AutoRai

Kiaâs Hutten Rallyteam door eerste dagen heen

(6-1-2005)
De eerste dagen in de Dakar Rally 2005 zijn voor het Hutten Rallyteam met hun Kia's Sorento tumultueus verlopen.
Na een voorspoedige heenreis naar Barcelona, dit jaar de startplaats van de rally, en een even voorspoedige technische keuring van de drie Sorento's waaronder de nieuwe serviceauto, doemden in de proloog enkele onverwachte problemen op. De dagen erna kon enerzijds de opgelopen achterstand beperkt gehouden worden en anderzijds de vooraf gekozen strategie deels worden uitgevoerd. Na vier klassementsproeven heeft Bob ten Harkel (408) enkele tientallen plaatsen ten opzichte van zijn startnummer gewonnen en moet Herman Hutten (407) na problemen met een lagere plaats genoegen nemen. Tot aan de rustdag op 9 januari hebben beide Sorento-equipes de gelegenheid te klimmen in het klassement.

âNog nooit is de keuring zo soepel verlopenâ, aldus een optimistische Bob ten Harkel. âIn de acht voorgaande keren dat ik deelnam doemden er bij deze organisatie altijd wel ergens problemen op. Ditmaal waren we met een kleine vijf uur klaar en dat is voor Dakarbegrippen een heel normale tijdsduur.â Ook de nieuwe service-Sorento doorliep de keuring net zo soepel als de wedstrijd-Sorento's. Terwijl er bij de Mercedes Unimog servicetruck van het team al evenmin problemen optraden. Enkele dagen later zou het er heel anders uitzien want de servicetruck, die eveneens in de wedstrijd was ingezet, kreeg te kampen met een kapotte turbo, waardoor de uitgestippelde strategie spoorslags omgezet moest worden. De teams zijn nu aangewezen op de onderdelen uit de grote servicetruck en moeten eventuele problemen onderweg tijdens de klassementsproeven nu in eerste instantie zelf oplossen.

Na de eerste klassementsproef in Barcelona, een proloog op het strand, kwamen Ten Harkel/Den Toom met een nette tijd op het serviceterrein terug. Bij de equipe Hutten/Wullink verliep het moeizamer. Hen speelde aan het eind van de proef een kapot achterdifferentieel parten, zodat ze geen scherpe tijd konden zetten. Herman Hutten: âIk kon alleen nog de voorwielaandrijving gebruiken en moest zien me over de finishlijn te redden. Gelukkig was het serviceterrein niet ver, maar in zulke gevallen toch altijd te ver weg voor je gevoel. De monteurs hebben daarna een topprestatie geleverd door de boel zodanig snel te vervangen dat we niet al te veel tijdstraf kregen. Dat steekt wel, maar het maakt me anderzijds niet uit want ik wil Dakar halen. Desnoods niet in de eerste helft van het klassement. Daarvoor hebben we Bob nog, en die wint nu al iedere dag weer een paar plaatsen. Houd hem maar in de gaten, want die jongen weet wat het betekent om in een weliswaar kortere, maar ook qua omstandigheden veel zwaardere Dakar te rijden!â

Van de beide Kia-rijders staat Bob ten Harkel na vier klassementsproeven (5 dagen) op een 51ste positie; meer dan vijftig plaatsen beter dan zijn startnummer. Daarmee heeft hij voor de komende zware etappes in Marokko en Mauritanië al vele deelnemers achter zich gelaten. Ten Harkel daarover: âHet is niet te geloven hoeveel dat scheelt, als je verder naar voren staat. Je hebt veel minder stof, veel minder kapot gereden sporen en veel minder lastig in te halen langzamere deelnemers. Weliswaar staan er ook nog enkele landgenoten voor me, waarvan ik er een vooral niet onderschat, maar de aansluiting is behouden. De Sorento loopt goed en kan zijn krachten goed kwijt. De komende dagen kom ik op 'mijn terrein', zand en duinen. Ik zie er nu al naar uit, terwijl ik weet dat anderen er tegenop zien. De Dakar Rally gaat vanaf nu pas beginnen.â Dat zand en duinen daadwerkelijk âhet terreinâ van Ten Harkel zijn, bewees hij in de 5^e dag van de proef. Ondanks het natte en modderige parcours, is hij weer 8 plaatsen gestegen in het klassement.

De Kia's Sorento hebben zich, op die enkele malheur bij Herman Hutten na, goed door de eerste dagen heen geslagen. De aangebrachte technische wijzigingen ten opzichte van vorig jaar lijken straks extra vruchten af te werpen. Het Hutten Rallyteam heeft alle vertrouwen in een succesvol vervolg van de Dakar Rally 2005.