TRIPLE P
Triple P: Kostenbesparing reden overstappen VoIP
KOSTENBESPARING REDEN OVERSTAPPEN VoIP
Vianen, 4 januari 2005 - Momenteel heeft bijna 20% van de bedrijven in
Nederland met 50 of meer werknemers plannen om binnen nu en 3 jaar te
investeren in Voice over IP toepassingen. Veruit de belangrijkste
reden c.q. drijfveer (ca. 64%) is bij deze bedrijven de verwachte
kostenbesparing. Dit blijkt uit een onlangs door Triple P en MarketCap
gezamenlijk uitgevoerd onderzoek naar VoIP & IP Telephony in
Nederland. Voor dit onderzoek zijn interviews afgenomen bij ca. 450
bedrijven met 50 of meer werknemers.
Vooral bij kleine bedrijven (50 tot 100 FTEs) is kostenbesparing de
absolute reden om over te stappen naar een VoIP-oplossing, hier geeft
bijna 90% van de bedrijven met investerings-plannen aan dat dit de
reden is. Aan de bovenkant van de markt worden ook regelmatig redenen
genoemd als nieuwe technologie & innovatief en flexibiliteit van
werkplekinrichting. Richard Schuit, Business Consultant VoIP & IPT van
Triple P geeft aan: Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat de drive om
over te stappen een verwachte kostenbesparing is. Waar leveranciers
dus voor moeten zorgen is dat dit niet leidt tot een anticlimax. Dit
betekent derhalve dat potentiële VoIP-gebruikers ook gewaarschuwd
moeten worden voor mogelijke tegenvallers in de eerste fase van een
VoIP-traject. Naast de waarschuwing dient er verder ook een duidelijke
pilot gedefinieerd te worden en zijn goed projectmanagement en een
stappenplan cruciaal voor het succesvol implementeren van VoIP. De
kansen zijn legio, maar de risicos en mogelijke problemen dienen wel
goed geïnventariseerd te worden.
Waar ca. 64% aangeeft dat kostenbesparing de reden is voor de
VoIP-investeringen, daar heeft ruim 5% van de bedrijven een zeer
praktische reden voor de overstap, te weten: een verhuizing. Richard
Schuit zegt daarover: Bij veel bedrijven is telecommunicatie nog
steeds een verborgen onderdeel van de infrastructuur en valt soms
onder de verantwoordelijkheid van facilities management. Het is dan
ook niet verwonderlijk dat een verhuizing een moment van bezinning met
zich meebrengt. Op dit soort momenten worden vaak ook afwegingen
gemaakt voor zaken als wel of geen Wireless Office.
Naar branche bezien wordt naast kostenbesparing bij de sector
zakelijke dienstverlening relatief vaak de verhuizing als reden
genoemd. Binnen de publieke sectoren wordt relatief vaak
beheersbaarheid & bereikbaarheid als belangrijke reden om over te
stappen naar VoIP-toepassingen genoemd. Het volgen van de laatste
technische ontwikkelingen wordt als reden vaker genoemd binnen de
financiële dienstverlening, het onderwijs en de overheid. Bij de
financiële dienstverlening speelt verder het hebben van meer flexibele
werkplekken eveneens een belangrijke rol bij de investeringen in
VoIP.
Bij het onderzoek uitgevoerd door Triple P en MarketCap is bij
bedrijven waar momenteel al gewerkt wordt met VoIP-toepassingen,
tevens geïnventariseerd welke problemen men heeft gehad bij deze
implementatie. Bij 39% van de bedrijven heeft men naar eigen zeggen
onvoldoende ondersteuning gehad vanuit de leverancier van de
VoIP-oplossing. Dit speelt vooral binnen de sectoren bouw, overheid,
handel en industrie. Verder wordt vooral bij kleinere bedrijven het
gebrek aan ondersteuning als een probleem ervaren. Richard Schuit
heeft hier een simpele verklaring voor: Binnen deze sectoren is veelal
de ICT-afdeling verantwoordelijk voor zowel de data- als de
voice-toepassingen. Dit betekent toch vaak dat er een hiaat is op
gebied van voice-kennis binnen een meer traditionele IT-afdeling.
Wanneer je hier als leverancier tegen aan loopt, dan dien je dit
terdege te beseffen en dient er dus in de aanbieding rekening gehouden
te worden met educatie en intensieve begeleiding. Dit betekent van de
andere kant, dat klanten waarbij sprake is van kennisgebrek op gebied
van VoIP en/of IPT ook niet puur op offerteprijs de leverancier moeten
selecteren. Wanneer dit gebeurt blijft er veelal geen ruimte meer over
voor serieuze begeleiding vanuit de leverancier en komen de
doelstellingen van de implementatie, zijnde kostenreductie dus in het
gedrang .
Andere problemen die zich veelvuldig voordoen bij de implementatie van
een VoIP-toepassing zijn: verminderde spraakkwaliteit, de noodzaak tot
extra opleiding van eigen personeel (intern kennisgebrek),
aanpassingen aan WAN-netwerken, gebrek aan telefonie-kennis en
ervaring bij de ICT-afdeling en het gemis aan traditionele
voice-faciliteiten bij de VoIP-oplossing. Schuit hierover: Wanneer je
deze lijst aan potentiële problemen bekijkt, dan blijken dus vooral de
ondersteuning vanuit de leverancier en de kennis van de business
processen van de klant bij de leverancier cruciaal te zijn bij het al
dan niet slagen van een VoIP-implementatie.
Over MarketCap:
MarketCap is het marketingadvies en market intelligence bedrijf voor
de ICT-sector in Nederland en België. MarketCap is een 'Marketing
Capital Company'. MarketCap staat voor 'Capture' van marktinformatie,
voor 'Capture' van (potentiële) klanten en voor 'Capital', dat wat de
marketing service van MarketCap haar klanten moet opleveren. MarketCap
kent een viertal markten als specialismen: ICT, Wellness, Automotive
en Human Resource.
Over Triple P
Triple P (Nasdaq SCM: TPPP) ontwerpt, bouwt en beheert ICT-oplossingen
die op een efficiënte manier bijdragen aan het resultaat van een
organisatie. Met de primaire business processen van klanten als
uitgangspunt specialiseert Triple P zich in ICT-oplossingen die een
optimale ondersteuning van die core-business op kosteneffectieve wijze
faciliteren. De drie P's - People, Performance en Partnership - vormen
de basis voor langdurige, succesvolle relaties met de klanten van
Triple P. Vanuit de visie van Triple P zijn de drie P's meer dan
alleen de optelsom; het gaat bij goede ICT-dienstverlening vooral om
de synergie van deze drie componenten.
Deze publicatie bevat een aantal gegevens die betrekking hebben op de
toekomst. Deze zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen. De
daadwerkelijke resultaten kunnen hiervan afwijken als gevolg van een
aantal factoren waaronder, maar niet beperkt tot, de ontwikkeling van
de totale ICT-uitgaven en vraag naar ICT-diensten in Nederland; het
moment waarop belangrijke orders worden geplaatst; het vermogen
gekwalificeerd personeel in te huren, op te leiden en te behouden en
hevige concurrentie. Zie voor een nadere toelichting op deze risico's
en onzekerheden de documenten die Triple P heeft gedeponeerd bij de
Securities and Exchange Commission, met name het meest recente
jaarverslag op formulier 20-F.
Contact
Triple P NV
Marie-Therese Mets
Postbus 245
4130 EE Vianen
Nederland
Tel: 0347 353650
Fax:0347 353666
e-mail: mmets@triple-p.nl
web: www.triple-p.nl
04 jan 05 14:21