Amsterdammers doen jaarlijks voor 2 miljard euro boodschappen
7 januari 2005 - O+S
Waar doen Amsterdammers hun boodschappen? Hoeveel besteden ze aan
dagelijkse en niet-dagelijkse goederen? Wat zijn de belangrijkste
winkels en de winkelgebieden in en rond Amsterdam? Dit zijn vragen uit
het al acht jaar lopende consumentenonderzoek van O+S. In januari 2005
is het nieuwe rapport Winkelen in Amsterdam verschenen.
Consumenten (18 Kb)
Koopkrachtbinding aan Amsterdam blijft hoog, maar varieert sterk per
stadsdeel
Amsterdammers kopen bijna alle dagelijkse (96%) en niet-dagelijkse
(87%) goederen in de eigen stad. Deze sterke koopkrachtbinding aan
Amsterdam is in de afgelopen jaren nauwelijks veranderd. Wel varieert
de koopkrachtbinding aan het eigen stadsdeel behoorlijk: van 64% in
Westerpark tot 86% in Oud-West. Vooral de supermarkten in Oud-West en
het Centrum trekken koopkracht uit Westerpark. Dit hangt vooral samen
met het beperkte winkelaanbod in dat stadsdeel. In onderstaande figuur
is te zien dat behalve Oud-West ook het Centrum, Osdorp en
Amsterdam-Noord een hoge koopkrachtbinding hebben. De oranje pijlen
geven weer waar de koopkracht stadsdeelgrenzen overschrijdt.
Kooporiëntatie dagelijkse goederen, 2003-2004
Koopkrachtbinding (39 Kb)
Wekelijks wordt bijna 100 euro aan boodschappen besteed
Amsterdammers besteden jaarlijks EUR 2 miljard aan dagelijkse
boodschappen. Dit zijn bijvoorbeeld brood, groente en fruit, vlees,
sigaretten en alcohol. Met de invoering van de euro en de
prijsstijgingen zijn de bestedingen van Amsterdamse huishoudens
enigszins gestegen van gemiddeld EUR 85 in 2001-2002 naar EUR 94 euro
per week in 2003-2004.
De meeste Amsterdammers doen hun boodschappen in een supermarkt.
Albert Heijn scoort hier het hoogst, op afstand gevolgd door Dirk van
den Broek en de C1000 supermarkten. Zeven van de tien Amsterdammers
komen wel eens op de markt. De Albert Cuyp is veruit favoriet.
De Amsterdammers besteden jaarlijks EUR 2,6 miljard aan
niet-dagelijkse boodschappen, zoals kleding, boeken en huishoudelijke
artikelen.
Amstelveen Centrum is het hoogst gewaardeerde winkelgebied
Amstelveen Centrum, Gelderlandplein en Buikslotermeerplein zijn de
topdrie winkelgebieden in Amsterdam en de regio qua uiterlijk, sfeer,
service, prijsniveau en andere aspecten. Twee jaar geleden stonden
deze drie winkelcentra, in iets andere volgorde, ook in de top drie.
Vooral zaken als het uiterlijk en de aankleding worden hier
bovengemiddeld gewaardeerd.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam