Gemeente Goes

Persbericht

Start afdeling Publiekszaken vanaf 3 januari

Vanaf 3 januari 2005 zijn alle gemeentelijke diensten en producten bij één balie verkrijgbaar in het Stadskantoor. Klanten hoeven dus niet meer apart naar het Landbouwcentrum voor het aanvragen van een parkeer- of milieuvergunning. Een uitzondering vormt de afdeling Sociale Zaken. De klanten van deze afdeling blijven een aparte balie houden in het Stadskantoor voor vragen op het gebied van werk en inkomen. Voor aanvragen in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten en voor vragen over invordering belastingen, belastingaanslagen en de WOZ-waarde kunnen de klanten nog steeds in het Landbouwcentrum terecht bij het bureau Bijzondere Voorzieningen of het bureau Belastingen.

Voor de realisering van één balie voor alle producten en diensten wordt de afdeling Publiekszaken opgericht. Deze afdeling gaat vanaf januari tot oktober 2005 oefenen met vraaggericht werken, zodat de afdeling bij de ingebruikname van het nieuwe Stadskantoor aan de M.A. de Ruyterlaan in oktober 2005 de klanten direct goed kan helpen.

Hoe ziet de afdeling Publiekszaken eruit?
De afdeling Publiekszaken is onderverdeeld in een centrale infobalie/receptie, balies die zijn ingedeeld in twee clusters en een Callcenter.

Centrale infobalie/receptie
Klanten komen eerst terecht aan de centrale infobalie/receptie. Aan deze balie vindt kortdurende dienstverlening plaats, zoals verwijzing, ontvangen van klanten met afspraken en meegeven van folders en informatiemateriaal etcetera. Als een klant verdergaande dienstverlening nodig heeft, ontvangt hij of zij van de medewerkers in deze balie een bon van het klantbegeleidingssysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat de klant bij de juiste baliemedewerker terecht komt en zo snel mogelijk wordt geholpen.

Clustering balies
Via het klantbegeleidingssysteem komt de klant bij één van de acht tot tien balies terecht. Vanachter deze balies vinden de eerste handelingen plaats naar de levering van een product of wordt een direct klaar product geleverd.

Callcenter
Naast de balies krijgt de gemeente vanaf half februari een Callcenter. Alle telefoontjes op het algemeen nummer komen via dit Callcenter binnen. De bedoeling is dat de medewerkers telefonisch inhoudelijk dienstverlenen. Telefoontjes worden dus zoveel mogelijk door het Callcenter afgewerkt. Mocht het om een vakinhoudelijke vraag gaan die de medewerkers niet kunnen beantwoorden, dan wordt de klant alsnog doorverbonden naar de betreffende afdeling.

Openingstijden
De afdeling Publiekszaken is op de volgende tijden geopend: Maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur
Dinsdag en woensdag van 13.30 tot 16.00 uur
Donderdag van 17.00 tot 20.00 uur

De mogelijkheden van het verruimen van de openingstijden in het nieuwe Stadskantoor worden op dit moment nog onderzocht.

Onderzoek dienstverlening
In december voert de gemeente een onderzoek naar de dienstverlening uit om te kijken wat de klanten op dit moment van de gemeentelijke dienstverlening vinden en om na te gaan hoe de klanten de dienstverlening graag zien. Dit onderzoek dient als basis voor een tweede onderzoek volgend jaar. Dan kijkt de gemeente of de dienstverlening met de invoering van de afdeling Publiekszaken verbeterd is. De gemeente verzoekt degenen die een enquête over de dienstverlening hebben ontvangen hieraan mee te werken, zodat de organisatie in de toekomst nog beter op de wensen van de klant kan inspelen.