Kiaâs Hutten Rallyteam door eerste dagen heen
(6-1-2005)
De eerste dagen in de Dakar Rally 2005 zijn voor het Hutten Rallyteam
met hun Kia's Sorento tumultueus verlopen.
Na een voorspoedige heenreis naar Barcelona, dit jaar de startplaats
van de rally, en een even voorspoedige technische keuring van de drie
Sorento's waaronder de nieuwe serviceauto, doemden in de proloog
enkele onverwachte problemen op. De dagen erna kon enerzijds de
opgelopen achterstand beperkt gehouden worden en anderzijds de vooraf
gekozen strategie deels worden uitgevoerd. Na vier klassementsproeven
heeft Bob ten Harkel (408) enkele tientallen plaatsen ten opzichte van
zijn startnummer gewonnen en moet Herman Hutten (407) na problemen met
een lagere plaats genoegen nemen. Tot aan de rustdag op 9 januari
hebben beide Sorento-equipes de gelegenheid te klimmen in het
klassement.
âNog nooit is de keuring zo soepel verlopenâ, aldus een optimistische
Bob ten Harkel. âIn de acht voorgaande keren dat ik deelnam doemden er
bij deze organisatie altijd wel ergens problemen op. Ditmaal waren we
met een kleine vijf uur klaar en dat is voor Dakarbegrippen een heel
normale tijdsduur.â Ook de nieuwe service-Sorento doorliep de keuring
net zo soepel als de wedstrijd-Sorento's. Terwijl er bij de Mercedes
Unimog servicetruck van het team al evenmin problemen optraden. Enkele
dagen later zou het er heel anders uitzien want de servicetruck, die
eveneens in de wedstrijd was ingezet, kreeg te kampen met een kapotte
turbo, waardoor de uitgestippelde strategie spoorslags omgezet moest
worden. De teams zijn nu aangewezen op de onderdelen uit de grote
servicetruck en moeten eventuele problemen onderweg tijdens de
klassementsproeven nu in eerste instantie zelf oplossen.
Na de eerste klassementsproef in Barcelona, een proloog op het strand,
kwamen Ten Harkel/Den Toom met een nette tijd op het serviceterrein
terug. Bij de equipe Hutten/Wullink verliep het moeizamer. Hen speelde
aan het eind van de proef een kapot achterdifferentieel parten, zodat
ze geen scherpe tijd konden zetten. Herman Hutten: âIk kon alleen nog
de voorwielaandrijving gebruiken en moest zien me over de finishlijn
te redden. Gelukkig was het serviceterrein niet ver, maar in zulke
gevallen toch altijd te ver weg voor je gevoel. De monteurs hebben
daarna een topprestatie geleverd door de boel zodanig snel te
vervangen dat we niet al te veel tijdstraf kregen. Dat steekt wel,
maar het maakt me anderzijds niet uit want ik wil Dakar halen.
Desnoods niet in de eerste helft van het klassement. Daarvoor hebben
we Bob nog, en die wint nu al iedere dag weer een paar plaatsen. Houd
hem maar in de gaten, want die jongen weet wat het betekent om in een
weliswaar kortere, maar ook qua omstandigheden veel zwaardere Dakar te
rijden!â
Van de beide Kia-rijders staat Bob ten Harkel na vier
klassementsproeven (5 dagen) op een 51ste positie; meer dan vijftig
plaatsen beter dan zijn startnummer. Daarmee heeft hij voor de komende
zware etappes in Marokko en Mauritanië al vele deelnemers achter zich
gelaten. Ten Harkel daarover: âHet is niet te geloven hoeveel dat
scheelt, als je verder naar voren staat. Je hebt veel minder stof,
veel minder kapot gereden sporen en veel minder lastig in te halen
langzamere deelnemers. Weliswaar staan er ook nog enkele landgenoten
voor me, waarvan ik er een vooral niet onderschat, maar de aansluiting
is behouden. De Sorento loopt goed en kan zijn krachten goed kwijt. De
komende dagen kom ik op 'mijn terrein', zand en duinen. Ik zie er nu
al naar uit, terwijl ik weet dat anderen er tegenop zien. De Dakar
Rally gaat vanaf nu pas beginnen.â Dat zand en duinen daadwerkelijk
âhet terreinâ van Ten Harkel zijn, bewees hij in de 5^e dag van de
proef. Ondanks het natte en modderige parcours, is hij weer 8 plaatsen
gestegen in het klassement.
De Kia's Sorento hebben zich, op die enkele malheur bij Herman Hutten
na, goed door de eerste dagen heen geslagen. De aangebrachte
technische wijzigingen ten opzichte van vorig jaar lijken straks extra
vruchten af te werpen. Het Hutten Rallyteam heeft alle vertrouwen in
een succesvol vervolg van de Dakar Rally 2005.
AutoRai