Veel ouderen gestart met internetbankieren in 2004
29 december 2004
Rabobank verwelkomt 85.000 nieuwe internetbankierders van 50 jaar en ouder
Onder ouderen is internetbankieren populair. Het afgelopen jaar zijn er bij de Rabobank 85.000 klanten van 50 jaar en ouder actief gaan internetbankieren. Dit is mede te danken aan de specifieke informatieverstrekking en voorlichting. Rabobank ziet het als een belangrijke taak om klanten zo lang mogelijk zelfstandig haar bankzaken te laten regelen zónder een beroep te hoeven doen op anderen. Hiervoor ontwikkelt de Rabobank speciale diensten en producten, extra informatie en faciliteiten. Niet alleen voor senioren, maar ook voor mensen met een fysieke of geestelijke beperking.
De Rabobank heeft 20.000 ouderen voorgelicht via eigen opleidingen en heeft 75 seniorvoorlichters in dienst die in zorginstellingen, buurthuizen en kantoren van lokale banken voorlichting geven over financiële zaken. Het merendeel van deze voorlichters zijn gepensioneerd medewerker. Senioren worden het liefst geïnformeerd door mensen van hun eigen generatie. Ook de samenwerking met Rabobank partner Seniorweb heeft bijgedragen aan het succes van het gebruik van internetbankieren door ouderen. Seniorweb heeft inmiddels 45.000 mensen voorgelicht (cursus Windows, cursus e-mail, interneten workshop internetbankieren).
Senioren lopen niet altijd voorop in technologische ontwikkelingen ze wijzen het echter ook niet bij voorbaat af. Extra informatie of begeleiding helpt ze vaak te laten wennen aan nieuwe manieren van bankieren, zoals internetbankieren, pinnen & chippen en de Rabofoon. Hieronder enkele voorbeelden van producten die speciaal voor senioren en mensen met een beperking zijn ontwikkeld:
- rekeningafschriften in braille;
- brochures met grote letters, in braille en op audio-cd;
- pratend oplaadpunt voor de chipknip;
- servicepas, voor persoonlijke service aan hulpbehoevenden;
- Rabo Geldexpress, het laten thuisbezorgen van contant geld;
- vertraging op geldautomaten.
Verder heeft de Rabobank inmiddels in 350 zorginstellingen het chipknipsysteem ingevoerd, een oplossing om het betalingsverkeer in deze instellingen 'cashvrij' te maken. Ook is de Rabobank betrokken bij de site www.steffie.nl . Op deze site legt Steffie, een animatiefiguur, interactief uit hoe van geld- en betaalautomaten gebruik gemaakt kan worden. Steffie bedient een grote doelgroep waaronder ouderen en mensen met een verstandelijke beperking.
Paul van den Berg, perswoordvoering Rabobank Nederland
030 - 216 28 32, p.w.h.berg@rn.rabobank.nl.
Rabobank Nederland