Ingezonden persbericht


Spammers veranderen van tactiek

'Eenvoudige' spamberichten moeilijker herkenbaar en lastiger te filteren

Doetinchem, 4 januari 2005 - Ontwikkelaars van spam veranderen voortdurend van tactiek. Momenteel is er sprake van een ontwikkeling van kleurrijke en ingenieus opgemaakte mails naar 'trigger-mails'. Deze mails zijn eenvoudig opgemaakt en lijken sterk op normale e-mailberichten, waardoor ze moeilijker als spam te herkennen en te onderscheppen zijn. CleanPort, het Nederlandse bedrijf voor Managed Email-filtering, filterde in 2004 1,6 miljard e-mails, waarvan 53% bestond uit mails met een minimale opmaak.

De 'trigger-mails' die in 2004 vaak voorkwamen, zijn opgemaakt in tekst, hebben geen bijlage en bestaan vaak uit een wervende tekst met een rechtstreekse link naar een website. In 2003 lag de nadruk nog sterk bij opgemaakte berichten met verschillende velden, kolommen en afbeeldingen. Deze vorm sloot op dat moment goed aan bij de opkomst van HTML-nieuwsbrieven. Deze berichten zijn echter aanzienlijk zwaarder dan de huidige spamberichten. Een in HTML opgemaakt bericht is gemiddeld 20kb, terwijl een tekstbericht maar 2kb bedraagt. Als spammers miljoenen berichten versturen, kiezen ze duidelijk voor lichte berichten die zich snel verspreiden. Daardoor is de kans kleiner dat een traditioneel spamfilter het bericht snel genoeg herkent en onderschept. Zeker doordat deze filters ook steeds geüpdatet moeten worden.

CleanPort filtert real-time op internetniveau - buiten het bedrijfsnetwerk - meer dan 120 miljoen e-mails per maand van een honderdtal bedrijven. De in eigen beheer ontwikkelde ProTAG-scanner filtert de verkeersstroom real-time en herkent een specifieke run onmiddellijk als spam.

"De afname van het aantal duidelijke kenmerken van een spambericht verlaagt de kans dat een bericht op basis van de bekende spamcriteria herkend wordt", zegt Jeroen Oostendorp, CTO van CleanPort. "Door de inzet van Managed Spam-filtering kan deze razendsnelle ontwikkeling goed bijgehouden worden. Hierbij is een vergelijking te maken met de ontwikkeling van virussen. Door de snelle opkomst van virussen maakten veel bedrijven in 2003 en 2004 de overstap naar managed security-oplossingen. Naar verwachting zullen veel bedrijven in 2005 de overstap maken naar Managed Spam-filtering. Op die manier kunnen ze de schadelijke effecten van spam kosteneffectief minimaliseren."

Over CleanPort
CleanPort Managed Email Security verzorgt de beveiliging van het e-mailverkeer voor een honderdtal bedrijven in de gezondheidszorg, de financiële en zakelijke dienstverlening en xSP's. CleanPort levert op internetniveau, dus buiten het bedrijfsnetwerk, beveiliging tegen virussen en spam. Het systeem wordt 24/7 centraal beheerd en voortdurend geüpdatet. CleanPort completeert verschillende commerciële beveiligingsproducten met de in eigen beheer ontwikkelde ProTAG-scanner. Deze geavanceerde oplossing herkent en isoleert verdachte mail. CleanPort levert klanten op regelmatige basis gedetailleerde rapportages over onderschepte virussen en andere relevante gegevens. Het hoofdkantoor van CleanPort is gevestigd in Doetinchem, met vestigingen in Engeland, Duitsland en Israël.

Ingezonden persbericht