Ingezonden persbericht


Bekende Nederlanders in actie voor Astma Fonds
Tatjana Simic, Frank de Grave en Johan Derksen belangeloos in tv-commercial

Leusden, 3 januari 2004 - Tatjana Simic, Frank de Grave en Johan Derksen zijn vanaf vandaag te zien in tv-commercials, die ontwikkeld zijn in het kader van de voorlichtingscampagne COPD. Het gaat om drie verschillende commercials, waaraan de bekende Nederlanders belangeloos hebben meegewerkt. De campagne moet er toe leiden dat meer mensen weten wat COPD is, wat de symptomen zijn en actie ondernemen als ze tot de risicogroep behoren. COPD is een chronische aandoening aan de luchtwegen en de longen waardoor het ademhalen ernstig wordt bemoeilijkt. De commercials met Tatjana Simic, Frank de Grave en Johan Derksen worden uitgezonden via RTL4, RTL5 en Yorin.

Campagne
Tijdens Wereld COPD Dag op 17 november jl. is de campagne gestart met de lancering van de website www.hebikcopd.nl. Vanaf januari staat er bovendien een zelftest op bovenstaande site, aan de hand waarvan iedereen zelf kan bepalen of ze tot de risicogroep behoren en een bezoek aan de huisarts noodzakelijk is. De campagne krijgt nu een vervolg met de uitzending van tv-commercials, plaatsing van advertenties in tijdschriften en in huis-aan-huis bladen en met de uitzending van een commercial via de radio. In de tv-commercials worden de bekende Nederlanders aangehouden op straat en krijgen via een interviewer de vraag voorgelegd of ze weten wat COPD is. Dat weten ze niet. Vervolgens wordt hen uitgelegd wat COPD is en wat de symptomen zijn.

Over COPD
COPD is de afkorting van Chronic Obstructive Pulmonary Diseases. Het is de verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. COPD is een chronische aandoening aan de luchtwegen en de longen waardoor het ademhalen wordt bemoeilijkt. COPD wordt in 90% van de gevallen veroorzaakt door roken. Er zijn ook nog andere risicofactoren. COPD kan ook het gevolg zijn van langdurig blootstaan aan luchtvervuiling of schadelijke stoffen. In zeldzame gevallen is COPD een gevolg van een erfelijke aandoening. COPD is inmiddels doodsoorzaak nummer drie in Nederland.

Effect
Een miljoen Nederlanders hebben COPD. Meer dan de helft van de mensen die rondlopen met COPD, weten dat niet. Uit een eerder onderzoek is gebleken dat slechts 9% van de Nederlandse bevolking weet wat COPD is en wat de symptomen zijn. Het Astma Fonds wil bereiken dat in elk geval 15% van de Nederlandse bevolking na afloop van de campagne op de hoogte is. Een effectonderzoek na afloop zal uitwijzen of die doelstelling gerealiseerd is. Uit een indicatieve effectinschatting blijkt dat mogelijk een kleine 10.000 mensen naar de huisarts zal gaan naar aanleiding van de campagne.

///

Noot voor de redactie,