NMBS

Gratis woon-werkverkeer: nu ook voor de privé-sector

03/01/2005

Eerste resultaten

Begin 2004 maakten een 230.000-tal personen hun woon-werkverplaatsing met een treinkaart: 100.000 uit de openbare sector (federaal, regionaal, lokaal) en 130.000 uit de privé-sector. Negen maanden nadat het woon-werkverkeer gratis werd, zijn er 13.800 klanten met een treinkaart voor woon-werkverkeer bijgekomen (+6,0%). Bij de federale overheid en de overheidsbedrijven, voor wie de maatregel van kracht is sinds 1 maart 2004, is het aantal klanten met 11% gestegen.

Het woon-werkverkeer met de trein is sinds 1 maart 2004 gratis voor de ambtenaren bij de federale overheid en de werknemers bij de overheidsbedrijven (Biac, De Post, Belgacom en Belgocontrol). Op 1 juli 2004 werd deze maatregel uitgebreid: in de gecombineerde treinkaarten NMBS+MIVB werd ook het aandeel MIVB gratis. De overheid reserveerde een som van 4,7 miljoen om de kosten van deze maatregel in 2004 te dekken en zo de federale ambtenaren en de werknemers bij de overheidsbedrijven gratis te laten sporen.

Sinds 1 januari 2005 geldt de maatregel gratis woon-werkverkeer ook voor de privé-sector. Privé-bedrijven die dit wensen, kunnen hun werknemers van deze maatregel laten genieten door het afsluiten van een derdebetalercontract met de NMBS. De werkgever neemt dan minstens 80% van de prijs van een treinkaart in 2^de klas voor zijn rekening, de overheid past het verschil bij. Indien de werkgever voordien al de volledige prijs van de treinkaart van zijn werknemer op zich nam, kan zijn aandeel geleidelijk worden teruggebracht tot 80%, waarbij de overheid het verschil weer bijpast (10% in 2005, 12,5% in 2006, 15% in 2007, 17,5% in 2008 en 20% in 2009).

Resultaten voor de F.O.D. en de overheidsbedrijven: +11% netto, of 5950 nieuwe treinkaarthouders

Tussen het moment dat de maatregel van kracht werd op 1 maart 2004 en eind november 2004, kwamen er 10010 nieuwe treinkaarthouders bij voor de NMBS: 8444 federale ambtenaren en 1566 werknemers bij de overheidsbedrijven (Biac, De Post, Belgacom en Belgocontrol). Rekening houdend met natuurlijke afvloeiingen, verhuizen, en de dalende tewerkstelling bij De Post en Belgacom, wat een negatieve invloed heeft op het aantal treinkaarten (-4060 eenheden), bedraagt de netto groei voor de F.O.D.s (+12,5% ) en de overheidsbedrijven (+5,3% ) gemiddeld 11%, of 5950 treinkaarthouders.

Deze resultaten tonen de positieve impact en het succes van de gratis-maatregel voor woon-werkverkeer en de bereidheid om het openbaar vervoer te (her)ontdekken.

Eerste evaluatie van de openstelling van de maatregel voor de privé-sector: al 500 afgesloten contracten

Opdat ook bedrijven uit de privé-sector van de maatregel zouden kunnen gebruik maken, nam de NMBS een aantal initiatieven om deze bedrijven en de potentiële nieuwe klanten op een gerichte wijze te informeren en te sensibiliseren van deze maatregel. Een sterke ploeg van 24 commerciële medewerkers contacteerde meer dan 2000 bedrijven om hen de maatregel in detail uit te leggen. De NMBS-website is ook al enige tijd een bron voor duidelijke en volledige informatie over de maatregel. Men kan er zelfs online het derdebetalercontract afsluiten. Dit contract is noodzakelijk wanneer een bedrijf en haar werknemers willen gebruik maken van deze maatregel.

De privé-bedrijven hebben reeds ruime interesse getoond voor deze formule, niettegenstaande dat men de afloop van de interprofessionele onderhandelingen nog moet afwachten of de noodzaak om de informaticatoepassingen voor het loonbeheer.

Vandaag ondertekenden al een 500-tal bedrijven een derdebetalercontract met de NMBS om hun werknemers gratis woon-werkverkeer te kunnen aanbieden. Dit komt overeen met een totaal van bijna 20.000 treinkaarten. Een eerste schatting leert dat ongeveer 5200 van deze treinkaarthouders nog niet voor 100% door hun werkwerkgever werden terugbetaald en dus nieuwe begunstigden zijn van deze maatregel.

82% van de treinkaarten in kwestie zitten gegroepeerd in 4 grote sectoren:

- banken en verzekeringen: 62%
- distributie: 10%
- immobiliën: 5%
- winning van aardolie: 5%

In de loop van 2005 wordt verwacht dat veel bedrijven die reeds hun interesse toonden eveneens zullen intekenen op de maatregel zodat ze, net zoals de vele bedrijven waarvoor dat vandaag al het geval is, hun werknemers gratis woon-werkverkeer kunnen aanbieden.

Van de 130.000 treinkaarthouders woon-werkverkeer uit de privé-sector
- geteld begin 2004, dus voor1januari2005-wareneral34.000 (vooral uit de bank- en verzekeringssector) voor wie de werkgever de volle 100% van de prijs van hun treinkaart betaalde.

Besluit
Nauwelijks negen maanden na de invoering van de gratis treinkaarten voor het woon-werkverkeer valt een netto-stijging van 6% te noteren van het aantal treinkaarthouders: een groei van ongeveer 230.000 begin 2004 tot 2 43.600eindnovember2004.105.800vanhen60.000federale ambtenaren en werknemers bij de overheidsbedrijven, 10.200 werknemers bij de Vlaamse overheid en 35.600 uit de privé-sector of 43,4% reist vandaag gratis met de trein tussen de woonplaats en de werkplaats). 28,8% geniet rechtstreeks van deze maatregel.

De groei van het aantal treinkaarthouders verschilde naargelang het bedrijf wel of niet kon profiteren van de gratis-maatregel. Bij de federale ambtenaren en de werknemers bij de overheidsbedrijven bedraagt de netto-stijging 11%. Bij de Vlaamse overheid daarentegen, werd slechts een groei opgetekend van 2,6%. In de privé-sector en bij overheidsdiensten (andere dan degenen die hierboven werden vermeld) is er een toename met 4,6%.

_______________________

Groei van 20% - verlies van klanten door natuurlijk vertrek, verhuizen, van 7,5% op 9 maanden (10% op jaarbasis) Groei van 12,8% - verlies van klanten door natuurlijk vertrek, verhuizen, van 7,5% op 9 maanden (10% op jaarbasis)