MENZIS
Reactie Menzis op actie VGZ rond Becel-producten Pro Activ
Veel zorgverzekeraars kiezen ervoor om meer te doen aan preventie, ook
landelijk vanuit het ministerie van VWS is dit een belangrijk
speerpunt. Dat kun je op vele manieren doen. Menzis vindt de actie van
VGZ sympathiek, maar heeft geen plannen voor acties rond
voedingsmiddelen. Menzis kiest ervoor om gezondheid en gezond leven te
stimuleren met projecten als FLASH! en het Groninger Sport Model, maar
ook door samen te werken met overheden, zorgaanbieders en
opleidingsinstellingen op het gebied van preventie en zorgvernieuwing.
Wat VGZ doet, is meer een vorm van joint promotion voor een specifiek
product.
Menzis is actief in twee projecten, te weten FLASH! en het Groninger
Sport Model. Beide projecten zijn er op gericht om mensen, en vooral
kinderen, meer te laten bewegen. Naast verstandige voeding is dat de
belangrijkste factor als het gaat om het voorkomen van overgewicht,
wat op zijn beurt kan leiden tot hart- en vaatziekten en diabetes.
Bewegen is gezond! En wie gezond is, maakt minder gebruik van de
gezondheidszorg, waardoor de zorg betaalbaar blijft. Zo hebben al onze
verzekerden er wat aan!
Groninger Sport Model
In dit model worden voor het tweede achtereenvolgende jaar gymlessen
op basisscholen gestimuleerd. Het is een succesvol project waarbij
studenten van sportlerarenacademies (bijvoorbeeld de ALO) extra
sportlessen geven aan kinderen van 45 basisscholen, om zo de jeugd in
Groningen meer te laten bewegen. Tevens wordt hierbij gewerkt aan de
bewustwording bij kinderen over het belang van bewegen, om de
preventieve werking ervan ook op de langere termijn vast te houden.
Toevallig organiseerde onze maatschappij Geové vandaag in Groningen
een massale work out in de stad in samenwerking met de
fitness-organisatie Fitness First.
FLASH
Flash is ook een vorm van joint promotion, Amicon doet dit samen met
VWS. Amicon is hoofdsponsor van het overheidsproject FLASH!, dat
probeert mensen minstens een half uur per dag te laten bewegen.
Dankzij de bijdrage van Amicon kan de campagnebus van FLASH! bij
lokale, regionale en landelijke evenementen worden ingezet. In deze
bus worden mensen getest op hun conditie, cholesterol, vetgehalte en
lenigheid. Aan de hand daarvan krijgen ze een aangepast beweegadvies
van een beweegconsulent.
De FLASH!-campagne is erop gericht Nederland in beweging te krijgen.
In drie jaar tijd worden steeds andere doelgroepen in de bevolking
expliciet aangesproken om aan de beweegnorm te voldoen. De Nederlandse
Norm Gezond Bewegen is voor volwassenen dagelijks een half uur per dag
matig intensief bewegen. Meer dan de helft (60%) van de Nederlanders
haalt deze norm niet, en dat percentage wil de campagne aanzienlijk
terugbrengen.
Zorginnovatie: multidisciplinaire samenwerking
Naast deze projecten looft Menzis bijvoorbeeld ieder jaar een prijs
uit voor voorstellen die de zorg vernieuwen. In december reikte Menzis
deze ZorgInnovatie Prijs uit aan twee studenten van de Hanze
Hogeschool die speciale meetinstrumenten en adviezen ontwikkelden voor
paramedici om de voeding van kinderen te monitoren en verbeteren.
Daarnaast ondertekende bestuursvoorzitter Roger van Boxtel onlangs
namens Menzis een convenant waarin Twentse gemeenten, GGD-en,
zorginstellingen en Menzis zelf afspraken om de krachten in 2005 te
bundelen bij multidisciplinaire beleidsontwikkeling rond preventie van
overgewicht.
Kortom: Menzis juicht het geven van aandacht aan preventie toe, maar
richt zich bij voorkeur op het stimuleren van verantwoord bewegen.