Landstede Open Huis
Schooluitval zakt naar nul
Dankzij de nieuwe methode van natuurlijk leren is de uitval van
TaToe-project bij Landstede Harderwijk gedaald van twintig naar nul
procent. Dat opmerkelijke succes is voor Landstede reden om het
TaToe-project te verruimen.
Het principe van natuurlijk leren (dat ook wel competentiegericht
leren wordt genoemd) is dat het lesaanbod zich plooit naar de
kwaliteiten van de leerlingen. In het reguliere onderwijs moet de
scholier zich juist aan de grote gemene deler aanpassen.
Met het TaToe-project, een afkorting van talentvolle toekomst, sluit
Landstede Harderwijk aan bij de interesses van de deelnemers.
Bovendien vergaren ze hun kennis de meeste tijd niet uit boeken, maar
via werkelijke of realistische praktijksituaties. Door prestaties te
leveren in echte of nagebootste situaties ontdekken leerlingen wat ze
al kunnen en wat er nog ontbreekt. Opvallend is verder dat niet de
eindtermen, maar de ontwikkelingsbehoeften van de leerling bepalen hoe
het aanbod wordt gestructureerd. Einddoel van de methode is altijd het
erkende mbo-diploma.
De nieuwe opleiding van Landstede begon in september met 76 leerlingen
op niveau 1. Normaliter zou rond deze tijd twintig procent zijn
uitgevallen, nu is dat nul procent. Omdat het principe van natuurlijk
leren zo aan blijkt te slaan, wil Landstede de methode ook gaan
toepassen in niveau 2. De Harderwijkse vesting van Landstede evert zo
een bijzondere bijdrage aan de strijd tegen schooluitval, die het
kabinet hoog op de agenda heeft staan.