Kenniscentrum Elektronische Overheid

3 jan 2005

Digitale overheid scoort wéér een onvoldoende

Burger@overheid.nl

De digitale overheid scoort opnieuw onvoldoende transparant in een onderzoek dat burger@overheid heeft laten uitvoeren. In tegenstelling tot de vorige steekproef zijn er wel een paar voldoendes uitgedeeld. Het is dus wel degelijk mogelijk om beter te presteren, concludeert burger@overheid.

Begin december 2004 is een onderzoek uitgevoerd naar de transparantie van de informatie en dienstverlening van overheden aan burgers. Dit is een herhaling van het onderzoek dat halverwege dit jaar in opdracht van burger@overheid is uitgevoerd. In de steekproef is een aantal overheidsorganisaties doorgelicht op basis van tien transparantiekenmerken. Deze zijn kortweg met de volgende tien termen weergegeven: betrouwbaar, vindbaar, begrijpelijk, op maat, bruikbaar, procedure, zelf doen, digitaal afhandelen, proces volgen, informatie over mij. Het onderzoek geeft zo een betrouwbaar beeld van de gemiddelde stand van zaken. In totaal zijn ditmaal 14 gemeenten, 3 provincies, 5 inspecties, 4 uitvoeringorganisaties, 1 politiekorps en de Tweede Kamer onderzocht.

Conclusies
Het beeld uit het onderzoek is dat de Nederlandse overheid als geheel opnieuw een dikke onvoldoende krijgt voor digitale transparantie. Zes van de 28 onderzochte overheden (3 gemeenten, de provincie Zuid-Holland en de Informatie Beheer groep) halen wel een voldoende. Blijkbaar kán het dus wel beter. Het algemene beeld bij alle onderzochte overheidsorganisaties is dat de websites informatief zijn. Verstrekken van informatie gaat de overheden het gemakkelijkst af, maar de mogelijkheden om interactie op digitale manier tot stand te brengen zijn nog te beperkt. Als we de Informatie Beheer Groep en Politie Haaglanden buiten beschouwing laten, dan geldt voor alle organisaties dat er nog weinig of geen mogelijkheden geboden worden om de voortgang van een proces te volgen. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid voor burgers om er achter te komen welke informatie de organisatie over hem of haar beschikt.

Inspecties
Vanuit het perspectief van de mondige burger vindt burger@overheid speciaal inspectiediensten een interessante groep. Er zijn 5 inspecties onderzocht. Deze organisaties scoorden erg verschillend, maar allemaal een onvoldoende. Opvallend is dat de inspecties samen alleen voldoende scoren op de informatie onderdelen betrouwbaar en vindbaar. De basis van informatieverstrekking is daar blijkbaar wel redelijk op orde, maar er zal nog veel moeten verbeteren.

Herkent de overheid zichzelf?
Burger@overheid is benieuwd of de overheid zichzelf in het geschetste beeld herkent. Hiervoor heeft burger@overheid de onderzochte organisaties gevraagd te reageren op de onderzoeksresultaten. Zodra deze er zijn zal Burger@overheid daaraan aandacht besteden.

Eisen van de mondige burger aan een slimme overheid In 2005 gaat burger@overheid een BurgerServiceCode ontwikkelen met kwaliteitseisen voor de digitale contacten tussen burger en overheid. Dit is een concrete uitwerking het Handvest Digitale Contacten dat eerder dit jaar is opgesteld. Zie voor meer informatie hierover de website van burger@overheid.