Ingezonden persbericht


Bundeling van krachten voor innovatie in horeca

Bedrijfsleven en onderwijs slaan handen inéén voor innovatiedatabase

WOERDEN, 10 januari 2005 - Koninklijk Horeca Nederland heeft komende jaren innovatie als belangrijkste speerpunt gekozen. De horecabranche is zeer gevoelig voor nieuwe ontwikkelingen, ideeën en initiatieven. De Hoge Hotelschool Maastricht heeft op basis van dit speerpunt innovatie als driejarig project geadopteerd. Stagiairs van de horecaopleiding zijn in staat innovaties in de branche vroegtijdig te herkennen en te verzamelen in een centraal bestand. Deze database vormt samen met het Kennis- en Innovatiecentrum van het bedrijfschap Horeca & Catering een rijke bron aan informatie voor horecaondernemers.

"Het gaat niet alleen om de innovatieve ideeën in een stagebedrijf waar stagiaires tegenaan lopen," zegt Jeu Claes, directeur van Koninklijk Horeca Nederland. "De impact die innovaties op bedrijfsvoering en gasten hebben is minstens zo belangrijk. Het gaat bij de innovaties niet alleen om nieuwe ontwikkelingen, toepassingen en vindingen in ons eigen land, maar ook die in het buitenland. Zo creëren we een sterk werkveld voor de horecaondernemers."

"Een branche als de horeca is afhankelijk van ontwikkelingen en trends. We kunnen leren van de expertise die anderen opbouwen. Immers, kennis delen is kennis vermenigvuldigen," zegt Lodewijk van der Grinten, directeur van de Hoge Hotelschool Maastricht. "Alle stagiairs rapporteren over de voortgang van hun stage, waarin de items welke innovaties heb je in je stagebedrijf waargenomen en wat is de impact hiervan op de bedrijfsvoering als vaste rubrieken worden opgenomen. Hierbij staat de verscheidenheid aan bedrijven (o.a. hotels, restaurants, cateraars, adviesbureaus, foodservicebedrijven, ziekenhuizen, VVV's, touroperators, leveranciers en producenten) garant voor een hoge mate aan innovatieve kracht per deelsegment. Welke elementen hierin een rol kunnen spelen, is vooraf in een innovatie-kijkwijzer bepaald. Zo halen we kennis van buiten naar binnen."

De database wordt samen met het Kennis- en Innovatiecentrum van het bedrijfschap Horeca & Catering opgezet. "Tegelijk met de database wordt ook een innovatie-website gelanceerd," zegt Joop Vianen, directeur van het bedrijfschap Horeca & Catering. "Ondernemers kunnen hier alles vinden over innovaties en ontwikkelingen, maar ook hun eigen ideeën een plek geven. Daarnaast biedt de website een platform, waar ondernemers met elkaar kunnen discussiëren over nieuwe ontwikkelingen en trends. Uiteraard is er ook een grote verzameling links naar andere innovatieve bronnen."

Noot voor de redactie -