Gemeente Amsterdam

Kunstproject in UB
Interactief kunstproject in Universiteitsbibliotheek 30 december 2004

Van 3 januari tot eind maart 2005 kan men in de Universiteitsbibliotheek van de Universiteit van Amsterdam kennismaken met een nieuw interactief kunstwerk van Leonard van Munster. Het werk is een spel tussen werkelijkheid en fictie, opgebouwd met elementen uit de bibliotheek. Ingebruikneming installatie: maandag 3 januari 2005, 16.00 uur.

Dozen

Bij binnenkomst in de Universiteitsbibliotheek (UB) aan het Singel 425 valt het meteen op: een aantal dozen tegen de muur naast de ingang van de koffiekamer. In de koffiekamer zelf staat nog een doos. Het zijn allemaal dozen, die de UB normaliter gebruikt voor de opslag en het transport van alle boeken en overige spullen tussen de diverse bibliotheken in de stad.

Installatie

Deze dozen maken deel uit van een installatie, die ontworpen is door de kunstenaar Leonard van Munster. De dozen kunnen vallen of springen, afhankelijk van de opdrachten die een verdieping hoger vanachter een computertafel (game consol) in het Informatiecentrum worden gegeven.

Fictieve werkelijkheid

Iedere bezoeker van de UB kan het eerste kwartaal van 2005 deelnemen aan dit fictieve, en toch reële spel. Je zit in het Informatiecentrum achter een spelcomputer, doet mee aan een spel waarbij je virtueel wandelt door de bibliotheek, je vergaart allerlei boeken en ander materiaal uit de stellingkasten, verdient zodoende punten, wandelt verder, stoot wat om (verliespunten), gooit een archiefkast helemaal in de war, vergeet die ellendige boekenwormen te doden (ook allemaal verliespunten). Toch probeer je steeds meer kennis te vergaren en alles keurig ordelijk op te bergen, en dus punten te krijgen.

Controller

Dan is er een moment bereikt dat je zo veel punten hebt behaald, dat je de dozen een verdieping lager mag laten springen of laten vallen. Je hoeft alleen maar te klikken met de muis in je controlekamer. Op een monitor zie je dat inderdaad de doos in de koffiekamer opspringt op het moment dat er, bijvoorbeeld, een vriendelijk ogende heer langsloopt, want dat is wat je wilde als controller.

Gemodelleerde werkelijkheid

Met deze installatie laat Van Munster zien dat een gemodelleerde werkelijkheid - vormgegeven met behulp van 3D-technieken - zich eigenlijk makkelijk laat vertalen tot een werkelijke werkelijkheid. Hij laat zich daarbij inspireren door uitingen van - wat hij noemt - `hyperwerkelijkheid'. `Zagen we wel de echte Bin Laden op het Journaal? En hoe echt waren de beelden van de chemische wapenfabrieken in Irak?'
Zijn installatie in de UB toont hoe realistisch het modelleren met een computer kan uitpakken.

Leonard van Munster (1972)

Leonard van Munster ontwierp de afgelopen jaren diverse installaties in binnen- en buitenland. Daarbij maakte hij gebruik van verschillende media. Enkele daarvan zijn:

* rsi2000, een computerspel waarbij de speler RSI kon krijgen;
* SoloParaAdultos.com, een internetpeepshow;
* Private Room 02, een sprekend sensorproject in de toiletten van de Balie in Amsterdam;

* Blind poetry, een video- installatie gemaakt voor een tentoonstelling in Moskou en Ekaterinburg;

* Under Heaven, een fata morgana in Amsterdam-Oost;
* een tien meter hoge boom met boomhut op het nieuwe, tijdelijke, vijftig meter hoge Stedelijk Museum in Amsterdam (zie www.DonLeo.org).

Voor de realisatie van zijn kunstproject in de UB heeft Van Munster samengewerkt met Geert Mulder (spelmodellering en -programmering) en Norbert Starink (technische realisatie).

© Gemeente Amsterdam