Port of Rotterdam
EXPORT VIA ROTTERDAMSE HAVEN NAAR RUIM TIEN PROCENT
Export via Rotterdamse haven naar ruim tien procent
28-12-2004 10:00:00
De toename van de afvoer via de Rotterdamse haven is ook in de tweede
helft van 2004 op een zeer hoog niveau gebleven en laat het resultaat
van 2003 ver achter zich. De voorlopige overslagcijfers, die komende
donderdag worden gepresenteerd, lijken recente uitspraken over de
gunstige ontwikkeling van de Nederlandse export te ondersteunen.
Het volume van de totale Nederlandse export nam, na stagnatie in 2003,
over de eerste negen maanden toe met ruim 6% (CBS, gemiddelde drie
kwartaalmutaties). De afvoer via Rotterdam zat daar ruim boven:
afhankelijk van de goederenmix, tot bijna 14%. Inclusief het,
waarschijnlijk lagere, vierde kwartaal en een correctie voor directe
doorvoer van buiten de EU blijft de jaarmutatie boven de 10%, bijna
het drievoudige van 2003.
Gezien de correlatie tussen de Rotterdamse en nationale cijfers (zie
onderstaande grafiek), belooft 2004 een uitstekend jaar voor de
Nederlandse export te worden. Tevens bevestigen de cijfers de functie
van de Rotterdamse haven als schakel met internationale groeimarkten.
Het vervult die rol momenteel vooral voor de sectoren voedsel,
dranken, verpakte chemicaliën en machines/apparaten. Naar herkomst is
Nederland primair, gevolgd door Duitsland.
Indicatoren Rotterdam
De afvoer van lading in containers is door het volume (43 miljoen ton)
en de variëteit de beste Rotterdamse indicator voor het verloop van
de Nederlandse export. Andere hiervoor relevante goederensoorten zijn
roll on/roll off , overig stukgoed, olieproducten en overig nat
massagoed (bulkchemicaliën). Toevoeging hiervan zal het verloop van
de kwartaalcurve iets anders tekenen. Zo ontwikkelde bijvoorbeeld de
afvoer van bulkchemicaliën (circa 9 miljoen ton) zich zwak in de
tweede helft van het jaar.
De trend blijft echter gehandhaafd. De afvoer van de andere
goederensoorten (samen 30 mln. ton) plus containers, blijft in 2004
namelijk 14% groeien.
Correctie voor de zeer directe doorvoer van Russische stookolie,
productie van buiten de EU, valt waarschijnlijk weg tegen de doorvoer
in 2003. De invloed van andere olieproducten (met name benzine, diesel
enz.) is vrijwel onmogelijk in te schatten door de sterk wisselende
invloed van bedrijfsspecifieke beslissingen (onderhoudsstops
raffinaderijen, internationale productenuitwisselingen enz.). De
groeiende doorvoer van volle containers uit Azië naar het V.K., kan
wél een licht drukkend effect hebben.
Nadere analyse moet uitwijzen of ook de waarde van de uitgevoerde
goederen in containers is toegenomen. Afgelopen jaar circuleerden
berichten dat rederijen minder laagwaardige exportlading, met name oud
papier, aannamen om de omloopsnelheid te vergroten van hun containers
in het verkeer met Azië.
Cijfers
Om een indruk te krijgen van de correlatie tussen de Nederlandse en
Rotterdamse cijfers is ook het, mindere jaar 2002 toegevoegd.
Kolom 1: jaar en kwartalen
Kolom 2: volumemutatie voor de Nederlandse export van goederen en
diensten (CBS).
Kolom 3: mutatie uitgaande containerlading in tonnen (=excl. lege
containers) (HbR).
Mutaties in procenten ten opzichte van de vergelijkbare periode in het
voorgaande jaar.
Nederland Rotterdam
2002 0,8 5,8
1 -2,4 0,8
2 0,4 9,0
3 2,4 6,1
4 3,1 7,4
2003 0 3,7
1 0,9 5,3
2 -1,2 1,1
3 -0,9 3,1
4 1,0 5,5
2004 (3 kw.) 6,1 13,8
1 3,5 8,6
2 7,5 15,8
3 7,8 17,2
4 - 13,0 (prognose)
In grafiekvorm geeft dit het volgende beeld: