KPMG
Ondernemingen geven steeds meer inzicht in duurzaam ondernemen
5 januari 2005
Nederlandse bedrijven maken meer en meer duidelijk hoe zij met hun
bedrijfsvoering bijdragen aan een verbetering van de samenleving.
Bijna 40% van de ondernemingen maakt naast een financieel verslag een
milieu-, duurzaamheids- of sociaal jaarverslag, waarin zij de
maatschappij inzicht geven in de gevolgen van de bedrijfsvoering voor
de gezondheid, de veiligheid en het milieu. Dit is een stijging van
15% ten opzichte van 2002. Het duurzaamheidverslag, waarin het bedrijf
aangeeft wat de gevolgen van de algehele bedrijfsvoering zijn voor de
maatschappij, neemt in toenemende mate de plaats in van het
milieuverslag, waarin alleen de gevolgen voor het milieu in kaart
worden gebracht. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder de honderd
grootste ondernemingen in Nederland. Nederland neemt hiermee
wereldwijd een vijfde positie in. Het aantal Corporate Social
Responsability-verslagen, waarin de economische, sociale en
milieuprestaties geïntegreerd aan de orde komen, steeg tot 43%, een
toeneme van ruim 30% ten opzichte van 2002. Het aantal
milieuverslagen liep terug van 58% naar 20%. Bijna 40% van de
ondernemingen blijkt bovendien in het financiële jaarverslag
substantieel aandacht te besteden aan duurzaamheid.
Vooral bedrijven in de chemische sector en in de communicatie-en
mediabranche laten een toename zien van het aantal niet-financiële
verslagen. Ook financiële instellingen maken steeds vaker een verslag
waarin zij verantwoording afleggen over duurzaamheid en milieu. De
financiële wereld doet in toenemende mate een beroep op bedrijven om
in het kader van investeringsbeslissingen inzicht te geven in de
maatschappelijke risicos die zij lopen, constateert professor George
Molenkamp, partner bij KPMG Sustainability. Steeds meer bedrijven zijn
er dan ook op gespitst opgenomen te worden in indexen als de Dow Jones
Sustainability Index of de FTSE4Good Index, wat hun profiel op de
financiële markt ten goede komt. Bedrijven zullen steeds vaker worden
beoordeeld op maatschappelijk verantwoord ondernemen om toegang te
krijgen tot de kapitaal- en investeringsmarkten.
Molenkamp constateert voorts dat er een tendens is de niet-financiële
informatie in de verslagen steeds betrouwbaarder en beter
vergelijkbaar te maken. Dit komt mede door een aantal ontwikkelingen
op het gebied van de regelgeving. Zowel Sarbanes-Oxley als de komende
regels in Groot-Brittannië rondom niet-financiële informatie (OFR) en
de EU Directive die op 1 januari 2005 is ingevoerd, hebben tot gevolg
dat steeds meer internationale bedrijven zich zorgen gaan maken over
de betrouwbaarheid van de niet-financiële informatie. Die regels
versterken de behoefte aan betrouwbare informatie in alle publieke
rapportagesvan een onderneming. Dit maakt een goede interne controle
en in aanvulling daarop externe verificatie door onafhankelijke
deskundigen steeds belangrijker. Op het gebied van verificatie valt
overigens nog veel te verbeteren. Verbetering ervan zal overigens niet
alleen leiden tot betrouwbaardere informatie, maar tevens tot verdere
interne verbeteringsslagen op het gebied van duurzaamheid. Op dit
moment laat één op de drie ondernemingen die een niet-financieel
verslag publiceert dit verifiëren door deskundigen en accountants van
een externe accountantsorganisatie.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2005 KPMG Holding NV, the Dutch member firm of KPMG International, a
Swiss cooperative. All Rights Reserved.
KPMG Online Privacy Statement and Disclaimer