Skoda op de AutoRAI 2005 met drie Nederlandse primeurs
(31-12-2004)
Skoda presenteert maar liefst drie Nederlandse primeurs tijdens de
AutoRAI 2005. De nieuwe Skoda Octavia Combi en de Octavia Combi 4x4
maken hun opwachting op de 1.200 m2 tellende stand in de Parkhal. Ook
Skodaâs revolutionaire Roomster concept car is voor het eerst in
Nederland te zien.
Verder biedt het Tsjechische merk volop actievoordeel op
topmodel de Superb, presenteert het een WRC Fabia en is een ruime
selectie uit de Fabia-, Octavia- en Superb-range op de stand te
bewonderen.
Octavia Combi
De volledig nieuwe Skoda Octavia Combi, die tevens medio februari 2005
zijn opwachting maakt in de Nederlandse showrooms, is de eerste
Nederlandse primeur van het Tsjechische merk. De nieuwe
stationuitvoering van de succesvolle nieuwe Octavia biedt nog meer
ruimte dan zijn voorganger: in normale toestand is de inhoud al 580
liter, maar met neergeklapte achterbank ontstaat een enorme
bagageruimte van 1.620 liter. De nieuweling kan beschikken over onder
meer direct ingespoten FSI-benzinemotoren, de revolutionaire
DSG-transmissie, een airco met gescheiden temperatuurzones, actieve
hoofdsteunen en ESP.
Octavia Combi 4x4
De nieuwe Octavia Combi kent vier uitrustingsniveaus. De Classic,
Ambiente en Elegance zijn al bekend van de hatchback. Uniek voor de
Combi is de 4x4, die als een op zichzelf staande uitvoering aan het
gamma wordt toegevoegd en ook op de Skoda-stand tijdens de AutoRAI
gepresenteerd wordt. De Octavia Combi 4x4 is daarmee de tweede
Nederlandse tentoonstellingsprimeur van Skoda.
De 4x4-versies van de eerste generatie Octavia bleken een schot in de
roos, vooral in landen met bergen en/of strenge winters. Ook in
Nederland komt vierwielaandrijving in veel situaties van pas. Het
vergroot de veiligheid tijdens rijden op een glad wegdek of bij zware
regenval. Maar ook degenen die vaak op wintersport gaan, doen hun
voordeel met de vierwielaandrijving. En wie regelmatig met een grote
caravan of een paardentrailer op pad gaat, profiteert ook van de 4x4
aandrijftechniek. De prijzen en uitvoeringsspecificaties van de
Octavia Combi 4x4 worden in een later stadium bekend gemaakt. De 4x4
zal bij de introductie direct verkrijgbaar zijn.
Royale standaarduitrusting
Kopers van de nieuwe Octavia Combi profiteren van een zeer royale
standaarduitrusting. Zo biedt de Octavia Classic onder meer: zes
airbags (twee voor, twee opzij, twee hoofdairbags), actieve
hoofdsteunen vóór (anti-whiplash), ABS, MSR, ASR en remassistent,
boordcomputer, schijfremmen voor en achter, centrale
portiervergrendeling, getinte ruiten, stootlijsten op de portieren,
een in delen neerklapbare achterbank, drie hoofdsteunen en
driepuntsgordels achterin, in hoogte verstelbare voorstoelen, een in
hoogte en diepte verstelbaar stuur en een uitschakelbare
passagiersairbag. Verder is de Classic reeds voorzien van tweemaal
ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes achterin en een
waarschuwingslampje voor als de bestuurder vergeet de
veiligheidsgordel om te doen.
De nieuwe Octavia Combi is verkrijgbaar vanaf ⬠20.530,- (Classic 1.6
75 kW). De meerprijs van een Octavia Combi Classic ten opzichte van de
hatchback Classic bedraagt slechts ⬠950,-, bij de Ambiente en de
Elegance is dit prijsverschil ⬠1.270,-, door de standaard
dakrailing, bagagenetten en opbergruime voor een paraplu op deze
uitvoeringen.
DSG: schakelen met twee koppelingen
Wie kiest voor een automatische
versnellingsbak, heeft - afhankelijk van de motor - keuze uit twee
typen automaat. Octavia's met een 1.6 MPI, 1.6 FSI en 2.0 FSI kunnen
uitgerust worden met een 6-traps Tiptronic automaat met 3 standen:
normaal, sportief of handmatig. Op de 1.9 TDI en 2.0 TDI is de
revolutionaire 6-traps DSG-transmissie (Direct Shift Gearbox)
leverbaar. De elektronica van de DSG-transmissie berekent de volgende
versnelling en schakelt deze reeds in. Dit is mogelijk door middel van
een extra as en een dubbel werkende koppeling. Dit zorgt voor nog
vloeiender overschakelen en accelereren en maakt bovendien een
economische rijstijl mogelijk.
Succesvolle introductie hatchback
De nieuwe Octavia hatchback is door klanten en vakpers geprezen om
zijn comfort, uitmuntende kwaliteit en prijs/kwaliteitverhouding. Zo
heeft de hatchback in Duitsland al de onderscheiding âGoldenes
Lenkradâ in de wacht gesleept en komt hij in diverse Nederlandse
autobladen (AutoWeek, Autovisie en Autokampioen) bij
vergelijkingstests als winnaar uit de bus. Importeur Pon Mobiel B.V.
heeft tot nu toe in een verkoopperiode van slechts 3,5 maanden al zoân
1.000 orders voor de nieuwe Octavia hatchback kunnen noteren en
daarmee loopt de verkoop boven verwachting. Ter vergelijking: in
topjaar 2001 werden in Nederland in 12 maanden 1.039 Octaviaâs
hatchback verkocht. De Skoda-importeur verwacht dat de nieuwe Octavia
Combi eveneens een zeer hartelijk welkom krijgt.
Roomster: Skodaâs toekomstvisie op de gezinsauto
Een derde Skoda-primeur tijdens de AutoRAI 2005 is de Roomster. Een
opmerkelijke concept car waarmee SkodaAuto zijn toekomstvisie op de
compacte gezinsauto presenteert. De naam geeft het al prijs: het gaat
om een model dat bescheiden buitenafmetingen verenigt met een ruim
interieur. Door de verhoudingen van lange wielbasis, wagenbreedte en
-hoogte heeft het designteam van SkodaAuto een voor de compacte klasse
grote binnenruimte gecreëerd met variabele gebruiksmogelijkheden.
Skoda Superb: Tiptronic aanbieding
Skodaâs topmodel, de Skoda Superb, is voortaan nog aantrekkelijker. Om
te beginnen zijn de Comfort en Elegance uitvoeringen van de Superb
tijdelijk zonder meerkosten leverbaar met een Tiptronic automatische
versnellingsbak ter waarde van ⬠2.800,-. Op de Classic uitvoeringen
is de Tiptronic tijdelijk flink in prijs verlaagd tot ⬠1.495,-.
Verder is de Superb nu tijdelijk verkrijgbaar met een zeer scherp
geprijsd â2DINâ navigatiesysteem met kleurenscherm. Dit af-fabriek
geleverde systeem vertegenwoordigt een verkoopwaarde van ⬠2.955,-,
maar de Skoda-dealer rekent er slechts ⬠995,- voor; een voordeel van
bijna ⬠2.000,-!
De basisprijzen van de Superb voor het nieuwe modeljaar zijn dezelfde
als voor 2004. Daarmee is er al een Superb vanaf ⬠26.390,- (Classic
2.0 85 kW). Voor het modeljaar 2005 heeft de uitrusting van de Superb
enkele detailwijzigingen ondergaan. Zo is de in delen (1/3 - 2/3)
neerklapbare achterbank voortaan op alle uitvoeringen standaard. In de
Comfort uitvoering zijn sierlijke chromen sierlijsten aan de onderkant
van de portierramen inbegrepen. Verder is met ingang van het nieuwe
modeljaar onder meer een nieuw type lichtmetalen velg leverbaar
(âX-tendedâ, 7J x 17 inch) en zijn twee lakkleuren nieuw in het
assortiment (Flamenco Red en Dynamic Blue).
Multimediapakket
Op de AutoRAI staat een Superb Comfort uitgerust met een speciaal
multimedia/entertainmentpakket. Dit omvat twee 7-inch
TFT-kleurenschermen, die in de voorste hoofdsteunen zijn
geïntegreerd. De schermen zijn aangesloten op een DVD-speler van
superieure kwaliteit, die naar keuze in het dashboard of in de
kofferbak gemonteerd wordt. De beeldkwaliteit van de beeldschermen is
bijzonder goed, vanuit alle gezichtsperspectieven. De bedrading is
onzichtbaar weggewerkt in de voorstoelen. Het systeem wordt standaard
geleverd met afstandsbediening, twee draadloze hoofdtelefoons en een
zogenoemde switchbox, die het mogelijk maakt het systeem uit te
breiden met extra componenten zoals een Playstation spelcomputer of
een extra portable DVD-speler.
Footboard
In een Superb Elegance toont Skoda tijdens de AutoRAI een zwart
lederen interieur met een unieke feature: Footboard. Via een
opklapbaar gedeelte van de rechter voorstoel kan de passagier achterin
een opening in de voorstoel creëren om zo de benen te kunnen
strekken, tot op de zitting van de voorstoel. Een handige vondst voor
extra reiscomfort.
Compleet vernieuwde Skoda Fabia
Ook de succesvolle compacte Skoda Fabia mag uiteraard niet ontbreken
tijdens de AutoRAI. Met dit model bereikte Skoda eerder dit jaar de
productiemijlpaal van 1 miljoen eenheden. Voor modeljaar 2005 is de
Fabia geheel vernieuwd: compleet nieuwe uitvoeringen, met een
gewijzigd interieur en exterieur. De basisprijzen van de Fabia blijven
nagenoeg dezelfde als voor 2004; daarmee is er al een Fabia vanaf â¬
11.990,- (Classic 1.2 40 kW).
Direct in het oog springen de gewijzigde grille met schuingeplaatste
ribben en de nieuwe voorbumper met onder meer een andere positionering
van de mistlampen en andere luchtinlaten.
Ook het ontwerp van de achterlichtunits is veranderd, wat zorgt voor
frisse accenten aan de achterzijde. Andere belangrijke veranderingen
doen zich voor in het interieur: een nieuw stuurwiel, nieuwe
bekledingen en kleuren, plus een gewijzigde vormgeving van het
dashboard.
Uitrusting
Ook de uitrusting van de Fabia is er op vooruitgegaan: vanaf de
Classic-uitvoering zijn een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en
getint glas voortaan standaard. Dat komt bovenop zaken als cruise
control, ABS, twee airbags voorin en drie hoofdsteunen achterin. De
Fabia kent voortaan vier in plaats van drie uitrustingsniveaus,
waarbij Comfort (voorheen gepositioneerd tussen Classic en Elegance)
is vervallen en is vervangen door Ambiente. Bovendien is er een nieuwe
topuitvoering aan het Fabia-programma toegevoegd met de naam Elegance
L&K.
Deze topuitvoering is ook te bewonderen tijdens de AutoRAI. Het model
is onder meer voorzien van elektrisch bedienbare ramen achter, lederen
interieur, twee luidsprekers en twee tweeters extra, in hoogte
verstelbare passagiersstoel, parking distance control en zijairbags.
Andere RAI-publiekstrekkers uit de Fabia-familie zijn een opvallende,
gele uitvoering van de sportieve RS en een dummy-uitvoering van de
Fabia WRC.
Fabia WRC
De Fabia in rally-uitmonstering demonstreert hoe de Fabia WRC eruit
zal zien zoals deze in 2005 bij de diverse WRC-evenementen aan de
start zal verschijnen. Twee Fabiaâs WRC zullen alle 16 WRC-rallyâs
rijden met een team dat een ideale mix is van ervaring en jong talent.
De 41-jarige Duitser Armin Schwarz is voor het tweede
achtereenvolgende seizoen een vaste waarde in Skodaâs WRC team. Hij
krijgt voor de gravelevenementen gezelschap van twee 29-jarige Finnen:
Janne Tuohino en Jani Paasonen. Op asfalt zal de 28-jarige Fransman
Alex Bengue in stelling worden gebracht. Een derde Fabia WRC zal
tijdens enkele geselecteerde WRC-evenementen zijn opwachting maken.
Deze auto zal gereden worden door de 26-jarige Zweed Mattias Ekström
(dit jaar nog DTM-winnaar voor Audi) en de 22-jarige Tsjech Jan
Kopecky.
AutoRai