EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Graag uw aandacht voor onderstaand persbericht.

PERSBERICHT EVO

7 januari 2005

Inhaalverbod vrachtauto's afhankelijk van drukte

EVO is verheugd dat Verkeer en Waterstaat de invoering van een dynamisch inhaalverbod voor vrachtauto's gaat testen. Op de A2 tussen Abcoude en Maarssen gaat de proef op 10 januari van start en op de A2/A76 tussen Grathem en knooppunt Ten Esschen later deze maand. EVO geeft al jaren aan dat de inhaalverboden voor vrachtauto's, zoals die nu gelden, veel te star zijn. De huidige inhaalverboden zijn namelijk afhankelijk van het tijdstip van de dag en niet van de daadwerkelijke drukte.

Vaak is de toegevoegde waarde van het inhaalverbod daardoor gering. Dit geldt zelfs tijdens spitstijden, omdat het in de ochtendspits naar steden toe wel druk is, maar de steden uit over het algemeen rustig. Toch geldt dan ook het inhaalverbod de stad uit. Ook tijdens de schoolvakanties is het rustig en heeft het inhaalverbod geen zin. De oplossing hiervoor is het dynamische inhaalverbod, dat aan de hand van de drukte op de weg bepaalt of het inhaalverbod in gaat of niet.

De proef van Verkeer en Waterstaat onderzoekt de effecten van het dynamische inhaalverbod op doorstroming, verkeersveiligheid, naleving en draagvlak. EVO verwacht op al deze aspecten een grote verbetering.