Persbericht
Start afdeling Publiekszaken vanaf 3 januari
Vanaf 3 januari 2005 zijn alle gemeentelijke diensten en producten bij
één balie verkrijgbaar in het Stadskantoor. Klanten hoeven dus niet
meer apart naar het Landbouwcentrum voor het aanvragen van een
parkeer- of milieuvergunning. Een uitzondering vormt de afdeling
Sociale Zaken. De klanten van deze afdeling blijven een aparte balie
houden in het Stadskantoor voor vragen op het gebied van werk en
inkomen. Voor aanvragen in het kader van de Wet Voorzieningen
Gehandicapten en voor vragen over invordering belastingen,
belastingaanslagen en de WOZ-waarde kunnen de klanten nog steeds in
het Landbouwcentrum terecht bij het bureau Bijzondere Voorzieningen of
het bureau Belastingen.
Voor de realisering van één balie voor alle producten en diensten
wordt de afdeling Publiekszaken opgericht. Deze afdeling gaat vanaf
januari tot oktober 2005 oefenen met vraaggericht werken, zodat de
afdeling bij de ingebruikname van het nieuwe Stadskantoor aan de M.A.
de Ruyterlaan in oktober 2005 de klanten direct goed kan helpen.
Hoe ziet de afdeling Publiekszaken eruit?
De afdeling Publiekszaken is onderverdeeld in een centrale
infobalie/receptie, balies die zijn ingedeeld in twee clusters en een
Callcenter.
Centrale infobalie/receptie
Klanten komen eerst terecht aan de centrale infobalie/receptie. Aan
deze balie vindt kortdurende dienstverlening plaats, zoals verwijzing,
ontvangen van klanten met afspraken en meegeven van folders en
informatiemateriaal etcetera. Als een klant verdergaande
dienstverlening nodig heeft, ontvangt hij of zij van de medewerkers in
deze balie een bon van het klantbegeleidingssysteem. Dit systeem zorgt
ervoor dat de klant bij de juiste baliemedewerker terecht komt en zo
snel mogelijk wordt geholpen.
Clustering balies
Via het klantbegeleidingssysteem komt de klant bij één van de acht tot
tien balies terecht. Vanachter deze balies vinden de eerste
handelingen plaats naar de levering van een product of wordt een
direct klaar product geleverd.
Callcenter
Naast de balies krijgt de gemeente vanaf half februari een Callcenter.
Alle telefoontjes op het algemeen nummer komen via dit Callcenter
binnen. De bedoeling is dat de medewerkers telefonisch inhoudelijk
dienstverlenen. Telefoontjes worden dus zoveel mogelijk door het
Callcenter afgewerkt. Mocht het om een vakinhoudelijke vraag gaan die
de medewerkers niet kunnen beantwoorden, dan wordt de klant alsnog
doorverbonden naar de betreffende afdeling.
Openingstijden
De afdeling Publiekszaken is op de volgende tijden geopend:
Maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur
Dinsdag en woensdag van 13.30 tot 16.00 uur
Donderdag van 17.00 tot 20.00 uur
De mogelijkheden van het verruimen van de openingstijden in het nieuwe
Stadskantoor worden op dit moment nog onderzocht.
Onderzoek dienstverlening
In december voert de gemeente een onderzoek naar de dienstverlening
uit om te kijken wat de klanten op dit moment van de gemeentelijke
dienstverlening vinden en om na te gaan hoe de klanten de
dienstverlening graag zien. Dit onderzoek dient als basis voor een
tweede onderzoek volgend jaar. Dan kijkt de gemeente of de
dienstverlening met de invoering van de afdeling Publiekszaken
verbeterd is. De gemeente verzoekt degenen die een enquête over de
dienstverlening hebben ontvangen hieraan mee te werken, zodat de
organisatie in de toekomst nog beter op de wensen van de klant kan
inspelen.
Gemeente Goes