Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Draagvlak voor game-opleiding in Breda

Breda, 29 december 2004 - Er is draagvlak voor een internationale game-opleiding in Breda. Dat blijkt uit een eerste onderzoek bij creatieve bedrijven die zich bezighouden met games, de gemeente Breda en de HBO-opleidingen wijst uit dat er draagvlak is voor een game-opleiding. Dit eerste onderzoek in opdracht van de gemeente Breda en Playlogic, is uitgevoerd door NHTV Internationale Hogeschool Breda. Vervolgonderzoek begin 2005 moet uitwijzen of er daadwerkelijk een game-opleiding gerealiseerd gaat worden. Het gaat daarbij met name om de grootte en de vorm van de opleiding, de exacte vraag van het bedrijfsleven afgestemd op de opleiding en de internationale kwaliteitseisen.

Breda ziet de creatieve industrie als een van de groeisectoren voor de stad. Onlangs is besloten om de campus voor creatieve industrie en technologie, TripleO, te realiseren. Met de komst van een game-opleiding ontstaat wederom een aanvulling. Door haar centrale internationale ligging is Breda een aantrekkelijke vestigingspunt voor een dergelijk opleidingsinstituut. De diverse creatieve HBO-opleidingen in Breda kunnen hierbij een rol spelen.

Nederlandse gamebedrijven kunnen in eigen land onvoldoende gekwalificeerd personeel vinden. Playlogic - grootste Nederlandse uitgever van games - heeft een eigen ontwikkelstudio in Breda. Daar werken circa zestig ontwerpers die voor een groot deel uit Frankrijk, België en Engeland komen. Een goede internationale game-opleiding zou uitkomst kunnen bieden. Volgens de NHTV-onderzoekers dient er wisselwerking te ontstaan tussen industrie en opleidingen voor wat betreft stage-plaatsen, docenten en werkveldoriëntaties. Er is vraag naar een combinatie van drie aspecten bij een opleiding, namelijk creativiteit, techniek en marketing.

De gamemarkt is sterk groeiend. Films krijgen een gamevariant en de muziekindustrie brengt videoclips in de vorm van games. Ook de reclame-industrie heeft de game ontdekt als reclamemedium. Wereldwijd is de verwachting dat een jaaromzet in de game-industrie van 30 miljard dollar in 2005 realistisch is. In Nederland is bijna 30 procent van de huishoudens in bezit van een spelcomputer of speelt games via een PC.