige two-mode hybride systeem
Het volwaardige two-mode hybride systeem van General Motors luidde het
samenwerkingsverband in tussen GM en DaimlerChrysler. De unieke
architectuur kan gemakkelijk aangepast worden aan voorwiel-,
achterwiel- en vierwielaangedreven autoâs en aan benzine- en
dieselmotoren. Twee elektronisch gestuurde elektromotoren werken in op
een reeks tandwielen om een oneindig variabele aandrijving te
creëren. Het systeem neemt evenveel plaats in als een klassieke
automatische versnellingsbak. Een batterij levert energie aan de
elektromotoren en maakt bovendien een volledig elektrische aandrijving
mogelijk.
Als concept car demonstreert de Astra GTC Diesel Hybrid op welke
manier hybride onderdelen in een compacte auto kunnen worden
geïntegreerd zonder in te leveren op het comfort en de bruikbaarheid
van de auto. De nikkel-metaal-hydride batterij bevindt zich, net als
de koelinrichting, in de uitsparing voor het reservewiel. De batterij
werd ontwikkeld in samenwerking met specialist Varta.
âWe besloten een compacte auto met dieselmotor als basis te nemen,
omdat we in Europa op middellange termijn geen potentieel zien voor
hybride autoâs met een benzinemotor,â aldus Hans H. Demant, Vice
President European Engineering bij GM en Managing Director bij Adam
Opel AG. âOnze uiterst geavanceerde CDTi-motoren leveren op zich al
indrukwekkende prestaties en hebben een laag verbruik. De Astra GTC
Diesel Hybrid Concept demonstreert nu dat de hybride technologie het
verbruik en de prestaties nog aanzienlijk kan verbeteren.â
De Astra GTC Diesel Hybrid wordt aangedreven door een 92 kW (125 pk)
sterke 1,7-liter CDTi-motor met een onderhoudsvrij Diesel Partikel
Filter en door twee elektromotoren van respectievelijk 30 en 40 kW.
Naar gelang de rijomstandigheden leveren de elektromotoren extra
vermogen voor de dieselmotor of drijven ze de Astra volledig
elektrisch aan. Een geavanceerde regeleenheid bepaalt de
aandrijfmodus. De elektromotoren verhogen de al indrukwekkende
prestaties van de turbodieselmotor en geven een gevoel van vermogen
dat normaal is voorbehouden aan motoren met een grotere
cilinderinhoud. Verwacht wordt dat de Astra GTC Diesel Hybrid Concept
in minder dan 8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert.
Met een brandstofverbruik van minder dan 4 liter/100 km (Europese
gemiddelde cyclus), is de Astra GTC Diesel Hybrid 25% zuiniger dan
vergelijkbare dieselmotoren Dit is te danken aan de werking van het
hybridesysteem. Zo wordt de dieselmotor bij stationair toerental
volledig uitgeschakeld en wordt alleen de elektrische aandrijving
gebruikt bij het wegrijden. Ook bij het remmen worden de
elektromotoren gebruikt: kinetische energie wordt dan geregenereerd en
opgeslagen in de batterij. Tijdens het remmen en wanneer de motor
stationair draait, functioneren de elektromotoren als generatoren en
laden ze de batterij op.
Net als andere autoâs met een volwaardige two-mode hybride
technologie, heeft de Astra GTC Diesel Hybrid twee afzonderlijke
elektrische systemen aan boord. Het aandrijfsysteem maakt gebruik van
een systeem met hoog voltage, terwijl het andere systeem als
transformator fungeert voor het 12 Volt-systeem. Dit tweede systeem
zorgt ervoor dat veiligheids- en comfortzaken zoals de verlichting,
verwarming, ventilatie, airconditioning en het audiosysteem van
energie worden voorzien. Aan de buitenzijde ziet de Astra GTC Diesel
Hybrid er met zijn unieke panoramische voorruit er even spectaculair
uit als de productieversie van de Opel Astra GTC. Binnenin werd de
toerenteller op het dashboard vervangen door instrumenten die
informatie geven over de werking van de hybride aandrijving, zoals de
tractie die geleverd wordt door de elektromotoren, door de dieselmotor
of door beide. Een andere teller geeft het laadniveau van de batterij
aan. Verder geeft een videoanimatie in het graphic info display op de
middenconsole tijdens het rijden de actuele aandrijfstatus van de auto
weer.
De volwaardige two-mode hybride technologie kan het verbruik
aanzienlijk terugdringen en zo helpen om aan de steeds strengere
normen voor CO -emissies te voldoen. De grote toepasbaarheid van
deze technologie biedt wereldwijd mogelijkheden voor de diverse
markten waar General Motors actief is.
AutoRai