Kunstproject in UB
Interactief kunstproject in Universiteitsbibliotheek
30 december 2004
Van 3 januari tot eind maart 2005 kan men in de
Universiteitsbibliotheek van de Universiteit van Amsterdam kennismaken
met een nieuw interactief kunstwerk van Leonard van Munster. Het werk
is een spel tussen werkelijkheid en fictie, opgebouwd met elementen
uit de bibliotheek. Ingebruikneming installatie: maandag 3 januari
2005, 16.00 uur.
Dozen
Bij binnenkomst in de Universiteitsbibliotheek (UB) aan het Singel 425
valt het meteen op: een aantal dozen tegen de muur naast de ingang van
de koffiekamer. In de koffiekamer zelf staat nog een doos. Het zijn
allemaal dozen, die de UB normaliter gebruikt voor de opslag en het
transport van alle boeken en overige spullen tussen de diverse
bibliotheken in de stad.
Installatie
Deze dozen maken deel uit van een installatie, die ontworpen is door
de kunstenaar Leonard van Munster. De dozen kunnen vallen of springen,
afhankelijk van de opdrachten die een verdieping hoger vanachter een
computertafel (game consol) in het Informatiecentrum worden gegeven.
Fictieve werkelijkheid
Iedere bezoeker van de UB kan het eerste kwartaal van 2005 deelnemen
aan dit fictieve, en toch reële spel. Je zit in het Informatiecentrum
achter een spelcomputer, doet mee aan een spel waarbij je virtueel
wandelt door de bibliotheek, je vergaart allerlei boeken en ander
materiaal uit de stellingkasten, verdient zodoende punten, wandelt
verder, stoot wat om (verliespunten), gooit een archiefkast helemaal
in de war, vergeet die ellendige boekenwormen te doden (ook allemaal
verliespunten). Toch probeer je steeds meer kennis te vergaren en
alles keurig ordelijk op te bergen, en dus punten te krijgen.
Controller
Dan is er een moment bereikt dat je zo veel punten hebt behaald, dat
je de dozen een verdieping lager mag laten springen of laten vallen.
Je hoeft alleen maar te klikken met de muis in je controlekamer. Op
een monitor zie je dat inderdaad de doos in de koffiekamer opspringt
op het moment dat er, bijvoorbeeld, een vriendelijk ogende heer
langsloopt, want dat is wat je wilde als controller.
Gemodelleerde werkelijkheid
Met deze installatie laat Van Munster zien dat een gemodelleerde
werkelijkheid - vormgegeven met behulp van 3D-technieken - zich
eigenlijk makkelijk laat vertalen tot een werkelijke werkelijkheid.
Hij laat zich daarbij inspireren door uitingen van - wat hij noemt -
`hyperwerkelijkheid'. `Zagen we wel de echte Bin Laden op het
Journaal? En hoe echt waren de beelden van de chemische wapenfabrieken
in Irak?'
Zijn installatie in de UB toont hoe realistisch het modelleren met een
computer kan uitpakken.
Leonard van Munster (1972)
Leonard van Munster ontwierp de afgelopen jaren diverse installaties
in binnen- en buitenland. Daarbij maakte hij gebruik van verschillende
media. Enkele daarvan zijn:
* rsi2000, een computerspel waarbij de speler RSI kon krijgen;
* SoloParaAdultos.com, een internetpeepshow;
* Private Room 02, een sprekend sensorproject in de toiletten van de
Balie in Amsterdam;
* Blind poetry, een video- installatie gemaakt voor een
tentoonstelling in Moskou en Ekaterinburg;
* Under Heaven, een fata morgana in Amsterdam-Oost;
* een tien meter hoge boom met boomhut op het nieuwe, tijdelijke,
vijftig meter hoge Stedelijk Museum in Amsterdam (zie
www.DonLeo.org).
Voor de realisatie van zijn kunstproject in de UB heeft Van Munster
samengewerkt met Geert Mulder (spelmodellering en -programmering) en
Norbert Starink (technische realisatie).
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam