Kenniscentrum Elektronische Overheid
3 jan 2005
Digitale overheid scoort wéér een onvoldoende
Burger@overheid.nl
De digitale overheid scoort opnieuw onvoldoende transparant in een
onderzoek dat burger@overheid heeft laten uitvoeren. In tegenstelling
tot de vorige steekproef zijn er wel een paar voldoendes uitgedeeld.
Het is dus wel degelijk mogelijk om beter te presteren, concludeert
burger@overheid.
Begin december 2004 is een onderzoek uitgevoerd naar de transparantie
van de informatie en dienstverlening van overheden aan burgers. Dit is
een herhaling van het onderzoek dat halverwege dit jaar in opdracht
van burger@overheid is uitgevoerd. In de steekproef is een aantal
overheidsorganisaties doorgelicht op basis van tien
transparantiekenmerken. Deze zijn kortweg met de volgende tien termen
weergegeven: betrouwbaar, vindbaar, begrijpelijk, op maat, bruikbaar,
procedure, zelf doen, digitaal afhandelen, proces volgen, informatie
over mij. Het onderzoek geeft zo een betrouwbaar beeld van de
gemiddelde stand van zaken. In totaal zijn ditmaal 14 gemeenten, 3
provincies, 5 inspecties, 4 uitvoeringorganisaties, 1 politiekorps en
de Tweede Kamer onderzocht.
Conclusies
Het beeld uit het onderzoek is dat de Nederlandse overheid als geheel
opnieuw een dikke onvoldoende krijgt voor digitale transparantie. Zes
van de 28 onderzochte overheden (3 gemeenten, de provincie
Zuid-Holland en de Informatie Beheer groep) halen wel een voldoende.
Blijkbaar kán het dus wel beter. Het algemene beeld bij alle
onderzochte overheidsorganisaties is dat de websites informatief zijn.
Verstrekken van informatie gaat de overheden het gemakkelijkst af,
maar de mogelijkheden om interactie op digitale manier tot stand te
brengen zijn nog te beperkt. Als we de Informatie Beheer Groep en
Politie Haaglanden buiten beschouwing laten, dan geldt voor alle
organisaties dat er nog weinig of geen mogelijkheden geboden worden om
de voortgang van een proces te volgen. Hetzelfde geldt voor de
mogelijkheid voor burgers om er achter te komen welke informatie de
organisatie over hem of haar beschikt.
Inspecties
Vanuit het perspectief van de mondige burger vindt burger@overheid
speciaal inspectiediensten een interessante groep. Er zijn 5
inspecties onderzocht. Deze organisaties scoorden erg verschillend,
maar allemaal een onvoldoende. Opvallend is dat de inspecties samen
alleen voldoende scoren op de informatie onderdelen betrouwbaar en
vindbaar. De basis van informatieverstrekking is daar blijkbaar wel
redelijk op orde, maar er zal nog veel moeten verbeteren.
Herkent de overheid zichzelf?
Burger@overheid is benieuwd of de overheid zichzelf in het geschetste
beeld herkent. Hiervoor heeft burger@overheid de onderzochte
organisaties gevraagd te reageren op de onderzoeksresultaten. Zodra
deze er zijn zal Burger@overheid daaraan aandacht besteden.
Eisen van de mondige burger aan een slimme overheid
In 2005 gaat burger@overheid een BurgerServiceCode ontwikkelen met
kwaliteitseisen voor de digitale contacten tussen burger en overheid.
Dit is een concrete uitwerking het Handvest Digitale Contacten dat
eerder dit jaar is opgesteld. Zie voor meer informatie hierover de
website van burger@overheid.