Gemeentelijke dienstverlening gebonden aan kwaliteitsnormen
(03-01-2005)
Gemeentelijke dienstverlening gebonden aan kwaliteitsnormen De
gemeente Bussum streeft er naar de burgers een hoogwaardige
dienstverlening te bieden. Daarbij past dat vooraf wordt aangegeven
binnen welke tijd en met welke kwaliteit een dienst kan worden
aangeboden. De burgers als "klanten van de gemeente" mogen de gemeente
daaraan houden en kunnen de gemeente er op aanspreken als niet wordt
voldaan aan de normen.
Het college van burgemeester en wethouders heeft de volgende
kwaliteitsnormen vastgesteld.
Postafdoening
Binnen zes weken ontvangt een briefschrijver een inhoudelijke reactie
op een brief.
Verzending van ontvangstbevestigingen en tussenberichten
Binnen vier werkdagen ontvangt een briefschrijver een
ontvangstbevestiging. Indien een brief niet binnen een termijn van zes
weken inhoudelijk kan worden afgehandeld, ontvangt de briefschrijver
een tussenbericht waarin de reden wordt vermeld en waarin een nieuwe
afdoeningstermijn wordt vastgesteld.
Telefonische bereikbaarheid
De gemeente garandeert dat de telefoon altijd binnen vijftien seconden
wordt opgenomen indien het centrale telefoonnummer wordt gebeld.
Indien rechtsreeks doorkiesnummers worden gebeld, kan de gemeente niet
garanderen dat de telefoon altijd wordt opgenomen. Uiteraard is dat
wel ons streven. Op een ingesproken voicemailbericht wordt uiterlijk
de volgende werkdag gereageerd.
Behandeltermijn bouwvergunningen
Een zgn. lichte bouwvergunning wordt binnen maximaal vijf weken
afgehandeld. Een zgn. reguliere bouwvergunning wordt binnen maximaal
elf weken afgehandeld.
Wachttijd aan het loket afdeling Vergunningen en Handhaving
De wachttijd aan het loket bij deze afdeling bedraagt maximaal vijf
minuten.
Inspraak
Voor inspraakbijeenkomsten over bouwprojecten en civiele projecten van
de afdeling Ruimtelijke Inrichting gelden de volgende normen:
- uitnodigingen voor inspraak worden minimaal tien dagen voor de
betreffende bijeenkomst verzonden aan betrokkenen
- maximaal vier weken na de betreffende bijeenkomst is een
schriftelijk verslag beschikbaar
Operationaliteit van de servicelijn
De servicelijn is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 9.00 tot
12.30 uur en van 13.30 tot 16.00 uur via telefoonnummer 035-6928898.
Op de overige tijden bestaat de mogelijkheid om het antwoordapparaat
in te spreken. Ook zijn bezoekers welkom om hun melding persoonlijk op
de Huizerweg toe te lichten. Tevens kan via de website van de gemeente
Bussum, www.bussum.nl, of per e-mail, servicelijn@bussum.nl, een
servicemelding worden verstuurd.
Reparatietijden openbare verlichting
Kapotte verlichting wordt één keer per maand (op de laatste vrijdag
van de maand) gerepareerd. Bij uitval van 3 of meer lichtmasten naast
elkaar vindt herstel binnen vijf werkdagen plaats.
Gladheidbestrijding
Na melding van Rijkswaterstaat of politie wordt gestart met strooien
volgens de vastgestelde strooiroute (hoofdwegen, busroutes en wegen
rond de bejaardencentra). Bij aanhoudende gladheid worden, nadat de
hoofdroutes begaanbaar zijn gemaakt, ook de straten gestrooid welke
buiten de strooiroute vallen.
Oplossen gevaarlijke verkeerssituaties
Zodra zich gevaarlijke verkeerssituaties voordoen die verband houden
met de toestand van het wegdek, wordt direct actie ondernomen. Zonodig
worden locaties afgezet.
Afhandeling van bezwaarschriften sociale zaken
Bezwaarschriften worden binnen tien weken afgehandeld. Eventueel kan
deze termijn met vier weken worden verlengd. Bezwaarmaker ontvangt
hierover bericht.
Doorlooptijd aanvragen sociale zaken
Bijstandsaanvragen in welke vorm dan ook worden binnen acht weken na
ontvangst afgehandeld.
Afhandeling kwijtscheldingsverzoeken
Kwijtscheldingsverzoeken worden binnen acht weken na inlevering van
het volledig ingevulde kwijtscheldingsformulier afgehandeld. Deze
termijn kan met ten hoogste acht weken worden verlengd. Aanvrager
ontvangt hierover bericht. Beroepschriften tegen besluiten tot
afwijzing van kwijtscheldingsverzoeken worden binnen acht weken
afgehandeld. Deze termijn kan met acht weken worden verlengd.
Betrokkene ontvangt hierover bericht.
Klaar-terwijl-u-wacht producten bij CIP en Burgerzaken
De afdeling Burgerzaken levert voor minimaal 20 producten met een
klaar-terwijl-u-wacht service. Het gaat om de volgende producten:
- diverse soorten uittreksels basisadministratie
- bewijs Nederlanderschap
- attestatie de vita
- pas 65
- legalisatie handtekening
- rijbewijs
- verklaring inkomen en vermogen
- statistische tabellen
- eigen verklaring
- aangifte verhuizing
- uittreksel burgerlijke stand aangifte geboorte
- aangifte overlijden
- verlof tot begraven/cremeren,
- verlof uitstel begraven/cremeren,
- zeven verschillende parkeervergunningen
- bezoekersvergunningen
- kentekenwijziging
- gehandicaptenparkeerkaart
- a.p.v.-vergunningen voor publicatieborden, spandoeken en venten.
- afgifte hondenpenning
Gemeente Bussum