Kenniscentrum Elektronische Overheid
4 jan 2005
Persbericht: Zicht op e-dienstverlening
Logo eGem
EGEM heeft onlangs onderzocht welke producten uit de gemeentelijke
productencatalogus elektronisch kunnen worden aangevraagd en of
verificatie van de aanvrager hierbij noodzakelijk is. Mocht dit
noodzakelijk zijn, is vervolgens gekeken naar het benodigde niveau van
verificatie en de mogelijkheid DigiD hiervoor te gebruiken.
Bij het onderzoek heeft EGEM hulp gehad van een aantal proceseigenaren
van diverse gemeenten en is gebruik gemaakt van het vragenkader uit
het rapport Verantwoorde Elektronische Overheidsdienstverlening, van
het ministerie van BZK.
De gegroeide belangstelling voor digitale dienstverlening is onder
meer toe te schrijven aan de plannen van het Rijk -zoals het Programma
Andere Overheid; 65% van de dienstverlening ook digitaal- en de
ontwikkelingen die digitale dienstverlening vergemakkelijken, zoals
DigiD en de BNG Internetkassa . Vanuit de overheid zijn de afgelopen
periode stappen ondernomen om gemeenten te ondersteunen op het gebied
van het digitaal aanbieden van hun producten en diensten.
EGEM wil hierin bijdragen door middel van het genoemde onderzoek. De
uitkomsten kunt u vinden op www.egem.nl, in Zicht op
e-dienstverlening. In het overzicht kan per product uit de
gemeentelijke productencatalogus een antwoord gevonden worden op de
vraag of verantwoorde digitale dienstverlening mogelijk is en welk
niveau van beveiliging hiervoor noodzakelijk is. Gemeenten kunnen deze
informatie gebruiken bij hun eigen afwegingen over de inrichting van
de digitale dienstverlening.
De eerste 30 producten zijn reeds te vinden in Zicht op
e-dienstverlening, de komende tijd wordt deze lijst aangevuld met nog
eens bijna 270 producten. Tevens zal het digitale overzicht worden
uitgebreid, gemeenten krijgen binnenkort de mogelijkheid te reageren
op de aangeboden informatie. Op deze wijze krijgen gemeenten tevens
inzicht in de aanpak en opvattingen van anderen.