GM Sequel: heruitgevonden automobiel niet langer een droom
(10-1-2005)
Het ambitieuze streven van General Motors Corporation om de auto
opnieuw uit te vinden, zoals dat voor het eerst geuit werd met de
concept cars AUTOnomy en Hy-wire, wordt vandaag bevestigd met de GM
Sequel.
De technologieën waarmee de Sequel is uitgerust (zoals
brandstofcellen, âby-wireâ-techniek en wielnaafmotoren) kenden een
snelle ontwikkeling, waardoor GM, volgens Larry Burns, Vice President
of Research, Development and Planning, in minder dan drie jaar tijd de
autonomie kon verdubbelen en de acceleratietijd van 0 tot 100 km/u kon
halveren in vergelijking met de huidige brandstofcelvoertuigen.
âDrie jaar geleden daagde onze Chairman en CEO Rick Wagoner ons uit om
de auto volledig opnieuw uit te vinden,â aldus Burns. âDe concept cars
AUTOnomy en Hy-wire waren de eerste resultaten van die uitdaging â en
ze betekenden een ware revolutie in de manier waarop autoâs in de
toekomst ontworpen, gebouwd en gebruikt zullen worden. Maar dat waren
concept cars. Met de Sequel wordt die visie nu werkelijkheid â nog
niet betaalbaar, maar wel reëel.â
De Sequel belichaamt de GM-visie van de heruitgevonden auto, met een
mengeling van technologieën zoals geavanceerde materialen,
elektronische regeleenheden, computersoftware en geavanceerde
aandrijfsystemen. Volgens Burns is de Sequel dan ook het voorbeeld van
GMâs wereldwijde strategie van geavanceerde technologie die zich richt
op efficiëntie en emissies.
âGM stelt zich tot doel om tegen 2010 een brandstofcelaandrijving te
ontwikkelen, die op het vlak van duurzaamheid en prestaties kan
concurreren met de huidige interne verbrandingsmotoren en die
uiteindelijk op een betaalbare manier op grote schaal gebouwd kan
worden,â legt Burns uit.
Wat Burns zo fantastisch vindt aan de Sequel, is dat de auto zijn
prestaties levert dankzij een technologie die vandaag al beschikbaar
is en dat de auto dus niet afhankelijk is van een technologie die nog
moet worden uitgevonden. âMet de huidige brandstofceltechnologie
hebben we de actieradius en de acceleratie aanzienlijk kunnen
verbeteren,â aldus Burns. âEn dat is een grote doorbraak. Voor wie nog
twijfelde aan de haalbaarheid van brandstofcelvoertuigen, is dit
bemoedigend nieuws.â
De Sequel heeft ongeveer het formaat van een Cadillac SRX, heeft een
actieradius van 480 km uit zijn waterstofvoorraad en accelereert in
minder dan 10 seconden van 0 tot 100 km/u. De huidige generatie
brandstofcelvoertuigen heeft een actieradius van 270 tot 400 km en
accelereert in 12 tot 16 seconden van 0 tot 100 km/u, naar gelang een
batterij gebruikt wordt of niet.
De brandstofcellen en de vermogensmodule van de Sequel werden door
GM-ingenieurs ontwikkeld in het Amerikaanse Honeoye Falls (New York).
De vermogensmodule is heel wat eenvoudiger en efficiënter dan de
module die GM in 2004 in de HydroGen3 gebruikte, om het
wereldafstandsrecord met brandstofcelaandrijving te vestigen, door een
tocht van 9.640 km door veertien Europese landen.
De vermogensmodule bestaat uit de eigenlijke brandstofcellen, de
waterstof- en luchtverwerkingssubsystemen, het koelsysteem en het
distributiesysteem met hoog voltage. Deze module levert een vermogen
van 73 kW met hoog voltage voor de elektrische tractiemotoren en voor
hulpsystemen als de HVAC-installatie (verwarming, ventilatie en
airconditioning), de âby-wireâ elektronica en de batterij.
âIn de Sequel wordt zowat het hele aandrijfsysteem verpakt in een 28
cm lang âskateboardchassisâ dat voortbouwt op wat we voor het eerst in
de AUTOnomy en Hy-wire toondenâ, legt Burns uit. âDe Sequel is de
voorbode van een auto die in de toekomst op bijna alle vlakken beter
zal zijn â sneller, met meer grip, gemakkelijker om mee te rijden,
gemakkelijker om te bouwen, veiliger en met waterdamp als enige
emissie.â
âDoor een elektromotor te plaatsen in de naaf van elk achterwiel,
stijgt het koppel met 42 procent bij het wegrijden. Al die trekkracht
is onmiddellijk beschikbaar en maakt van de Sequel een erg aangename
auto om mee te rijden.â
âBy-Wireâ bediening van Sequel kan revolutie veroorzaken in rijden
In de GM Sequel worden de traditionele mechanische rijsystemen
vervangen door elektronische âby-wireâ technologie om zo de
remprestaties, de acceleraties en het weggedrag te verbeteren.
De âby-wireâ technologie vervangt in feite de mechanische en
hydraulische verbindingen door elektrische kabels en actuatoren.
âBy-wireâ systemen zetten de handelingen van de bestuurder (remmen,
sturen, enz.) om in signalen die een elektromotor activeren om de taak
uit te voeren.
âWe hebben een enorme vooruitgang geboekt in het ontwerp van âby-wireâ
technologie, en we zullen de duurzaamheid en de betrouwbaarheid van
âby-wireâ systemen blijven perfectioneren door uitgebreide
praktijktests met de Sequel,â aldus Nick Zielinski, GM Vehicle Chief
Engineer, Advanced System Integration.
âBy-wireâ technologie zal de auto-industrie grondig veranderen door de
veiligheid te verbeteren, het rijden aangenamer te maken en de
designers meer vrijheid te geven. Deze technologie zal ook het
onderhoud vereenvoudigen, omdat ze minder bewegende delen heeft die
onderhevig zijn aan slijtage en ze kan milieuvriendelijker werken dan
klassieke autoâs. Zo is er voor een âsteer-by-wireâ bijvoorbeeld geen
reservoir voor olievloeistof meer nodig en werkt een âbrake-by-wireâ
systeem zonder remvloeistof.
âDe Sequel moet natuurlijk de klanten verleiden, maar moet ook
wereldwijd de regeringen aanmoedigen met zijn potentieel om
maatschappelijke problemen aan te pakken,â voegt Burns toe.
âDe Sequel biedt de middelen om grote maatschappelijke problemen het
hoofd te bieden: van het verminderen van auto-emissies en de overstap
naar hernieuwbare en stabiele energievoorraden tot het beperken van
ongevallen en files,â besluit Burns.
Specificaties â GM Sequel
Algemeen
Type auto:
Vierwielaangedreven cross-over met brandstofcellen en âby-wireâ
technologie
Chassis:
aluminium substructuren
Carrosserie:
aluminium koetswerk / frame integrale structuur met aluminium panelen
Aantal zitplaatsen:
4 of 5
Afmetingen
Wielbasis (mm):
3.040
Lengte (mm):
4.994
Breedte (mm):
1.966
Hoogte (mm):
1.697
Leeggewicht (kg):
2.170
Brandstofopslag
Type:
3 waterstoftanks in koolstofcomposiet onder hoge druk, gemonteerd in
sandwich-chassis
Servicedruk (psi / bar):
10.000 / 700
Opslagcapaciteit (kg):
8
Vermogensmodule brandstofcel
Vermogen (kW):
73
Batterijsysteem
Type:
Extra krachtige Lithium-ion batterijen
Vermogen (kW):
65
Elektrisch tractiesysteem
Vooraan:
Driefasige asynchrone elektromotor met geïntegreerde elektronica en
tandwielen
Vermogen (kW):
60
Koppel aan de wielen (Nbm):
2.350
Overbrengingsverhouding:
10,95:1
Achteraan:
2 driefasige, permanente, magnetisch synchrone elektrische
wielnaafmotoren
Vermogen (kW):
2 x 25
Koppel (Nm):
2 x 500
Overbrengingsverhouding:
1:1
Totaal tractievermogen (kW):
110
Totaal koppel aan wielen (Nbm):
3.398
Prestaties
Acceleratie 0-100 km/u (sec):
Topsnelheid (km/u):
145
Actieradius (km):
480
AutoRai