AutoRai

Skoda op de AutoRAI 2005 met drie Nederlandse primeurs

(31-12-2004)
Skoda presenteert maar liefst drie Nederlandse primeurs tijdens de AutoRAI 2005. De nieuwe Skoda Octavia Combi en de Octavia Combi 4x4 maken hun opwachting op de 1.200 m2 tellende stand in de Parkhal. Ook Skodaâs revolutionaire Roomster concept car is voor het eerst in Nederland te zien.

Verder biedt het Tsjechische merk volop actievoordeel op topmodel de Superb, presenteert het een WRC Fabia en is een ruime selectie uit de Fabia-, Octavia- en Superb-range op de stand te bewonderen.

Octavia Combi
De volledig nieuwe Skoda Octavia Combi, die tevens medio februari 2005 zijn opwachting maakt in de Nederlandse showrooms, is de eerste Nederlandse primeur van het Tsjechische merk. De nieuwe stationuitvoering van de succesvolle nieuwe Octavia biedt nog meer ruimte dan zijn voorganger: in normale toestand is de inhoud al 580 liter, maar met neergeklapte achterbank ontstaat een enorme bagageruimte van 1.620 liter. De nieuweling kan beschikken over onder meer direct ingespoten FSI-benzinemotoren, de revolutionaire DSG-transmissie, een airco met gescheiden temperatuurzones, actieve hoofdsteunen en ESP.

Octavia Combi 4x4
De nieuwe Octavia Combi kent vier uitrustingsniveaus. De Classic, Ambiente en Elegance zijn al bekend van de hatchback. Uniek voor de Combi is de 4x4, die als een op zichzelf staande uitvoering aan het gamma wordt toegevoegd en ook op de Skoda-stand tijdens de AutoRAI gepresenteerd wordt. De Octavia Combi 4x4 is daarmee de tweede Nederlandse tentoonstellingsprimeur van Skoda.
De 4x4-versies van de eerste generatie Octavia bleken een schot in de roos, vooral in landen met bergen en/of strenge winters. Ook in Nederland komt vierwielaandrijving in veel situaties van pas. Het vergroot de veiligheid tijdens rijden op een glad wegdek of bij zware regenval. Maar ook degenen die vaak op wintersport gaan, doen hun voordeel met de vierwielaandrijving. En wie regelmatig met een grote caravan of een paardentrailer op pad gaat, profiteert ook van de 4x4 aandrijftechniek. De prijzen en uitvoeringsspecificaties van de Octavia Combi 4x4 worden in een later stadium bekend gemaakt. De 4x4 zal bij de introductie direct verkrijgbaar zijn.

Royale standaarduitrusting
Kopers van de nieuwe Octavia Combi profiteren van een zeer royale standaarduitrusting. Zo biedt de Octavia Classic onder meer: zes airbags (twee voor, twee opzij, twee hoofdairbags), actieve hoofdsteunen vóór (anti-whiplash), ABS, MSR, ASR en remassistent, boordcomputer, schijfremmen voor en achter, centrale portiervergrendeling, getinte ruiten, stootlijsten op de portieren, een in delen neerklapbare achterbank, drie hoofdsteunen en driepuntsgordels achterin, in hoogte verstelbare voorstoelen, een in hoogte en diepte verstelbaar stuur en een uitschakelbare passagiersairbag. Verder is de Classic reeds voorzien van tweemaal ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes achterin en een waarschuwingslampje voor als de bestuurder vergeet de veiligheidsgordel om te doen.

De nieuwe Octavia Combi is verkrijgbaar vanaf ⬠20.530,- (Classic 1.6 75 kW). De meerprijs van een Octavia Combi Classic ten opzichte van de hatchback Classic bedraagt slechts ⬠950,-, bij de Ambiente en de Elegance is dit prijsverschil ⬠1.270,-, door de standaard dakrailing, bagagenetten en opbergruime voor een paraplu op deze uitvoeringen.

DSG: schakelen met twee koppelingen
Wie kiest voor een automatische versnellingsbak, heeft - afhankelijk van de motor - keuze uit twee typen automaat. Octavia's met een 1.6 MPI, 1.6 FSI en 2.0 FSI kunnen uitgerust worden met een 6-traps Tiptronic automaat met 3 standen: normaal, sportief of handmatig. Op de 1.9 TDI en 2.0 TDI is de revolutionaire 6-traps DSG-transmissie (Direct Shift Gearbox) leverbaar. De elektronica van de DSG-transmissie berekent de volgende versnelling en schakelt deze reeds in. Dit is mogelijk door middel van een extra as en een dubbel werkende koppeling. Dit zorgt voor nog vloeiender overschakelen en accelereren en maakt bovendien een economische rijstijl mogelijk.

Succesvolle introductie hatchback
De nieuwe Octavia hatchback is door klanten en vakpers geprezen om zijn comfort, uitmuntende kwaliteit en prijs/kwaliteitverhouding. Zo heeft de hatchback in Duitsland al de onderscheiding âGoldenes Lenkradâ in de wacht gesleept en komt hij in diverse Nederlandse autobladen (AutoWeek, Autovisie en Autokampioen) bij vergelijkingstests als winnaar uit de bus. Importeur Pon Mobiel B.V. heeft tot nu toe in een verkoopperiode van slechts 3,5 maanden al zoân
1.000 orders voor de nieuwe Octavia hatchback kunnen noteren en daarmee loopt de verkoop boven verwachting. Ter vergelijking: in topjaar 2001 werden in Nederland in 12 maanden 1.039 Octaviaâs hatchback verkocht. De Skoda-importeur verwacht dat de nieuwe Octavia Combi eveneens een zeer hartelijk welkom krijgt.

Roomster: Skodaâs toekomstvisie op de gezinsauto Een derde Skoda-primeur tijdens de AutoRAI 2005 is de Roomster. Een opmerkelijke concept car waarmee SkodaAuto zijn toekomstvisie op de compacte gezinsauto presenteert. De naam geeft het al prijs: het gaat om een model dat bescheiden buitenafmetingen verenigt met een ruim interieur. Door de verhoudingen van lange wielbasis, wagenbreedte en
-hoogte heeft het designteam van SkodaAuto een voor de compacte klasse grote binnenruimte gecreëerd met variabele gebruiksmogelijkheden.

Skoda Superb: Tiptronic aanbieding
Skodaâs topmodel, de Skoda Superb, is voortaan nog aantrekkelijker. Om te beginnen zijn de Comfort en Elegance uitvoeringen van de Superb tijdelijk zonder meerkosten leverbaar met een Tiptronic automatische versnellingsbak ter waarde van ⬠2.800,-. Op de Classic uitvoeringen is de Tiptronic tijdelijk flink in prijs verlaagd tot ⬠1.495,-.

Verder is de Superb nu tijdelijk verkrijgbaar met een zeer scherp geprijsd â2DINâ navigatiesysteem met kleurenscherm. Dit af-fabriek geleverde systeem vertegenwoordigt een verkoopwaarde van ⬠2.955,-, maar de Skoda-dealer rekent er slechts ⬠995,- voor; een voordeel van bijna ⬠2.000,-!

De basisprijzen van de Superb voor het nieuwe modeljaar zijn dezelfde als voor 2004. Daarmee is er al een Superb vanaf ⬠26.390,- (Classic
2.0 85 kW). Voor het modeljaar 2005 heeft de uitrusting van de Superb enkele detailwijzigingen ondergaan. Zo is de in delen (1/3 - 2/3) neerklapbare achterbank voortaan op alle uitvoeringen standaard. In de Comfort uitvoering zijn sierlijke chromen sierlijsten aan de onderkant van de portierramen inbegrepen. Verder is met ingang van het nieuwe modeljaar onder meer een nieuw type lichtmetalen velg leverbaar (âX-tendedâ, 7J x 17 inch) en zijn twee lakkleuren nieuw in het assortiment (Flamenco Red en Dynamic Blue).

Multimediapakket
Op de AutoRAI staat een Superb Comfort uitgerust met een speciaal multimedia/entertainmentpakket. Dit omvat twee 7-inch TFT-kleurenschermen, die in de voorste hoofdsteunen zijn geïntegreerd. De schermen zijn aangesloten op een DVD-speler van superieure kwaliteit, die naar keuze in het dashboard of in de kofferbak gemonteerd wordt. De beeldkwaliteit van de beeldschermen is bijzonder goed, vanuit alle gezichtsperspectieven. De bedrading is onzichtbaar weggewerkt in de voorstoelen. Het systeem wordt standaard geleverd met afstandsbediening, twee draadloze hoofdtelefoons en een zogenoemde switchbox, die het mogelijk maakt het systeem uit te breiden met extra componenten zoals een Playstation spelcomputer of een extra portable DVD-speler.

Footboard
In een Superb Elegance toont Skoda tijdens de AutoRAI een zwart lederen interieur met een unieke feature: Footboard. Via een opklapbaar gedeelte van de rechter voorstoel kan de passagier achterin een opening in de voorstoel creëren om zo de benen te kunnen strekken, tot op de zitting van de voorstoel. Een handige vondst voor extra reiscomfort.

Compleet vernieuwde Skoda Fabia
Ook de succesvolle compacte Skoda Fabia mag uiteraard niet ontbreken tijdens de AutoRAI. Met dit model bereikte Skoda eerder dit jaar de productiemijlpaal van 1 miljoen eenheden. Voor modeljaar 2005 is de Fabia geheel vernieuwd: compleet nieuwe uitvoeringen, met een gewijzigd interieur en exterieur. De basisprijzen van de Fabia blijven nagenoeg dezelfde als voor 2004; daarmee is er al een Fabia vanaf ⬠11.990,- (Classic 1.2 40 kW).

Direct in het oog springen de gewijzigde grille met schuingeplaatste ribben en de nieuwe voorbumper met onder meer een andere positionering van de mistlampen en andere luchtinlaten.
Ook het ontwerp van de achterlichtunits is veranderd, wat zorgt voor frisse accenten aan de achterzijde. Andere belangrijke veranderingen doen zich voor in het interieur: een nieuw stuurwiel, nieuwe bekledingen en kleuren, plus een gewijzigde vormgeving van het dashboard.

Uitrusting
Ook de uitrusting van de Fabia is er op vooruitgegaan: vanaf de Classic-uitvoering zijn een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en getint glas voortaan standaard. Dat komt bovenop zaken als cruise control, ABS, twee airbags voorin en drie hoofdsteunen achterin. De Fabia kent voortaan vier in plaats van drie uitrustingsniveaus, waarbij Comfort (voorheen gepositioneerd tussen Classic en Elegance) is vervallen en is vervangen door Ambiente. Bovendien is er een nieuwe topuitvoering aan het Fabia-programma toegevoegd met de naam Elegance L&K.

Deze topuitvoering is ook te bewonderen tijdens de AutoRAI. Het model is onder meer voorzien van elektrisch bedienbare ramen achter, lederen interieur, twee luidsprekers en twee tweeters extra, in hoogte verstelbare passagiersstoel, parking distance control en zijairbags.

Andere RAI-publiekstrekkers uit de Fabia-familie zijn een opvallende, gele uitvoering van de sportieve RS en een dummy-uitvoering van de Fabia WRC.

Fabia WRC
De Fabia in rally-uitmonstering demonstreert hoe de Fabia WRC eruit zal zien zoals deze in 2005 bij de diverse WRC-evenementen aan de start zal verschijnen. Twee Fabiaâs WRC zullen alle 16 WRC-rallyâs rijden met een team dat een ideale mix is van ervaring en jong talent. De 41-jarige Duitser Armin Schwarz is voor het tweede achtereenvolgende seizoen een vaste waarde in Skodaâs WRC team. Hij krijgt voor de gravelevenementen gezelschap van twee 29-jarige Finnen: Janne Tuohino en Jani Paasonen. Op asfalt zal de 28-jarige Fransman Alex Bengue in stelling worden gebracht. Een derde Fabia WRC zal tijdens enkele geselecteerde WRC-evenementen zijn opwachting maken. Deze auto zal gereden worden door de 26-jarige Zweed Mattias Ekström (dit jaar nog DTM-winnaar voor Audi) en de 22-jarige Tsjech Jan Kopecky.