YOUNG WORKS BV

Jongeren voorspellen trends 2005

Vrolijkheid en luxe als reactie op verharde maatschappij

In 2005 gaan jongeren zich op alle mogelijke manieren afzetten tegen de harde realiteit. Ze zijn
zich er volop van bewust dat er van alles mis is met de maatschappij: zinloos geweld is aan de
orde van de dag, er is een duidelijke polarisatie van verschillende bevolkingsgroepen en
religies, en de economie trekt nog steeds niet echt aan. Jongeren praten daar onderling veel
over en willen ook uiting geven aan hun gevoelens (met als ultiem voorbeeld de respect-
polsbandjes), maar daartegenover laten ze in hun dagelijks leven juist zien dat ze dromen van
een betere maatschappij, een vrolijk, onbekommerd en luxe leven. We dragen kleurrijke
kleding waarin je je lekker kind kunt voelen en tegelijkertijd maken we van oma's oude parels
chique oorbellen. (Danique, 18 jaar).

Dit is een van de uitkomsten van Trends 2005, een jaarlijks terugkerend trendonderzoek
onder jongeren door jongerencommunicatiebureau Young Works. Enkele honderden jongeren,
waaronder jonge trendspotters die door Young Works zijn getraind, voorspelden afgelopen
maand via de site www.trendwise.nl de trends voor het komende jaar op het gebied van o.a.
technologie, muziek, lifestyle, maatschappij en vrije tijd. Ook gaven zij aan welke celebrities
volgens hen de belangrijkste trendsetters in het nieuwe jaar zullen zijn.

Wannabe wereldburgers
Jongeren willen laten zien dat het ondanks alle onrust in de maatschappij toch wel goed met ze
gaat. Ze gedragen zich bijvoorbeeld steeds meer als kosmopoliet, ook al kunnen ze zich zelf
niet veroorloven om alle hippe steden van de wereld af te reizen. New York (vooral vanwege Sex
And The City), Japan en (iets dichter bij huis) Antwerpen zijn de meest hippe plekken in 2005.
Jongeren weten wat er in de grote wereldsteden gebeurt en ze verwachten vooral dat hippe
merken vanuit Amerika en Japan een grote trend worden in Nederland (goed voorbeeld: eigen
kledinglijnen van rappers). Vele daarvan zijn (nog) niet in Nederland verkrijgbaar, maar ook
daar hebben de jongeren een oplossing voor: alles wordt over een tijdje op internet gekocht,
waardoor ook de nieuwste kleding en gadgets vanuit de andere kant van de wereld in een mum
van tijd in hun bezit kunnen zijn. Ook aan de horloges van jongeren is te zien dat ze
internationaal georiënteerd zijn, want daarop zijn steeds vaker meerdere tijdszones af te lezen.

Luxe: van blingbling tot sophisticated crooner-stijl Jongeren willen in o.a. uiterlijk, uitgaan en technologische snufjes meer luxe en meer kleur
laten zien. Veel blingbling en goud in accessoires en kleding, nep-diamantjes verwerkt in
mobiele telefoons, mp3-spelers en portable gameconsoles in elke denkbare kleur, passend bij
je outfit. Ook uitgaan wordt weer luxer. Jongeren gaan minder uit dan vroeger, maar als ze
gaan stappen willen ze niet meer naar armoedige barretjes, maar naar stijlvolle, hippe clubs
waar je eventjes in een andere wereld bent (Joe, 16 jaar). De bijbehorende muziek is easy-
going, maar ook een tikje theatraal: jazz, soul en crooner-songs in Frank Sinatra-stijl, met de
bijbehorende sophisticated kleedstijl, geïnspireerd op klassieke en eigentijdse stijliconen als
Marilyn Monroe en Nicole Kidman. Urban muziek en lifestyle zetten ook door en volgens de
jongeren draait het daarbij vooral om vrolijke, softe hiphop (van o.a. Kanye West) en de luxe
lifestyle die bijvoorbeeld rapper Snoop Dogg aanhangt.

Unieke beeld-databank met jongerentrends
Het volledige, geïllustreerde rapport Trends 2005 is vanaf eind januari beschikbaar. Daarin is
ook de eerste aanzet te zien van een nieuwe manier van trendspotten die Young Works aan het
ontwikkelen is. Jongeren stuurden naast tekst ook foto's in van hun voorspelde trends. Komend
voorjaar gaat Young Works 15 jongeren trainen om voortaan continu trends ook in beeld te
kunnen spotten, wat uiteindelijk zal leiden tot een unieke beeld-databank.

Voor meer informatie of het opvragen van het eind januari te verschijnen rapport Trends 2005
kunt u contact opnemen met Huub Nelis (directeur) of Bart van Kuijk (jongerenstrateeg) van
Young Works: huub@youngworks.nl (06-20012115) / bart@youngworks.nl (06-28883825) of

020-4199840.


03 jan 05 13:33