Gemeente Heerlen

Heerlens college benoemt 7 veiligheidsprioriteiten tot 2009

INTEGRALE VEILIGHEIDSNOTA:
HET GAAT GOED, MAAR KAN NOG BETER

Het College van B&W van de gemeente Heerlen heeft vandaag ingestemd met de Integrale Veiligheidsnota 2005-2009. Hieruit blijkt dat de veiligheid in Heerlen vergelijkbaar is met die in 21 andere grote Nederlandse steden. Dit geldt zowel in sociaal opzicht (bijvoorbeeld aan de hand van criminaliteitscijfers) als voor fysieke veiligheidsmaatregelen (bijvoorbeeld op het gebied van brandveiligheid en rampenbestrijding). Er is echter nog ruimte voor verbetering. Bovendien ervaart de Heerlense burger zijn stad niet als veilig. Daarom heeft het college zeven prioriteiten benoemd. De gemeente wil de aanpak voor de komende vijf jaar enerzijds concentreren op bepaalde doelgroepen en anderzijds op bepaalde gebieden.

Terugdringen overlast en criminaliteit
Allereerst wordt ingezet op verdere terugdringing van de drugsoverlast. De succesvolle aanpak van Operatie Hartslag, waarbij zorg en repressie hand in hand gaan, wordt voortgezet enwordt daar waar nodig ook ingezet buiten het centrum van Heerlen. Veelplegers, drugsdealers en -runners worden op maat aangepakt. Bij de terugdringing van de overlast blijft ook de zorg een belangrijk aandachtspunt. Ook het terugdringen van jongerenoverlast en -criminaliteit heeft prioriteit. Uit onderzoek en gesprekken met buurten komt herhaaldelijk naar voren dat dit een voorwaarde is om de leefbaarheid van de stad te verbeteren.

Investeringsgebieden en hotspots

Qua gebieden wordt extra geïnvesteerd in de buurten waar dit het meest nodig is: Heerlen-Centrum, Grasbroek-Musschemig-Schandelen, Meezenbroek-Schaesbergerveld-Palemig en Molenberg enerzijds, en het cluster Heerlerheide-Passart, Hoensbroek-De Dem en Vrieheide-De Stack anderzijds. Één van de maatregelen hierbij is het inzetten van de Buurtteams Schoon, Heel en Veilig. Buiten deze gebieden zal kortdurend, integraal en doortastend opgetreden worden bij het ontstaan van zogenoemde "hotspots": plekken in de stad die niet in bovengenoemde investeringsbuurten liggen, maar waar wel plotseling sprake is van verhoogde overlast, criminaliteit of onveiligheid. De komende periode wordt bezien op welke wijze hotspots aangepakt kunnen worden.

Veiligheidsbeleving
Ook de verbetering van de veiligheidsbeleving is aangewezen als prioriteit. Ondanks alle verbeteringen op het gebied van veiligheid die de afgelopen jaren tot stand zijn gekomen, scoort Heerlen op dit punt opvallend laag in vergelijking met andere steden. De Heerlenaar voelt zich veel onveiliger dan op basis van bijvoorbeeld criminaliteitscijfers verwacht zou worden. De gemeente heeft inmiddels opdracht gegeven tot een diepgaand onderzoek naar de oorzaken hiervan.

Huiselijk geweld en verkeersveiligheid

Het college heeft verder het terugdringen van huiselijk geweld en de verbetering van de verkeersveiligheid in het prioriteitenlijstje opgenomen.

Analyse

De prioriteiten zijn benoemd op basis van een veiligheidsanalyse die in 2003 is uitgevoerd. Hieruit kwam naar voren gekomen dat Heerlen objectief qua sociale veiligheid vergeleken met de 21 andere grote gemeenten gemiddeld scoort, maar de veiligheidsbeleving daarbij ver achterblijft. Met betrekking tot de fysieke veiligheid (waaronder gebouwveiligheid, brandveiligheid, vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen en rampenbestrijding) doet Heerlen het goed. Er is de laatste jaren hard gewerkt aan het verbeteren hiervan en Heerlen ligt redelijk op schema. De verkeersveiligheid is in 2003 toegenomen. In dat jaar viel één verkeersdode te betreuren, terwijl Heerlen in 2002 met acht verkeersdoden nog het hoogste aantal in Limburg had. Het aantal ongevallen met uitsluitend materiele schade, alsmede het totaal aantal ongevallen neemt sinds 2001 af. Voor ongevallen met letsel geldt dat de landelijk dalende lijn niet (noemenswaardig) gevolgd wordt, althans niet over de periode 2000-2003. Voor wat betreft handhaving kan in zijn algemeenheid worden gesteld dat deze in Heerlen een gemengd beeld laat zien, maar op een redelijk niveau is.

Procedure

Nu het college in principe heeft ingestemd met de nota, wordt deze besproken in de klankbordgroep veiligheid en in de raadscommissie VVM. Het college zal zich daarna opnieuw over de nota buigen, alvorens deze aan de raad wordt voorgelegd. Deze procedure biedt de raad maximaal de gelegenheid om invloed uit de oefenen op de kaders van het veiligheidsbeleid voor de komende vijf jaar. Naar verwachting zal de nota in maart 2005 definitief door de raad worden vastgesteld. Vervolgens dient deze samen met de veiligheidspartners (politie, justitie, zorg en anderen) uitgewerkt te worden in concrete maatregelen.

Heerlen, 4 januari 2005

Concernstaf Communicatie
Karen Glerum
(045) 56 04 070
persvoorlichting@heerlen.nl

-----------------------
p e r s

---- --