NMBS

Voorstelling van de nieuwe NMBS-Groep

07/01/2005

Nieuwe structuur sinds 1 januari 2005

HOE ZAL DE NMBS-GROEP VOORTAAN FUNCTIONEREN?

Dienstverlening voor de klant voorop
Ook in de nieuwe constellatie, met drie onderdelen, blijft de opdracht van de NMBS-Groep identiek in vergelijking met vroeger: de doelstelling is en blijft een vooraanstaande rol te spelen in de mobiliteit door de klanten een veilige, betrouwbare en kwaliteitsvolle dienstverlening te bieden, binnen een budgettair evenwicht.

De invoering van de nieuwe structuur verandert niets aan de wil van het bedrijf om de continuïteit van de dienstverlening te verzekeren, gepaard gaand met een maximale veiligheid van het netwerk en exploitatie. Aan de prioriteiten van de «oude» NMBS wordt vanzelfsprekend niet geraakt, met name veiligheid, stiptheid, comfort en netheid.

Noodzakelijke coherentie, met respect voor de autonomie De drie bedrijven (NMBS-Holding, Infrabel en de NMBS) hebben het statuut van autonome ondernemingen. Ze hebben ieder een Raad van Bestuur, een Directiecomité, een Gedelegeerd Bestuurder evenals een Regeringscommissaris en een College van Commissarissen. Ieder bedrijf moet ook een beheerscontract onderhandelen met de overheid.

Zoals reeds talrijke keren benadrukt blijft het personeelsstatuut integraal van toepassing binnen de nieuwe structuur. Het volledige personeel wordt rechtstreeks beheerd door de moedermaatschappij (NMBS-Holding) en wordt ter beschikking gesteld van ofwel de infrastructuurbeheerder (Infrabel), ofwel de spoorwegonderneming (NMBS). Alle onderwerpen verbonden met het personeel worden behandeld in de schoot van een zelfde paritaire commissie die zich bevindt in de Holding.

Om de coherentie van de beslissingen te verzekeren, zijn verschillende comités opgericht. Zo zal een comité van de drie Gedelegeerd Bestuurders wekelijks samenkomen. Een comité voor de investeringen op Holding-niveau, zal letten op de coherentie tussen de investeringsplannen van de ondernemingen. Zoals eerder vermeld, wordt het sociaal overleg ook gecentraliseerd bij de Holding en een sturingscomité, waarin de erkende syndicale organisaties zetelen, houdt de begeleiding van de maatregelen van het ondernemingsplan en het herstructureringsplan in de gaten. De grote lijnen van de coördinatie binnen de groep zijn overigens vastgelegd in een vennootschapspact.

De overname van de schuld
Eind 2004 beliep de schuld van de NMBS om en bij de 10 miljard euro.

Op basis van wat eerder in andere Europese landen gebeurde heeft de Staat op 1 januari de historische schuld van de NMBS, nl. 7,4 miljard overgenomen. Die operatie verloopt via het Fonds voor Spoorweginfrastructuur (FSI), het nieuwe organisme dat door de Staat werd opgericht en wordt beheerd en dat volkomen onafhankelijk is van de NMBS-groep. Als tegenprestatie voor de overname van de historische schuld van de NMBS wordt het Fonds voor Spoorweginfrastructuur eigenaar, voor waarde van 7,4 miljard, van een deel van het spoorwegnet (sporen en bovenleidingen) en een aantal activa.

De rest van de schuld ( 2,4 miljard die zal groeien tot ongeveer 3 miljard tegen 2008) zal worden beheerd door de groep en worden ingeschreven in de boekhouding van de NMBS-Holding.

Met de nieuwe structuur moet het mogelijk maken dat iedere onderneming van de spoorweggroep autonomer kan werken om zo beter opgewassen te zijn tegen de uitdagingen van de mobiliteit, maar met oog voor de coherentie van de gehanteerde strategieën.

DE NMBS-HOLDING

Het autonoom overheidsbedrijf NMBS-Holding is de juridische erfgenaam van de NMBS zoals deze bestond tot 31 december 2004. Het is het moederbedrijf van de Belgische spoorweggroep.

De staat is met meer dan 99,9% meerderheidsaandeelhouder.

De voornaamste opdracht van de NMBS-Holding is de coördinatie verzekeren tussen de verschillende bedrijven van de groep. De operationele activiteiten van de NMBS-Holding zijn eerder beperkt, maar het bedrijf speelt een belangrijke rol in de coördinatie en de samenwerking tussen de filialen NMBS en Infabel, met respect voor hun onafhankelijkheid.

Naast andere taken, neemt de NMBS-Holding voor de hele groep het personeelsbeheer voor zijn rekening. Bovendien beheert hij het patrimonium en de onroerende goederen, de stationsgebouwen inbegrepen. De beveiligings- en bewakingsdiensten voor de hele groep zijn ook gecentraliseerd in de Holding.

De NMBS-Holding zal dotaties van de Staat ontvangen voor investeringen bestemd voor onder andere de stations en anderzijds voor de uitoefening van haar opdrachten van openbare dienst. Daaronder vallen de opdrachten van beveiliging en bewaking, het beheer, de bouw en het onderhoud van de stations en aanhorigheden, het historisch patrimonium en andere opdrachten bepaald door de wet. Tussen de Staat en de NMBS-Holding zal een beheerscontract worden afgesloten.

Omdat de coherentie binnen de groep van uiterst groot belang is, zijn verschillende sleutelcomités opgericht: er bestaan, op het niveau van het moederbedrijf, een enkel Strategisch Comité, een enkele Paritaire Commissie en een enkel Sturingscomité dat moet zorgen voor het opvolgen van de invoering van de nieuwe structuur. Daarom zullen ook de drie Gedelegeerd Bestuurders frequent samenkomen. Een Comité voor de investeringen zal waken over de coherentie van de investeringsplannen van de filialen. Het begeleiden van de maatregelen van het ondernemingsplan en het herstructureringsprogramma zal worden opgevolgd door een sturingscomité waarin ook de erkende syndicale organisaties zetelen.

Net zoals de andere onderdelen van de groep beoogt de NMBS-Holding een budgettair evenwicht tegen 2008.

De NMBS-Holding telt onder andere ABX, Eurostation en Euro Liège TGV onder haar filialen.

De NMBS-Holding stelt ongeveer 4200 mensen tewerk.

De beheersorganen van de NMBS-Holding
De Raad van Bestuur van de NMBS-Holding bestaat uit:


- Dominique Offergeld Voorzitter

- Eddy Bruyninckx Bestuurder
- Antoine Colpaert Bestuurder
- Jean-Claude. Dehovre Bestuurder

- Jean-Claude Fontinoy Bestuurder

- Geertje Smet Bestuurder
- Magali Verdonck Bestuurder
- Marianne Vergeyle Bestuurder

- Karel Vinck Gedelegeerd Bestuurder
- Melchior Wathelet Bestuurder

Het Directiecomité van de NMBS-Holding is als volgt samengesteld:


- Karel Vinck Gedelegeerd Bestuurder
- Vincent Bourlard Directeur-Generaal Patrimonium
- Alex Migom Directeur-Generaal Strategie & Coördinatie

- Tony Van den Berghen Directeur-Generaal Human Resources
- een Directeur-Generaal Financiën wordt binnenkort aangeduid

NMBS

De NMBS is binnen de nieuwe structuur de spoorwegexploitant, het bedrijf dat de dienstverlening verzorgt. De 2 belangrijkste opdrachten van de NMBS zijn het organiseren van reizigersvervoer (binnenlandse en internationale treinverkeer) en van goederentransport. Voor de klant verandert er niets.

Naast de diensten die zich bezighouden met de twee hoofdactiviteiten, beschikt de NMBS eveneens over diensten die het materieel en het personeel beheren dat noodzakelijk is voor het uitvoeren van deze opdrachten.

De dienstverlening naar de klanten toe wordt verzekerd door hetzelfde personeel als vroeger, binnen dezelfde diensten. De kwaliteit van de dienstverlening zal in geen enkel geval wijzigen door de overgang van deze diensten naar een nieuwe eenheid. De doelstelling is om deze op termijn zelfs nog te verbeteren, door een nieuwe organisatie en nog performantere en efficiëntere procedures op punt te zetten. In die context zal de vrijmaking van de markt de NMBS nog meer aanzetten om een kwaliteitsvolle dienst aan te bieden tegen de beste prijs.

Sinds 1 januari hebben 2600 bedienden, die voorheen binnen de directies Netwerk en Treinen werkten, de exploitant vervoegd. Hierdoor werken nu ongeveer 20.000 personen voor de NMBS.

Bepaalde filialen of activiteitensectoren waarin de oude NMBS een aandeel had, komen nu onder de hoede van de nieuwe NMBS, zoals IFB, TRW, Eurostar of Thalys.

Beheersorganen
De Raad van Bestuur is samengesteld uit 6 leden:
- Edmée De Groeve, Voorzitster

- Karel Vinck, Gedelegeerd Bestuurder
- Geertje Smet

- Jean-Claude Fontinoy

- Jean-Claude Dehovre

- Angeline Van Den Rijse

In het Directiecomité zetelen:

- Karel Vinck, Gedelegeerd Bestuurder
- Marc Descheemaecker, Directeur-Generaal Operaties en Goederen

- Leo Pardon, Directeur-Generaal Reizigers
- Richard Gayetot, Directeur-Generaal Treinen
- Jean Denayer, Directeur-Generaal Materieel Op 1 februari zal Marc Descheemaecker Karel Vinck als Gedelegeerd Bestuurder en Voorzitter van het Directiecomité opvolgen. Doelstellingen reizigers
De laatste jaren heeft de NMBS de kwaliteit van de dienstverlening aan de klanten aanzienlijk verbeterd. De meest illustratieve parameters bewijzen dit: ze laten een voortdurend stijgende tendens optekenen. Zo zijn er bijvoorbeeld de goede resultaten van de tevredenheidsenquête bij de klanten en stiptheid van het treinverkeer.

De hoofddoelstelling van de nieuwe beheerders van de NMBS op het vlak van reizigersvervoer is het onverminderd verderzetten van de verbetering van de dienstverlening aan de klant. Het tariefgamma werd reeds vereenvoudigd en herwerkt in het voordeel van de klant. Er werden al bijkomende dubbeldeksrijtuigen (M6) besteld om het moderne wagenpark (dat op veel bijval van de klanten kan rekenen) te versterken.

De beslissingen van de overheid om het woon-werkverkeer gratis te maken (zowel voor de openbare als voor de privé-sector) maken de NMBS nog meer bewust, zo dat al nodig was, van de sociale rol die de NMBS moet spelen in de samenleving.

De NMBS ambieert om tegen 2008 het volume van het binnenlandse reizigersverkeer te verhogen met 6,5% (ongeveer 7400 miljoen reizigers-km).

Op het vlak van het internationale reizigersverkeer hoopt de NMBS dat alle voordelen van het hogesnelheidsnet hun vruchten afwerpen, zodat de klanten snel en veilig naar het buitenland kunnen reizen. Tegen 2008 moet het internationale reizigersverkeer een toename met ongeveer 27% realiseren.

Goederenverkeer al in concurrentiële omgeving
Binnen de goederensector werden in de loop van 2004 al diepgaande hervormingen doorgevoerd. Ze moeten er voor zorgen dat de NMBS beter gewapend is tegen de steeds scherpere concurrentie. De doelstelling voor 2005 ligt in het verfijnen van de organisatie van die hervormingen, waarvan er momenteel een aantal in een inwerkperiode zitten. Zo is er een nieuw Operationeel Cargo Center dat 24/24 uur in real-time het verloop van goederentreinen opvolgt. Het nieuwe transportplan Quowadis zorgde voor een herziening van alle bedieningskringen en alle uitwisselingsverbindingen met de buurnetten.

INFRABEL

Het filiaal Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorinfrastructuur, is een autonoom overheidsbedrijf. Dit houdt onder meer in dat er een beheerscontract wordt afgesloten tussen de overheid en het bedrijf, waarin wederzijdse rechten en plichten worden vastgelegd.

Taken en opdrachten
Infrabel heeft een openbare opdracht: het onderhouden en beheren van de infrastructuur en de regulerings- en veiligheidssystemen en het beheren van de essentiële functies. Deze essentiële functies zijn:
- de verdeling en de toekenning van de capaciteit (dienstregeling en rijpaden);

- de tariefbepaling, facturering en ontvangst van de vergoedingen;

- de certificering van het personeel van de spoorwegondernemingen en het rollend materieel (voor elke aanvragende operator).

Een van haar belangrijkste taken is het vinden van een evenwicht tussen een benadering van niet-discriminerende toegang voor alle spoorwegoperatoren en zorg voor de voornaamste gebruiker, de nieuwe NMBS. Dit moet gebeuren door het correct uitvoeren van een van haar opdrachten: het beheren van de essentiële functies. Voor elke (toekomstige) spoorwegexploitant worden dezelfde criteria gehanteerd voor wat betreft het beheren van de capaciteit, het berekenen van de vergoedingen en het toekennen van de certificaten voor personeel en rollend materieel, in concreto door de Directie Toegang tot het Net binnen Infrabel.

De oude NMBS kon trots zijn op een hoog kwaliteitsniveau van haar dienstverlening. Infrabel moet ook op dit vlak op dezelfde weg verdergaan en waken over de veiligheid, de stiptheid en de beschikbaarheid van de spoorweginfrastructuur.

Als beheerder van de infrastructuur moet Infrabel natuurlijk de trein als vervoermiddel promoten. Op korte termijn moet ze de continuïteit van de treindienst garanderen, steeds met het budgettaire en financiële evenwicht in het achterhoofd.

Financieel
Infrabel kan uiteraard niet functioneren zonder dat het over de nodige fondsen beschikt om de kosten verbonden aan haar openbare opdrachten mee te dekken. Daarom krijgt Infrabel een dotatie van de overheid voor het onderhouden en beheren van de infrastructuur. Daarnaast genereert Infrabel omzet uit de vergoedingen die de spoorwegondernemingen die van de infrastructuur gebruik willen maken, betalen.

Wanneer Infrabel in de infrastructuur dient te investeren (nieuwe infrastructuur, moderniseringen, ), wordt dit voor de volle 100% gefinancierd door de overheid.

Bij de schuldovername werd het Fonds voor Spoorweginfrastructuur opgericht (FSI). Dit fonds werd als tegenprestatie de eigenaar van een deel van het bestaande spoorwegnet en activa ter waarde van 7,4 miljard. Infrabel betaalt een jaarlijkse vergoeding van 5.000.000 aan het FSI voor het ter beschikking stellen van deze infrastructuur. Anderzijds is het wel zo dat alle investeringen die in de toekomst worden uitgevoerd, het eigendom zullen zijn van Infrabel. De grote projecten voor de komende jaren zijn onder meer het afwerken van het hogesnelheidsnet, het aanleggen van de Diabolo, de uitbouw van het GEN of infrastructuuruitbreidingen voor het goederenverkeer.

Beheersorganen
De Raad van Bestuur van Infrabel telt 6 leden:

- Toon Colpaert, Voorzitter

- Luc Lallemand, Gedelegeerd Bestuurder
- Jan Kerremans, Bestuurder

- Mieke Offeciers, Bestuurder

- Laurent Vrijdags, Bestuurder

- Anne Vereecke, Bestuurder
Wat de beslissingen en de stemmen op de Raad van Bestuur betreft, bepaalt de wet dat de Staat minstens 80% +1 van de stemmen heeft. Zo wordt de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van Infrabel ten opzichte van de NMBS gewaarborgd.

Het Directiecomité is samengesteld uit 4 leden:
- Luc Lallemand, Voorzitter en Gedelegeerd Bestuurder
- Jean-Marie Raviart, Directeur-Generaal Infrastructuur
- Marcel Baele, Directeur-Generaal Netwerk
- Luc Vansteenkiste, Directeur-Generaal Toegang tot het Netwerk

Voor Infrabel zullen ongeveer 14.500 personen werken.

Ook het studiebureau TUC RAIL zal voortaan deel uitmaken van Infrabel.