Time : 2:13:57 PM
Date : Friday, January 07, 2005
Sender Name: VREG
Veranderen van energieleverancier: garantie voor problemen??
Zowel kranten als het VRT-journaal besteedden recent aandacht aan
klachten van particulieren die ongewenst van energieleverancier
veranderden. Loopt het mis met de systemen op de elektriciteits- en
aardgasmarkt? Gaan de leveranciers zich te buiten aan ongeoorloofde
verkoopspraktijken? Kan je telefonisch een contract aangaan?
Het veranderen van energieleverancier verloopt via complexe
telecommunicatie- en informaticasystemen. In de eerste maanden na de
vrijmaking, in de tweede helft van 2003, liepen deze systemen soms
fout. Dit was vooral te wijten aan foute gegevens, die in het
verleden nooit voor problemen zorgden, maar in het kader van een
geliberaliseerde markt opeens een belangrijker karakter kregen. Deze
problemen zijn ondertussen onder controle.
Enquêtes bevestigen dat systemen correct werken.
De VREG organiseerde al enkele enquêtes met betrekking tot de
ervaringen van particulieren en bedrijven op de vrijgemaakte
energiemarkt in Vlaanderen.
Tussen 26 januari en 12 maart 2004 - dus kort na het openstellen van
de markt - werd een enquête uitgevoerd bij Vlaamse huishoudelijke
energieafnemers. De overgang naar de nieuwe leverancier bleek voor de
grote meerderheid probleemloos te verlopen. Wel had 10% van de
gezinnen de indruk dat de oude leverancier getracht heeft de overgang
te vertragen. Anderzijds was 13% niet tevreden over de
dienst-na-verkoop van de nieuwe leverancier.
Een zopas afgeronde enquête bij 900 bedrijven tussen 10 en 500
werknemers, bewijst dat de systemen voor het veranderen van
leverancier ondertussen helemaal op punt staan. De resultaten
bewijzen dat de bedrijven zeer tevreden zijn over het proces van
leverancierswissel en niet de indruk hebben dat deze aanleiding geeft
tot problemen, noch vanuit de vroegere, noch vanwege de nieuwe
leverancier. De VREG zal de resultaten van deze enquête binnenkort
uitvoeriger voorstellen.
Agressieve verkoopspraktijken?
Toch blijven afnemers klagen dat ze tegen hun wil "ingepikt" worden
door een energieleverancier.
De concurrentie op de Vlaamse energiemarkt vertaalt zich regelmatig
in grote acties vanwege bepaalde leveranciers. Door het feit dat
hierbij veel gebruik gemaakt wordt van telefoonmarketing of deur aan
deur verkoop, leidt dit soms tot communicatiestoornissen met
afnemers. Zo ontstaan soms leverancierswissels die in feite niet door
de afnemer gewenst zijn, bijvoorbeeld op basis van een telefonisch
contact dat door de leverancier geïnterpreteerd wordt als een
toezegging. De VREG heeft erop aangedrongen dat in dit geval steeds
een schriftelijke bevestigingsbrief gestuurd wordt, maar indien deze
genegeerd wordt, kan de nieuwe leverancier een wissel inzetten. Na
overleg tussen de VREG en de energiesector hierover, werd beslist om
van het moment dat verzocht wordt om de meterstand die geldt bij de
wissel van leverancier over te maken, nog eens duidelijk aan de klant
te melden dat hij op het punt staat van leverancier te wisselen.
Indien de klant hiermee niet akkoord gaat, is er dus nog steeds de
mogelijkheid de leverancierswissel stop te zetten.
Op basis van deze vaststelling, sloot de energiesector onder impuls
van Federaal Minister bevoegd voor consumentenzaken Freya Van den
Bossche een akkoord om dit te vermijden. De gedragscode voor verkoop
buiten de onderneming en verkoop op afstand legt de leveranciers op
om in alle duidelijkheid de afnemers te informeren over het feit dat
ze een contract aangaan met een leverancier en hen te wijzen op de
gevolgen van het afsluiten van twee energiecontracten die in
eenzelfde periode van kracht zijn.
De VREG heeft actief bijgedragen aan dit akkoord en vraagt de
leveranciers de geest van het akkoord nu reeds toe te passen, in
afwachting van de inwerkingtreding ervan op 1 maart.
Afnemers kunnen in alle vertrouwen een leverancier kiezen!
Veranderen van energieleverancier is een eenvoudige en kostenloze
procedure, die voor de afnemer beperkt blijft tot het ondertekenen
van een contract met de nieuwe leverancier, het doorgeven van de
meterstand(en) en het opzeggen van het lopende contract. De overige
administratieve stappen worden onderling tussen de betrokken
bedrijven geregeld. Het is van groot belang dat de huishoudens en
bedrijven in alle vertrouwen de voordelen van de vrijgemaakte
energiemarkt kunnen plukken, zoniet dreigen ze hun vertrouwen te
verliezen en de marktwerking daardoor lam te leggen.
Nota aan de redacteurs:
1. De VREG (Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en
Gasmarkt) staat in voor de regulering en controle van de vrijgemaakte
elektriciteits- en
gasmarkt in Vlaanderen. Ze volgt de evoluties van de Vlaamse
energiemarkt, bekeken in een Europese context, op via studies. In
haar adviserende taak aan de Vlaamse regering verwerkt ze haar kennis
over de Vlaamse energiemarkt. Ze neemt gepaste maatregelen om de
uitvoering van het beleid te ondersteunen. De VREG ijvert voor een
transparante Vlaamse energiemarkt en realiseert haar opdrachten via
een open communicatie met de Vlaamse overheid, de marktspelers en de
afnemers.
2. Voor de VREG-website vragen we u enkel volgende weblinks te
publiceren.
Algemene website van de VREG: www.vreg.be
U vindt de leveranciersvergelijking van de VREG via het kiezen van
"Particulieren" en "Vergelijking leveranciers" of rechtstreeks onder
volgende weblink: http://www.vreg.be/vreg/particulieren/input.asp.
3. Voor objectieve informatie over de vrijmaking van de Vlaamse
energiemarkt bekijkt u best onze website op: www.vreg.be.
4. U vindt de contactgegevens van de leveranciers die zich richten op
particulieren ook op de VRT teletekstpagina 696.
Voor meer informatie over dit persbericht:
- André Pictoel, voorzitter VREG, via 02/553.13.53 of info@vreg.be