Horecava 2005
4 nov 2004
Veel aandacht voor foodtrends op horecava 2005
Innovatie is de rode draad door Horecava 2005. Bezoekers kunnen
vernieuwende ideeën opdoen bij ruim 400 exposanten en de vele
evenementen. Foodtrends zijn te ontdekken in het beurstheater
HorecavArena en de nieuwe paviljoens World Food Trends en Proeven met
Proost. Leveranciers van spraakmakende vernieuwingen zijn te vinden
bij de Horecava Innovation Award, de Innovatie-Route en de
InnovationBox. Als grootste nationale vakbeurs wil Horecava zo
professionals uit de branche met één bezoek op de hoogte brengen van
de laatste ontwikkelingen in het vak. Horecava 2005 vindt plaats van
maandag 10 tot en met donderdag 13 januari 2005 in Amsterdam RAI.
Iedereen die Horecava wil bezoeken, moet zich voorregisteren op
www.horecava.nl.
Ontmoet het vak op HorecavArena
Ook dit jaar is de HorecavArena het bruisend middelpunt van Horecava.
Iedere dag besteedt het theater aandacht aan de laatste foodtrends met
inspirerende kook-demonstraties en proeverijen. Daarbij staat de
beleving van het vak hoog in het vaandel. Iedere dag krijgt de
HorecavArena een bijzondere opening. Maandag is dat de opening van
Horecava met de bekendmaking van de winnaar van de Horecava Innovation
Award en de Chef of the Year van Gault Millau. Dinsdag maken bezoekers
kennis met de culinaire keukens van de Europese landen met de
presentatie van een nieuw Europees kookboek. Woensdag volgt de
Masterclass Bier & Spijs van het Koks- en Gastvrijheidsgilde.
Donderdag strijden bezoekers en bestuurders om de eer in de Kennis
Quiz van het Horeca Branche Instituut.
Daarnaast is er een dagelijks programma met de onderdelen Kookplein,
Proeflokaal en Prijsuitreikingen. Op Kookplein tonen Chinese koks de
nieuwe Chinese keuken tijdens de introductie van de Nieuwe Chinese
Menukaart, een initiatief van Koninklijk Horeca Nederland. In
Proeflokaal besteedt het Horeca Branche Instituut aandacht aan
wijn/spijscombinaties en daarna krijgen bezoekers een stoomcursus
flairbartending. Verder krijgen winnaars van de wedstrijden van het
Horeca Branche Instituut aan het einde van de dag een warm onthaal in
de HorecavArena. Het theaterprogramma wil bezoekers inspiratie bieden
waarbij het gaat om de beleving van het horecavak.
World Food Trends
World Food Trends is meer dan food alleen. Op dit nieuwe paviljoen
kunnen bezoekers ideeën opdoen om met een subtiele aanpassing van de
inrichting verschillende eetmomenten in hun zaak te creëren. De
langere openingstijden bieden zo de mogelijkheid om het rendement te
vergroten. Op de menukaart van World Food Trends staan drie
belangrijke trends uit de wereldkeuken. De Indiase en Pakistaanse
keuken met kruidige currys en tandoorigerechten, de Noord-Afrikaanse
keuken met mezzes (kleine hapjes) en uit de eigen achtertuin:
streekgebonden Nederlandse producten, vaak biologisch verantwoord.
Kookdemonstraties en proeverijen maken bezoekers bekend met deze drie
in opkomst zijnde keukens. De authenticiteit van iedere culinaire
cultuur staat daarbij voorop, de tijd van fusion is in World Food
Trends voorbij. Deelnemers aan World Food Trends zijn onder andere
Kweker Foodcenter, Satelliet Meubelen, Klaassen Interieur en
Horecawerf.
Proeven met PROOST!
Nieuw is het paviljoen Proeven met PROOST!: een plein omringd met
marktkramen. Bezoekers kunnen kennis maken met zon 40 verschillende
speciaalbieren. Het Bedrijfschap Horeca & Catering geeft dagelijks
presentaties over de toekomst van de natte horeca. En bezoekers kunnen
alles leren over de kunst van het tappen van een speciaalbiertje, wat
ondersteund wordt door de Alliantie Biertapperijen.
Samenwerking FoodStep
Horecava gaat verder samenwerken met adviesbureau FoodStep om zo
bezoekers en exposanten uitgebreider te informeren over ontwikkelingen
in de foodservicebranche (horeca, catering en zorg). Exposanten kunnen
voorafgaand aan de beurs aan verschillende trendworkshops deelnemen.
Ook gaan de beide organisaties op Horecava trendonderzoek houden.
Bezoekers kunnen de actuele resultaten direct en continue terugzien op
grote beeldschermen op de beursvloer.
Innovaties in de spotlights
Veel bezoekers komen naar Horecava om nieuwe innovatieve oplossingen
te vinden. Daarom is er dit jaar extra aandacht voor noviteiten op de
beursvloer. Allereerst is er de presentatie van de Horecava Innovation
Award, al weer de vijfde editie. De jubileum-editie geeft een
overzicht van de meest innovatieve producten en diensten uit de
branche. Alle bedrijven, ook niet-deelnemers, konden meedingen naar
deze award. De winnaar wordt op de eerste beursdag bekend gemaakt.
Verder zorgt de Innovatie- Route ervoor dat bezoekers ook de meest
spraakmakende noviteiten op de beursvloer terugvinden. Nu al hebben
exposanten vijftig noviteiten aangemeld, waaruit een keuze zal worden
gemaakt. Tot slot gaan exposanten die hun primeurs extra onder de
aandacht willen brengen, presentaties geven in de Innovation Box, het
innovatietheater van Horecava. Hier zijn ook de twaalf nominaties én
de eervolle vermeldingen te zien van de Horecava Innovation Award.
Inspiratie bij gedreven vakmensen
De vele vakwedstrijden bieden ruimte aan de creatieve oplossingen die
koks bedenken voor originele receptuur en een goede bereiding. Voor
iedere bezoeker is er wel een wedstrijd waar hij inspiratie op kan
doen. Snackbars, cateringbedrijven of de betere restaurants, allemaal
hebben ze een platform om hun kennis en kunde te demonstreren. Zo zijn
er natuurlijk de Nationale Kampioenschappen voor Jonge Koks, Gastheren
en -vrouwen en de Kastelein van de Toekomst van de SVH. De Stichting
Fastfood en IJsbedrijven laten deelnemers strijden om de Lekkerste
Broodjes in de horeca en catering en het Lekkerste Snackmenu. Er zijn
convenience kookwedstrijden waar zowel hele menus als amuses gemaakt
moeten worden. En tot slot zijn er barkeepers-wedstrijden.
Voor de tweede maal vindt dit jaar de War Child Benefietkookwedstrijd
plaats. Tijdens deze exclusieve kookwedstrijd (niet toegankelijk voor
bezoekers) strijden topmanagers van tien bedrijven om de beste pasta.
De deelnamefee voor de bedrijven en de opbrengst van een loterij onder
de aanwezigen komt ten goede aan War Child. War Child verleent
psychosociale hulp aan kinderen in (voormalige) oorlogsgebieden. De
organisatie maakt zich sterk voor een gezonde ontwikkeling van
oorlogskinderen. Horecabedrijven ondersteunen War Child jaarlijks met
het Feast for Peace-event.
Vakkennis bijspijkeren
Naast alle aandacht voor trends op de beurs zijn er ook enkele
inhoudelijke seminars en bijeenkomsten. Voor de hotellerie gebeurt dat
op dinsdag, traditioneel de Hoteldag van Horecava. Dit jaar staat de
Hotellunch in het teken van Investeren in innovatie. Een
innovatiedeskundige en enkele vernieuwende praktijkvoorbeelden geven
inzicht in de mogelijkheden van innovatie. Daarnaast organiseert het
Bedrijfschap Horeca & Catering een seminar over de hygiënecode en
Koninklijk Horeca Nederland een seminar over het stappenplan
verantwoord frituren. Op de stand gaat de brancheorganisatie zich
richten op innovatie met het thema Zorg voor meer omzet uit zorg. Per
sector reikt Koninklijk Horeca Nederland horecabedrijven kansen aan om
in te spelen op de komende vergrijzing en daardoor groeiende behoefte
aan zorg.
Extra vakevenementen voor specialisten
De eerste drie dagen van Horecava vinden er in Amsterdam RAI twee
bijzondere evenementen plaats. Allereerst is dat Wine Professional,
een exclusief evenement voor sommeliers en andere wijnkenners. De
derde editie krijgt een internationaal tintje nu verschillende
wijnlanden direct op de beurs vertegenwoordigd zijn. Voor de
hotellerie is er een nieuw evenement: Hostec-EurHotec. Dit
ICT-evenement bestaat uit een driedaags congres waar de belangrijkste
technologische ontwikkelingen aan bod komen. Daaromheen staan
tientallen ICT-leveranciers die zich richten op de internationale
hotelmarkt. Hostec-EurHotec wordt georganiseerd door Accuvia,
International Restaurant & Hotel Association en Amsterdam RAI.
Voorregistratie noodzakelijk
Alleen vakbezoekers krijgen toegang tot Horecava. Alle horeca- en
catering-ondernemingen, bezoekers van Horecava 2004 en relaties van
exposanten ontvangen eind november een code, waarmee ze via
www.horecava.nl entreekaarten kunnen aanvragen. Vakmensen die geen
code ontvangen, kunnen deze aanvragen via internet tegen betaling van
35,- inclusief beursgids. Op de beurs ontvangen bezoekers een badge.
Doel hiervan is de netwerkfunctie van Horecava te versterken. Wie niet
voorregistreert via internet, moet rekenen op zeer lange wachttijden
en moet bovendien een inschrijving van de Kamer van Koophandel kunnen
tonen. Voor Wine Professional en het congres Hostec-EurHotec geldt een
apart toegangsbeleid, ook aan te vragen via www.horecava.nl. Horecava
2005 is van maandag 10 tot en met donderdag 13 januari dagelijks
geopend van 11.00 18.00 uur in Amsterdam RAI.
Amsterdam, 4 november 2004
Noot voor de redactie (
Amsterdam RAI