Port of Rotterdam

EXPORT VIA ROTTERDAMSE HAVEN NAAR RUIM TIEN PROCENT Export via Rotterdamse haven naar ruim tien procent 28-12-2004 10:00:00

De toename van de afvoer via de Rotterdamse haven is ook in de tweede helft van 2004 op een zeer hoog niveau gebleven en laat het resultaat van 2003 ver achter zich. De voorlopige overslagcijfers, die komende donderdag worden gepresenteerd, lijken recente uitspraken over de gunstige ontwikkeling van de Nederlandse export te ondersteunen.

Het volume van de totale Nederlandse export nam, na stagnatie in 2003, over de eerste negen maanden toe met ruim 6% (CBS, gemiddelde drie kwartaalmutaties). De afvoer via Rotterdam zat daar ruim boven: afhankelijk van de goederenmix, tot bijna 14%. Inclusief het, waarschijnlijk lagere, vierde kwartaal en een correctie voor directe doorvoer van buiten de EU blijft de jaarmutatie boven de 10%, bijna het drievoudige van 2003.

Gezien de correlatie tussen de Rotterdamse en nationale cijfers (zie onderstaande grafiek), belooft 2004 een uitstekend jaar voor de Nederlandse export te worden. Tevens bevestigen de cijfers de functie van de Rotterdamse haven als schakel met internationale groeimarkten. Het vervult die rol momenteel vooral voor de sectoren voedsel, dranken, verpakte chemicaliën en machines/apparaten. Naar herkomst is Nederland primair, gevolgd door Duitsland.

Indicatoren Rotterdam
De afvoer van lading in containers is door het volume (43 miljoen ton) en de variëteit de beste Rotterdamse indicator voor het verloop van de Nederlandse export. Andere hiervoor relevante goederensoorten zijn roll on/roll off , overig stukgoed, olieproducten en overig nat massagoed (bulkchemicaliën). Toevoeging hiervan zal het verloop van de kwartaalcurve iets anders tekenen. Zo ontwikkelde bijvoorbeeld de afvoer van bulkchemicaliën (circa 9 miljoen ton) zich zwak in de tweede helft van het jaar.

De trend blijft echter gehandhaafd. De afvoer van de andere goederensoorten (samen 30 mln. ton) plus containers, blijft in 2004 namelijk 14% groeien.

Correctie voor de zeer directe doorvoer van Russische stookolie, productie van buiten de EU, valt waarschijnlijk weg tegen de doorvoer in 2003. De invloed van andere olieproducten (met name benzine, diesel enz.) is vrijwel onmogelijk in te schatten door de sterk wisselende invloed van bedrijfsspecifieke beslissingen (onderhoudsstops raffinaderijen, internationale productenuitwisselingen enz.). De groeiende doorvoer van volle containers uit Azië naar het V.K., kan wél een licht drukkend effect hebben.

Nadere analyse moet uitwijzen of ook de waarde van de uitgevoerde goederen in containers is toegenomen. Afgelopen jaar circuleerden berichten dat rederijen minder laagwaardige exportlading, met name oud papier, aannamen om de omloopsnelheid te vergroten van hun containers in het verkeer met Azië.

Cijfers
Om een indruk te krijgen van de correlatie tussen de Nederlandse en Rotterdamse cijfers is ook het, mindere jaar 2002 toegevoegd.

Kolom 1: jaar en kwartalen
Kolom 2: volumemutatie voor de Nederlandse export van goederen en diensten (CBS).
Kolom 3: mutatie uitgaande containerlading in tonnen (=excl. lege containers) (HbR).

Mutaties in procenten ten opzichte van de vergelijkbare periode in het voorgaande jaar.
Nederland Rotterdam
2002 0,8 5,8

1 -2,4 0,8

2 0,4 9,0

3 2,4 6,1

4 3,1 7,4
2003 0 3,7

1 0,9 5,3

2 -1,2 1,1

3 -0,9 3,1

4 1,0 5,5
2004 (3 kw.) 6,1 13,8

1 3,5 8,6

2 7,5 15,8

3 7,8 17,2

4 - 13,0 (prognose)

In grafiekvorm geeft dit het volgende beeld: