Amsterdam RAI

Horecava 2005
4 nov 2004

Veel aandacht voor foodtrends op horecava 2005

Innovatie is de rode draad door Horecava 2005. Bezoekers kunnen vernieuwende ideeën opdoen bij ruim 400 exposanten en de vele evenementen. Foodtrends zijn te ontdekken in het beurstheater HorecavArena en de nieuwe paviljoens World Food Trends en Proeven met Proost. Leveranciers van spraakmakende vernieuwingen zijn te vinden bij de Horecava Innovation Award, de Innovatie-Route en de InnovationBox. Als grootste nationale vakbeurs wil Horecava zo professionals uit de branche met één bezoek op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen in het vak. Horecava 2005 vindt plaats van maandag 10 tot en met donderdag 13 januari 2005 in Amsterdam RAI. Iedereen die Horecava wil bezoeken, moet zich voorregisteren op www.horecava.nl.

Ontmoet het vak op HorecavArena
Ook dit jaar is de HorecavArena het bruisend middelpunt van Horecava. Iedere dag besteedt het theater aandacht aan de laatste foodtrends met inspirerende kook-demonstraties en proeverijen. Daarbij staat de beleving van het vak hoog in het vaandel. Iedere dag krijgt de HorecavArena een bijzondere opening. Maandag is dat de opening van Horecava met de bekendmaking van de winnaar van de Horecava Innovation Award en de Chef of the Year van Gault Millau. Dinsdag maken bezoekers kennis met de culinaire keukens van de Europese landen met de presentatie van een nieuw Europees kookboek. Woensdag volgt de Masterclass Bier & Spijs van het Koks- en Gastvrijheidsgilde. Donderdag strijden bezoekers en bestuurders om de eer in de Kennis Quiz van het Horeca Branche Instituut.

Daarnaast is er een dagelijks programma met de onderdelen Kookplein, Proeflokaal en Prijsuitreikingen. Op Kookplein tonen Chinese koks de nieuwe Chinese keuken tijdens de introductie van de Nieuwe Chinese Menukaart, een initiatief van Koninklijk Horeca Nederland. In Proeflokaal besteedt het Horeca Branche Instituut aandacht aan wijn/spijscombinaties en daarna krijgen bezoekers een stoomcursus flairbartending. Verder krijgen winnaars van de wedstrijden van het Horeca Branche Instituut aan het einde van de dag een warm onthaal in de HorecavArena. Het theaterprogramma wil bezoekers inspiratie bieden waarbij het gaat om de beleving van het horecavak.

World Food Trends
World Food Trends is meer dan food alleen. Op dit nieuwe paviljoen kunnen bezoekers ideeën opdoen om met een subtiele aanpassing van de inrichting verschillende eetmomenten in hun zaak te creëren. De langere openingstijden bieden zo de mogelijkheid om het rendement te vergroten. Op de menukaart van World Food Trends staan drie belangrijke trends uit de wereldkeuken. De Indiase en Pakistaanse keuken met kruidige currys en tandoorigerechten, de Noord-Afrikaanse keuken met mezzes (kleine hapjes) en uit de eigen achtertuin: streekgebonden Nederlandse producten, vaak biologisch verantwoord. Kookdemonstraties en proeverijen maken bezoekers bekend met deze drie in opkomst zijnde keukens. De authenticiteit van iedere culinaire cultuur staat daarbij voorop, de tijd van fusion is in World Food Trends voorbij. Deelnemers aan World Food Trends zijn onder andere Kweker Foodcenter, Satelliet Meubelen, Klaassen Interieur en Horecawerf.

Proeven met PROOST!
Nieuw is het paviljoen Proeven met PROOST!: een plein omringd met marktkramen. Bezoekers kunnen kennis maken met zon 40 verschillende speciaalbieren. Het Bedrijfschap Horeca & Catering geeft dagelijks presentaties over de toekomst van de natte horeca. En bezoekers kunnen alles leren over de kunst van het tappen van een speciaalbiertje, wat ondersteund wordt door de Alliantie Biertapperijen.

Samenwerking FoodStep
Horecava gaat verder samenwerken met adviesbureau FoodStep om zo bezoekers en exposanten uitgebreider te informeren over ontwikkelingen in de foodservicebranche (horeca, catering en zorg). Exposanten kunnen voorafgaand aan de beurs aan verschillende trendworkshops deelnemen. Ook gaan de beide organisaties op Horecava trendonderzoek houden. Bezoekers kunnen de actuele resultaten direct en continue terugzien op grote beeldschermen op de beursvloer.

Innovaties in de spotlights
Veel bezoekers komen naar Horecava om nieuwe innovatieve oplossingen te vinden. Daarom is er dit jaar extra aandacht voor noviteiten op de beursvloer. Allereerst is er de presentatie van de Horecava Innovation Award, al weer de vijfde editie. De jubileum-editie geeft een overzicht van de meest innovatieve producten en diensten uit de branche. Alle bedrijven, ook niet-deelnemers, konden meedingen naar deze award. De winnaar wordt op de eerste beursdag bekend gemaakt. Verder zorgt de Innovatie- Route ervoor dat bezoekers ook de meest spraakmakende noviteiten op de beursvloer terugvinden. Nu al hebben exposanten vijftig noviteiten aangemeld, waaruit een keuze zal worden gemaakt. Tot slot gaan exposanten die hun primeurs extra onder de aandacht willen brengen, presentaties geven in de Innovation Box, het innovatietheater van Horecava. Hier zijn ook de twaalf nominaties én de eervolle vermeldingen te zien van de Horecava Innovation Award.

Inspiratie bij gedreven vakmensen
De vele vakwedstrijden bieden ruimte aan de creatieve oplossingen die koks bedenken voor originele receptuur en een goede bereiding. Voor iedere bezoeker is er wel een wedstrijd waar hij inspiratie op kan doen. Snackbars, cateringbedrijven of de betere restaurants, allemaal hebben ze een platform om hun kennis en kunde te demonstreren. Zo zijn er natuurlijk de Nationale Kampioenschappen voor Jonge Koks, Gastheren en -vrouwen en de Kastelein van de Toekomst van de SVH. De Stichting Fastfood en IJsbedrijven laten deelnemers strijden om de Lekkerste Broodjes in de horeca en catering en het Lekkerste Snackmenu. Er zijn convenience kookwedstrijden waar zowel hele menus als amuses gemaakt moeten worden. En tot slot zijn er barkeepers-wedstrijden.

Voor de tweede maal vindt dit jaar de War Child Benefietkookwedstrijd plaats. Tijdens deze exclusieve kookwedstrijd (niet toegankelijk voor bezoekers) strijden topmanagers van tien bedrijven om de beste pasta. De deelnamefee voor de bedrijven en de opbrengst van een loterij onder de aanwezigen komt ten goede aan War Child. War Child verleent psychosociale hulp aan kinderen in (voormalige) oorlogsgebieden. De organisatie maakt zich sterk voor een gezonde ontwikkeling van oorlogskinderen. Horecabedrijven ondersteunen War Child jaarlijks met het Feast for Peace-event.

Vakkennis bijspijkeren
Naast alle aandacht voor trends op de beurs zijn er ook enkele inhoudelijke seminars en bijeenkomsten. Voor de hotellerie gebeurt dat op dinsdag, traditioneel de Hoteldag van Horecava. Dit jaar staat de Hotellunch in het teken van Investeren in innovatie. Een innovatiedeskundige en enkele vernieuwende praktijkvoorbeelden geven inzicht in de mogelijkheden van innovatie. Daarnaast organiseert het Bedrijfschap Horeca & Catering een seminar over de hygiënecode en Koninklijk Horeca Nederland een seminar over het stappenplan verantwoord frituren. Op de stand gaat de brancheorganisatie zich richten op innovatie met het thema Zorg voor meer omzet uit zorg. Per sector reikt Koninklijk Horeca Nederland horecabedrijven kansen aan om in te spelen op de komende vergrijzing en daardoor groeiende behoefte aan zorg.

Extra vakevenementen voor specialisten
De eerste drie dagen van Horecava vinden er in Amsterdam RAI twee bijzondere evenementen plaats. Allereerst is dat Wine Professional, een exclusief evenement voor sommeliers en andere wijnkenners. De derde editie krijgt een internationaal tintje nu verschillende wijnlanden direct op de beurs vertegenwoordigd zijn. Voor de hotellerie is er een nieuw evenement: Hostec-EurHotec. Dit ICT-evenement bestaat uit een driedaags congres waar de belangrijkste technologische ontwikkelingen aan bod komen. Daaromheen staan tientallen ICT-leveranciers die zich richten op de internationale hotelmarkt. Hostec-EurHotec wordt georganiseerd door Accuvia, International Restaurant & Hotel Association en Amsterdam RAI.

Voorregistratie noodzakelijk
Alleen vakbezoekers krijgen toegang tot Horecava. Alle horeca- en catering-ondernemingen, bezoekers van Horecava 2004 en relaties van exposanten ontvangen eind november een code, waarmee ze via www.horecava.nl entreekaarten kunnen aanvragen. Vakmensen die geen code ontvangen, kunnen deze aanvragen via internet tegen betaling van 35,- inclusief beursgids. Op de beurs ontvangen bezoekers een badge. Doel hiervan is de netwerkfunctie van Horecava te versterken. Wie niet voorregistreert via internet, moet rekenen op zeer lange wachttijden en moet bovendien een inschrijving van de Kamer van Koophandel kunnen tonen. Voor Wine Professional en het congres Hostec-EurHotec geldt een apart toegangsbeleid, ook aan te vragen via www.horecava.nl. Horecava 2005 is van maandag 10 tot en met donderdag 13 januari dagelijks geopend van 11.00 18.00 uur in Amsterdam RAI.

Amsterdam, 4 november 2004

Noot voor de redactie (