http://www.minvenw.nl
RWS: RWS werkt aan een betere bereikbaarheid Schiphol-Almere
Nummer Datum Pagina
65 28 december 2004 1/2
RIJKSWATERSTAAT WERKT AAN BETERE BEREIKBAARHEID VOOR TRAJECT
SCHIPHOL-ALMERE
Startnotitie ter inzage
Van 3 januari tot en met 30 januari 2005 ligt de startnotitie
hoofdwegverbinding Schiphol-Almere ter inzage. Deze startnotitie is
het begin van een trajectstudie en een milieueffectrapportage en een
onderzoek naar de kosten en de baten van mogelijke
oplossingsrichtingen die de bereikbaarheid van het
traject Schiphol-Amsterdam-Almere verbeteren. Er zijn vier officiële
hoorzittingen, voorafgegaan door informatiebijeenkomsten. Tot en met
30 januari 2005 kan een ieder zijn mening kenbaar maken over de inhoud
van de startnotitie.
Het verkeer in het gebied tussen Schiphol, Amsterdam en Almere is de
afgelopen15 jaar sterk gegroeid vooral als gevolg van het toenemende
aantal bedrijven en inwoners. Het wegennet op dit traject kent vele
capaciteitsknelpunten. In het kader van de Nota Ruimte heeft het
Kabinet een besluit genomen dat Almere met circa 40.000 woningen in de
periode van 2010-2030 mag groeien. Hiermee vergroot de
capaciteitsvraag op het traject Almere-Schiphol. Zonder uitbreiding
van de weginfrastructuur zal de bereikbaarheid in het gebied Almere -
Amsterdam - Schiphol sterk afnemen.
Studie op lange termijn gericht
De planstudie Schiphol - Almere richt zich op de lange termijn
oplossingen na 2010. Om de doorstroming snel te verbeteren worden vóór
2010 de benuttingmaatregelen op de A1/A6/A9 al uitgevoerd. Deze zijn
onderdeel van de trajectstudie Corridor Regio.s Amsterdam, Almere en
.t Gooi en betreffen het inrichten van de vluchtstroken als
spitsstroken langs de A1 .t Gooi, de A1/A6 Muiderberg-Almere en de
A9, Holendrecht-Diemen, en het uitbreiden van de wisselstrook en van
de bestaande Vechtburg in het deel van de A1 Diemen-Muiderberg.
Naast het Meest Milieuvriendelijke Alternatief worden in de planstudie
twee oplossingsrichtingen uitgewerkt:
. Het stroomlijnalternatief: uitbreiden en stroomlijnen van de
bestaande snelwegen A6, A1, A9 en A10
. Het A6/A9-alternatief: een nieuwe wegverbinding tussen de A6
en A9.
In de planstudie wordt als scenario een wegverbinding door het
IJmeer van Almere naar Amsterdam meegenomen, alsmede wordt gekeken
naar de situatie van de Hollandse Brug.
In 2006 neemt de minister van Verkeer en Waterstaat in
samenspraak met de minister van VROM een besluit welk alternatief
wordt gekozen. Dit besluit wordt afgestemd met het definitieve besluit
door het Kabinet over de groei van Almere - meer of minder dan 40.000
woningen.
Bijeenkomsten
De bijeenkomsten zijn op dinsdag 11 januari in het
gemeentehuis te Almere, op donderdag
13 januari in De Kazerne te Muiden, op dinsdag 18 januari in
het gemeentehuis te Amstelveen en op donderdag 20 januari in het
Planetarium te Amsterdam-Zuidoost. Vanaf 19.00 uur staan medewerkers
van Rijkswaterstaat klaar om vragen van bezoekers te beantwoorden. Dit
deel van de avond heeft het karakter van een inloopbijeenkomst. Om
19.30 uur start het plenaire gedeelte met een presentatie over de
studie. De officiële hoorzitting start om 20.30 uur voor degene die
mondeling zijn reactie wil geven. Degenen die mondeling hun zienswijze
willen geven kunnen dit uiterlijk drie dagen vóór de desbetreffende
hoorzitting aan het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat te Den Haag
kenbaar maken.
Vervol
g bladzijde 2
Ter inzage legging startnotitie
De startnotitie Hoofdwegverbinding Schiphol-Almere ligt van 3
januari tot en met 30 januari 2005 gedurende de reguliere
openingstijden ter inzage bij:
. de gemeentehuizen van Abcoude, Almere, Amstelveen, Amsterdam,
Diemen, Haarlemmermeer, Lelystad, Loenen, Muiden, Naarden,
Ouder-Amstel, Weesp, Wijdemeren en Zeewolde;
. de stadsdeelkantoren van Amsterdam Oost/Watergraafsmeer en
Amsterdam Zuid-Oost;
. de (hoofd)vestigingen van de openbare bibliotheken in Abcoude,
Almere, Amstelveen, Amsterdam, Amsterdam Oost/Watergraafsmeer,
Amsterdam Amsterdam Zuidoost, Diemen, Hoofddorp, Lelystad, Loenen aan
de Vecht, Loosdrecht, Muiden, Naarden, Ouderkerk aan de Amstel, Weesp
en Zeewolde;
. de provinciehuizen van de provincies Flevoland, Noord-Holland
en Utrecht;
. de vestigingen van Rijkswaterstaat Noord-Holland in Haarlem,
Rijkswaterstaat IJsselmeergebied in Lelystad en Rijkswaterstaat
district Amsterdam in Amsterdam;
. de bibliotheken van de ministeries van Verkeer en Waterstaat
en van VROM, beide in Den Haag.
Schriftelijke reacties kunnen tot en met 30 januari 2005
gestuurd worden naar het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat te Den
Haag of via www.inspraakvenw.nl.
Vervolg traject Inspraak
Het Inspraakpunt bundelt alle reacties en stuurt deze onder
andere naar de ministers van Verkeer en Waterstaat en van VROM en naar
de Commissie voor de milieueffectrapportage. Deze commissie adviseert
de ministers over de richtlijnen voor de inhoud van het
Milieueffectenrapport (MER). Mede op basis van dit advies en de
inspraakreacties stellen de ministers vervolgens de richtlijnen vast.
De richtlijnen vormen het vertrekpunt voor het opstellen van het MER
en het opstellen van het kosten-baten onderzoek. Op de trajectnota/MER
kan te zijner tijd weer worden ingesproken.
Communicatie
De startnotitie is vanaf 3 januari 2005 te downloaden via
www.inspraakvenw.nl en www.schiphol-almere.nl. Ook kan de startnotitie
opgevraagd worden bij Rijkswaterstaat Noord-Holland, telefoon 023 .
530 14 01. Voor inlichtingen over de inspraakprocedure kan men terecht
bij het Inspraakpunt V&W, telefoon 070 - 351 96 00.
---
---------------------------------------
Ministerie van Verkeer en Waterstaat