Landstede Open Huis


Schooluitval zakt naar nul

Dankzij de nieuwe methode van natuurlijk leren is de uitval van TaToe-project bij Landstede Harderwijk gedaald van twintig naar nul procent. Dat opmerkelijke succes is voor Landstede reden om het TaToe-project te verruimen.

Het principe van natuurlijk leren (dat ook wel competentiegericht leren wordt genoemd) is dat het lesaanbod zich plooit naar de kwaliteiten van de leerlingen. In het reguliere onderwijs moet de scholier zich juist aan de grote gemene deler aanpassen.

Met het TaToe-project, een afkorting van talentvolle toekomst, sluit Landstede Harderwijk aan bij de interesses van de deelnemers. Bovendien vergaren ze hun kennis de meeste tijd niet uit boeken, maar via werkelijke of realistische praktijksituaties. Door prestaties te leveren in echte of nagebootste situaties ontdekken leerlingen wat ze al kunnen en wat er nog ontbreekt. Opvallend is verder dat niet de eindtermen, maar de ontwikkelingsbehoeften van de leerling bepalen hoe het aanbod wordt gestructureerd. Einddoel van de methode is altijd het erkende mbo-diploma.

De nieuwe opleiding van Landstede begon in september met 76 leerlingen op niveau 1. Normaliter zou rond deze tijd twintig procent zijn uitgevallen, nu is dat nul procent. Omdat het principe van natuurlijk leren zo aan blijkt te slaan, wil Landstede de methode ook gaan toepassen in niveau 2. De Harderwijkse vesting van Landstede evert zo een bijzondere bijdrage aan de strijd tegen schooluitval, die het kabinet hoog op de agenda heeft staan.