Kenniscentrum Elektronische Overheid

4 jan 2005

Persbericht: Zicht op e-dienstverlening

Logo eGem

EGEM heeft onlangs onderzocht welke producten uit de gemeentelijke productencatalogus elektronisch kunnen worden aangevraagd en of verificatie van de aanvrager hierbij noodzakelijk is. Mocht dit noodzakelijk zijn, is vervolgens gekeken naar het benodigde niveau van verificatie en de mogelijkheid DigiD hiervoor te gebruiken.

Bij het onderzoek heeft EGEM hulp gehad van een aantal proceseigenaren van diverse gemeenten en is gebruik gemaakt van het vragenkader uit het rapport Verantwoorde Elektronische Overheidsdienstverlening, van het ministerie van BZK.

De gegroeide belangstelling voor digitale dienstverlening is onder meer toe te schrijven aan de plannen van het Rijk -zoals het Programma Andere Overheid; 65% van de dienstverlening ook digitaal- en de ontwikkelingen die digitale dienstverlening vergemakkelijken, zoals DigiD en de BNG Internetkassa . Vanuit de overheid zijn de afgelopen periode stappen ondernomen om gemeenten te ondersteunen op het gebied van het digitaal aanbieden van hun producten en diensten.

EGEM wil hierin bijdragen door middel van het genoemde onderzoek. De uitkomsten kunt u vinden op www.egem.nl, in Zicht op e-dienstverlening. In het overzicht kan per product uit de gemeentelijke productencatalogus een antwoord gevonden worden op de vraag of verantwoorde digitale dienstverlening mogelijk is en welk niveau van beveiliging hiervoor noodzakelijk is. Gemeenten kunnen deze informatie gebruiken bij hun eigen afwegingen over de inrichting van de digitale dienstverlening.

De eerste 30 producten zijn reeds te vinden in Zicht op e-dienstverlening, de komende tijd wordt deze lijst aangevuld met nog eens bijna 270 producten. Tevens zal het digitale overzicht worden uitgebreid, gemeenten krijgen binnenkort de mogelijkheid te reageren op de aangeboden informatie. Op deze wijze krijgen gemeenten tevens inzicht in de aanpak en opvattingen van anderen.