Ingezonden persbericht


Verkenningen 28 december 2004: een compilatie van opmerkelijke bijdragen van het afgelopen jaar.

Vrouwen van de profeet

Schrijfster Nahed Selim trekt in haar boek De vrouwen van de Profeet traditionele interpretaties van de Koran in twijfel. Ze gaat terug naar de tijd van Mohammed om de betekenis van kledingvoorschriften te doorgronden. Duidelijk wordt dat veel van de geopenbaarde waarheden in de Koran niet los gezien kunnen worden van de historische context. Selim hoopt met haar boek een brug te slaan tussen de tekst van toen en de situatie van nu en daarmee de moslimmeiden een instrument in handen te geven in hun emancipatieproces. Ondanks dat zij als feministe geworsteld heeft met de Koran, blijft haar referentiekader en vertrekpunt wel de islam zelf. Selim laat zien dat mannen voornamelijk die verwijzingen uit de Koran halen die hen goed uitkomen en die onderdrukking tot gevolg hebben gehad.

Er zijn heel wat vrouwelijke schrijvers Selim voorgegaan die op deze wijze de Koran interpreteren. Het bijzondere van De vrouwen van de Profeet is dat het boek in het Nederlands is en dat Selim de kennis wijder verbreid zou willen zien onder gewone moslims. Een ontmoeting met de schrijfster resulteerde in theologische interpretaties, gedurfd commentaar en een vertaling naar de actualiteit.

Geloven op een paar vierkante meter

Het lijkt niet eenvoudig om ruimte te vinden voor migrantenkerken in de Amsterdamse Bijlmer. Elf groeperingen die voor hun diensten een oud gebouw hadden gekraakt moeten er nu uit, om plaats te maken voor de Pinkstergemeente. Die op zijn beurt negen jaar lang huisde in een voormalige parkeergarage. SKIN, de koepel van migrantenkerken, stuurde een oproep aan de Tweede Kamer: De politiek zou zich meer moeten inzetten voor huisvesting.

Hoe staat het eigenlijk met islamitische groeperingen in Amsterdam Zuidoost? 'Verkenningen' wandelde door de Bijlmer en kwam terecht bij moslims die al zes jaar hun diensten houden in een klein flatje en nog altijd dromen van een eigen moskee.

Koran in het Zeeuws
In de neem van Allah, de weldoeër en de barmhartigen We diene joe en we bidd'n joe om thelp'n

Binnenkort zou dit kunnen klinken in moskeeën in Goes, Terneuzen of Middelburg. Woorden uit het eerste hoofdstuk van de Koran, maar dan in het Zeeuws. Er wordt namelijk gewerkt aan een vertaling van fragmenten van het Heilige Boek - niet door doorgewinterde wetenschappers of religieuze hoogvliegers, maar door twee gewone Zeeuwen met een passie voor religie en interesse in de islam. Inititatiefnemers Johan Goossen en Hans de Vos laten horen hoe het zo is gekomen. En.... hoe het klinkt.

Groter & hoger
Nederland telt niet alleen steeds meer moskeeën, ze worden ook steeds groter en de minaretten steeds hoger. Dit stuit nogal eens op verzet van buurtbewoners die vinden dat zo n traditionele mammoetmoskee een inbreuk maakt op het vertrouwde polderlandschap. Maar, moskeeën zijn niet de eerste gebedshuizen waar Nederlanders moeite mee hebben. In de 19e eeuw was er protest tegen bouwstijl en hoogte van & kerken! Een reportage vanuit Uden, waar de tentoonstelling Hemelbestorming van Katholieken en Moslims , de kritiek op de gebedshuizen van katholieken-toen en moslims-nu met elkaar vergelijkt.