AutoRai

Opel Astra GTC Diesel Hybrid Concept

(10-1-2005)
De voorwielaangedreven Opel Astra GTC Diesel Hybrid Concept, met een volwaardig two-mode hybride systeem en de 1,7-liter CDTi-motor, verbruikt tot 25% minder brandstof zonder in te leveren op het gebied van rijplezier en prestaties.
De concept car is afgeleid van de productieversie van de Opel Astra GTC en is gebouwd in het Europese âInternational Technical Development Centerâ van General Motors in het Duitse Rüsselsheim.

Werking volwaardige two-mode hybride systeem
Het volwaardige two-mode hybride systeem van General Motors luidde het samenwerkingsverband in tussen GM en DaimlerChrysler. De unieke architectuur kan gemakkelijk aangepast worden aan voorwiel-, achterwiel- en vierwielaangedreven autoâs en aan benzine- en dieselmotoren. Twee elektronisch gestuurde elektromotoren werken in op een reeks tandwielen om een oneindig variabele aandrijving te creëren. Het systeem neemt evenveel plaats in als een klassieke automatische versnellingsbak. Een batterij levert energie aan de elektromotoren en maakt bovendien een volledig elektrische aandrijving mogelijk.

Als concept car demonstreert de Astra GTC Diesel Hybrid op welke manier hybride onderdelen in een compacte auto kunnen worden geïntegreerd zonder in te leveren op het comfort en de bruikbaarheid van de auto. De nikkel-metaal-hydride batterij bevindt zich, net als de koelinrichting, in de uitsparing voor het reservewiel. De batterij werd ontwikkeld in samenwerking met specialist Varta.

âWe besloten een compacte auto met dieselmotor als basis te nemen, omdat we in Europa op middellange termijn geen potentieel zien voor hybride autoâs met een benzinemotor,â aldus Hans H. Demant, Vice President European Engineering bij GM en Managing Director bij Adam Opel AG. âOnze uiterst geavanceerde CDTi-motoren leveren op zich al indrukwekkende prestaties en hebben een laag verbruik. De Astra GTC Diesel Hybrid Concept demonstreert nu dat de hybride technologie het verbruik en de prestaties nog aanzienlijk kan verbeteren.â

De Astra GTC Diesel Hybrid wordt aangedreven door een 92 kW (125 pk) sterke 1,7-liter CDTi-motor met een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter en door twee elektromotoren van respectievelijk 30 en 40 kW. Naar gelang de rijomstandigheden leveren de elektromotoren extra vermogen voor de dieselmotor of drijven ze de Astra volledig elektrisch aan. Een geavanceerde regeleenheid bepaalt de aandrijfmodus. De elektromotoren verhogen de al indrukwekkende prestaties van de turbodieselmotor en geven een gevoel van vermogen dat normaal is voorbehouden aan motoren met een grotere cilinderinhoud. Verwacht wordt dat de Astra GTC Diesel Hybrid Concept in minder dan 8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert.

Met een brandstofverbruik van minder dan 4 liter/100 km (Europese gemiddelde cyclus), is de Astra GTC Diesel Hybrid 25% zuiniger dan vergelijkbare dieselmotoren Dit is te danken aan de werking van het hybridesysteem. Zo wordt de dieselmotor bij stationair toerental volledig uitgeschakeld en wordt alleen de elektrische aandrijving gebruikt bij het wegrijden. Ook bij het remmen worden de elektromotoren gebruikt: kinetische energie wordt dan geregenereerd en opgeslagen in de batterij. Tijdens het remmen en wanneer de motor stationair draait, functioneren de elektromotoren als generatoren en laden ze de batterij op.

Net als andere autoâs met een volwaardige two-mode hybride technologie, heeft de Astra GTC Diesel Hybrid twee afzonderlijke elektrische systemen aan boord. Het aandrijfsysteem maakt gebruik van een systeem met hoog voltage, terwijl het andere systeem als transformator fungeert voor het 12 Volt-systeem. Dit tweede systeem zorgt ervoor dat veiligheids- en comfortzaken zoals de verlichting, verwarming, ventilatie, airconditioning en het audiosysteem van energie worden voorzien. Aan de buitenzijde ziet de Astra GTC Diesel Hybrid er met zijn unieke panoramische voorruit er even spectaculair uit als de productieversie van de Opel Astra GTC. Binnenin werd de toerenteller op het dashboard vervangen door instrumenten die informatie geven over de werking van de hybride aandrijving, zoals de tractie die geleverd wordt door de elektromotoren, door de dieselmotor of door beide. Een andere teller geeft het laadniveau van de batterij aan. Verder geeft een videoanimatie in het graphic info display op de middenconsole tijdens het rijden de actuele aandrijfstatus van de auto weer.

De volwaardige two-mode hybride technologie kan het verbruik aanzienlijk terugdringen en zo helpen om aan de steeds strengere normen voor CO -emissies te voldoen. De grote toepasbaarheid van deze technologie biedt wereldwijd mogelijkheden voor de diverse markten waar General Motors actief is.