Port of Rotterdam
Rotterdam breekt door grens 350 miljoen
30-12-2004 13:00:00
Zeldzame groeiversnelling
De Rotterdamse haven is in 2004 door de grens van 350 miljoen ton
gebroken. Er werd 354 miljoen ton goederen overgeslagen, 8% méér dan
in 2003. Het record van vorig jaar werd zo met 26 miljoen ton
overtroffen. De toename is te danken aan de overslag van kolen (+7%),
ertsen en schroot (+5%), overig droog massagoed (+10%), ruwe olie
(+3%), olieproducten (+22%), roll on / roll off (+5%), overig stukgoed
(+7%) en containers (+16%). Het aantal overgeslagen containers steeg
van 7,1 miljoen TEU in 2003, met 16% tot 8,2 miljoen TEU. De overslag
van overig nat massagoed bleef stabiel en agribulk (-2%) daalde. Zowel
het totale massagoed (+5,5%) als het totale stukgoed (+14%) namen toe.
De totale aanvoer steeg met 7%, ruim 17 miljoen ton, tot 273 miljoen
ton. De afvoer groeide met 12% tot 81 miljoen ton. De totale groei is
vier keer zo groot als het jaargemiddelde van het hoogste groeimodel
voor de lange termijn. Slechts één keer eerder was de groei groter:
11% in 1979.
De pas benoemde president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam,
Hans Smits: â1979 viel in de hoogtijdagen van de olie, die voor dik
tweederde van de groei zorgde. Nu is de spreiding veel breder en kun
je met recht zeggen dat we er in één jaar bÃj hebben gekregen wat
een haven als Gent in totaal doet. Er komt meer evenwicht in de
verhouding tussen massagoed en stukgoed. Over een jaar of twee zal
containerlading zelfs ruwe olie ingehaald hebben als grootste
goederensoort. De versterking van onze positie in stukgoed,
containers, roro en overig stukgoed, beïnvloedt tevens ons Europese
marktaandeel gunstig. Na een dipje in 2001 lopen we nu weer wat uit.
Ik zie overigens de percentages de komende jaren wat fluctueren
afhankelijk van waar wanneer er extra behandelcapaciteit beschikbaar
komtâ. Over de invloed van de opkomst van China zegt Smits: âDie
factor wordt nogal eens eens aangeduid als dé oorzaak, maar ik zie
het meer als een katalysator van een veel gecompliceerder proces. Wat
dààr gebeurt is uiterst relevant, maar de manier waarop wij er hier
op reageren, is beslissendâ.
Droog massagoed
In de overslag van kolen is de daling (-2%) van het eerste halfjaar
omgezet in een toename (+7%) over het gehele jaar. Het resultaat, 26,4
mln ton, is zelfs een record. Aanvankelijk waren er capaciteits- en
technische problemen op de terminals. Deze zijn grotendeels opgelost
en vervolgens is er met 15 mln ton een uitzonderlijk goed tweede
halfjaar gedraaid. De basis hiervoor was de toenemende Duitse import,
het weer in gebruik nemen van de Amercentrale en een betere spreiding
van de schepen.
Helaas kon de behandeling van agribulk het goede niveau van 2003 niet
continueren. Het eerste halfjaar was nog uitstekend (+13%) dankzij de
aanvoer van grondstoffen (vooral tapioca) voor de mengvoederindustrie.
In de volgende maanden liep de overslag snel terug; de voorraden waren
aangevuld en uitgaande lading ontbrak door de lage EU-graanvoorraden.
De toename van de overslag van ertsen en schroot, tot 42 mln ton, liep
vrijwel gelijk op met de toename van de EU-staalproductie (eerste 10
maanden): rond 5%. Men verwacht dat de vraag naar staal in 2005 op
peil blijft. Voor Rotterdam kan de naderende sluiting van een hoogoven
in Luik de overslag van erts drukken.
Er werd 1 mln ton meer (+10%, tot 11.6 mln ton) overig droog massagoed
overgeslagen. Belangrijke mineralen verwerkende sectoren zoals de
bouw, de papier- en metaalindustrie, chemie (verf, rubber, plastics)
bleven, net als in 2003 en ondanks de hogere prijzen, meer
grondstoffen gebruiken. De âparceldienstenâ (voor deelladingen)
draaien dan ook goed en de toename van de afvoer met 16% duidt op een
versterking van de schakelfunctie van Rotterdam voor andere havens.
Nat massagoed
De aanvoer van ruwe olie (+3%, +3.3 mln ton tot 103 mln ton) was de
hoogste sinds 1980. Ondanks de hoge olieprijzen, bleven de
raffinagemarges zeer goed en hebben de raffinaderijen op volle
capaciteit, zonder technische stops, gedraaid. De Rotterdamse
installaties zijn sterk gemoderniseerd en kunnen daardoor ook
goedkopere (zware) olie verwerken. Belangrijke bron hiervan is
Saudie-Arabië dat zijn productie opschroefde. Hiernaast is er vooral
in de USA een tekort aan raffinagecapaciteit, maar neemt de vraag naar
benzine toe. In Europa groeit de vraag naar diesel.
Zo ontstaan regionale balansverstoringen die gecompenseerd werden door
een zeer actieve aan- en afvoer, zelfs 40%, van olieproducten. Dit
leidde tot een totaal van ruim 33 mln (+22%). De doorvoer van
Russische stookolie naar Azië was vooral geconcentreerd in de eerste
helft van het jaar. Later was het prijsverschil met Azië niet groot
genoeg, bij hoge transportkosten.
Het overig nat massagoed , chemicaliën (ca. 80%), oliën en vetten
(ca. 18%), fruitsappen (ca. 2%), vertoont sinds begin jaren '80 een
stijgende trend. Eigenlijk is vanaf 1999 sprake van topjaren en vanaf
het recordjaar 2000, wordt steeds de 25 mln ton geëvenaard. Zo ook in
het afgelopen jaar, waarin naar het eind van het jaar de overslag van
chemische producten wel iets terugliep.
Stukgoed
De behandeling van containerlading steeg ten opzichte van 2003, van 71
naar 82 mln ton. De groei inkomend is iets groter (19% tegen 14%
uitgaand) en was in de tweede jaarhelft groter dan in de eerste. In
TEU's (eenheden van 20 voet) bedroeg de toename 16%, tot 8,2 mln TEU
(+1,1 mln TEU). Sterk groeiende landen en regioâs zijn Midden- en
Zuid-Amerika, met name Brazilië (+ ca. 40%), en China. Dit land heeft
in 2004 de Verenigde Staten verdrongen als tweede âcontainerlandâ voor
Rotterdam. Het Verenigd Koninkrijk blijft nummer één dankzij het
zich stabiel ontwikkelende vervoer âshort seaâ en de toename van het
âfeederenâ op de oostkust van Engeland. Ook het Baltisch gebied wordt
op die manier een belangrijker Europese bestemming. Veel containers
komen daar weer leeg vandaan en gaan via Rotterdam terug naar Azië.
De toename in de overslag van volle en lege containers is dan ook
vergelijkbaar: rond de 15%. De behandelcapaciteit voor containers in
Rotterdam wordt uitgebreid. In de tweede helft van het afgelopen jaar
startte de uitbouw (+ ca. 250.0000 TEU) van de Rotterdam Shortsea
Terminal in het Eemhavengebied. Zeer recent gaf de EU groen licht voor
de bouw van een geheel nieuwe diepzeeterminal, EuroMax op de
Maasvlakte, met een jaarcapaciteit van bijna 2,5 mln TEU.
Het roll on / roll off verkeer groeit gestaag, dit jaar met 5% tot 11
mln ton. De toename van de aanvoer vanuit het V.K en Scandinavië was
iets groter, ruim 5%, dan die van de afvoer naar het V.K. (ruim 4%).
Alle in Rotterdam actieve ferrybedrijven, DFDS Torline, Cobelfret,
Seawheel, P&O NSF, Stena Line, boekten winst. Dit gold ook voor de
aanvoer, in tonnen, van papierproducten op ro/roschepen (+7%) en van
autoâs (+23%), van o.a. de merken Mazda en Cadillac
Het overig stukgoed blijft groeien: + 7% tot 8,8 mln ton. Dit is
vooral toe te schrijven aan de afvoer (+14%, aanvoer +3%).
Belangrijkste groeiers waren de in LASH-schepen vervoerde goederen
(veel ijzer, staal, papier, rijst), de aanvoer van staal uit Zweden
via de Gevelco âall weather terminalâ en de aanvoer van âforest
productsâ uit Noorwegen via de DFDS Tor terminal. De overslag van
metalen blijft slap. Door de grote vraag naar aluminium, koper, zink
etc. is er veel minder behoefte aan de tussenopslag, waarin Rotterdam
zo sterk is. De overslag van groente fruit daalde met enkele procenten
en blijft rond de miljoen ton schommelen. Dit jaar miste de haven door
de samenwerkingsovereenkomst van Seabrex (Rotterdam) en Kloosterboer
(Vlissingen) circa 80.000 pallets (=ton) fruit. De overslag van
projectlading (grote machines, complete fabrieken) neemt toe en wordt
door het HbR extra gestimuleerd.
Bijlage: Overslagcijfers Rotterdam 2003 en 2004 en het verschil in
procenten.
Zie het origineel