Gemeente Bussum

Gemeentelijke dienstverlening gebonden aan kwaliteitsnormen (03-01-2005)

Gemeentelijke dienstverlening gebonden aan kwaliteitsnormen De gemeente Bussum streeft er naar de burgers een hoogwaardige dienstverlening te bieden. Daarbij past dat vooraf wordt aangegeven binnen welke tijd en met welke kwaliteit een dienst kan worden aangeboden. De burgers als "klanten van de gemeente" mogen de gemeente daaraan houden en kunnen de gemeente er op aanspreken als niet wordt voldaan aan de normen.
Het college van burgemeester en wethouders heeft de volgende kwaliteitsnormen vastgesteld.

Postafdoening
Binnen zes weken ontvangt een briefschrijver een inhoudelijke reactie op een brief.

Verzending van ontvangstbevestigingen en tussenberichten Binnen vier werkdagen ontvangt een briefschrijver een ontvangstbevestiging. Indien een brief niet binnen een termijn van zes weken inhoudelijk kan worden afgehandeld, ontvangt de briefschrijver een tussenbericht waarin de reden wordt vermeld en waarin een nieuwe afdoeningstermijn wordt vastgesteld.

Telefonische bereikbaarheid
De gemeente garandeert dat de telefoon altijd binnen vijftien seconden wordt opgenomen indien het centrale telefoonnummer wordt gebeld. Indien rechtsreeks doorkiesnummers worden gebeld, kan de gemeente niet garanderen dat de telefoon altijd wordt opgenomen. Uiteraard is dat wel ons streven. Op een ingesproken voicemailbericht wordt uiterlijk de volgende werkdag gereageerd.

Behandeltermijn bouwvergunningen
Een zgn. lichte bouwvergunning wordt binnen maximaal vijf weken afgehandeld. Een zgn. reguliere bouwvergunning wordt binnen maximaal elf weken afgehandeld.

Wachttijd aan het loket afdeling Vergunningen en Handhaving De wachttijd aan het loket bij deze afdeling bedraagt maximaal vijf minuten.

Inspraak
Voor inspraakbijeenkomsten over bouwprojecten en civiele projecten van de afdeling Ruimtelijke Inrichting gelden de volgende normen:
- uitnodigingen voor inspraak worden minimaal tien dagen voor de betreffende bijeenkomst verzonden aan betrokkenen
- maximaal vier weken na de betreffende bijeenkomst is een schriftelijk verslag beschikbaar

Operationaliteit van de servicelijn
De servicelijn is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.00 uur via telefoonnummer 035-6928898. Op de overige tijden bestaat de mogelijkheid om het antwoordapparaat in te spreken. Ook zijn bezoekers welkom om hun melding persoonlijk op de Huizerweg toe te lichten. Tevens kan via de website van de gemeente Bussum, www.bussum.nl, of per e-mail, servicelijn@bussum.nl, een servicemelding worden verstuurd.

Reparatietijden openbare verlichting
Kapotte verlichting wordt één keer per maand (op de laatste vrijdag van de maand) gerepareerd. Bij uitval van 3 of meer lichtmasten naast elkaar vindt herstel binnen vijf werkdagen plaats.

Gladheidbestrijding
Na melding van Rijkswaterstaat of politie wordt gestart met strooien volgens de vastgestelde strooiroute (hoofdwegen, busroutes en wegen rond de bejaardencentra). Bij aanhoudende gladheid worden, nadat de hoofdroutes begaanbaar zijn gemaakt, ook de straten gestrooid welke buiten de strooiroute vallen.

Oplossen gevaarlijke verkeerssituaties
Zodra zich gevaarlijke verkeerssituaties voordoen die verband houden met de toestand van het wegdek, wordt direct actie ondernomen. Zonodig worden locaties afgezet.

Afhandeling van bezwaarschriften sociale zaken
Bezwaarschriften worden binnen tien weken afgehandeld. Eventueel kan deze termijn met vier weken worden verlengd. Bezwaarmaker ontvangt hierover bericht.

Doorlooptijd aanvragen sociale zaken
Bijstandsaanvragen in welke vorm dan ook worden binnen acht weken na ontvangst afgehandeld.

Afhandeling kwijtscheldingsverzoeken
Kwijtscheldingsverzoeken worden binnen acht weken na inlevering van het volledig ingevulde kwijtscheldingsformulier afgehandeld. Deze termijn kan met ten hoogste acht weken worden verlengd. Aanvrager ontvangt hierover bericht. Beroepschriften tegen besluiten tot afwijzing van kwijtscheldingsverzoeken worden binnen acht weken afgehandeld. Deze termijn kan met acht weken worden verlengd. Betrokkene ontvangt hierover bericht.

Klaar-terwijl-u-wacht producten bij CIP en Burgerzaken De afdeling Burgerzaken levert voor minimaal 20 producten met een klaar-terwijl-u-wacht service. Het gaat om de volgende producten:
- diverse soorten uittreksels basisadministratie
- bewijs Nederlanderschap

- attestatie de vita

- pas 65

- legalisatie handtekening

- rijbewijs

- verklaring inkomen en vermogen

- statistische tabellen

- eigen verklaring

- aangifte verhuizing

- uittreksel burgerlijke stand aangifte geboorte
- aangifte overlijden

- verlof tot begraven/cremeren,

- verlof uitstel begraven/cremeren,

- zeven verschillende parkeervergunningen

- bezoekersvergunningen

- kentekenwijziging

- gehandicaptenparkeerkaart

- a.p.v.-vergunningen voor publicatieborden, spandoeken en venten.
- afgifte hondenpenning