AAAHAA THE ACTOR FACTORY
Oudejaarsconférence als teambuilder
Den Haag, 27 december 2004 - Bij de start van het nieuwe jaar huren
bedrijven comedians in om de balans van 2004 op te maken. Een groeiend
aantal organisaties gebruikt humor om de medewerkers extra te
motiveren. De ingehuurde comedian verdiept zich vooraf in smeuïge
anecdotes van de werkvloer. Zo ontstaat een maatwerk conférence,
waarin vooral eigen medewerkers worden genoemd.
In de tijd van Wim Kan telde je mee, wanneer je genoemd werd in de
oudejaarsconférence. Kopstukken uit de politiek wachtten vol spanning
af of hun naam zou vallen. Aan het begin van het nieuwe jaar
organiseren veel ondernemingen een bijeenkomst om de medewerkers nog
eens extra te motiveren. Met een eigen oudejaarsconférence
onderstreept men de gemeenschappelijke belevenissen. De organisator
voedt de comedian met informatie uit de eigen groep. De comedian zoekt
zijn humor in vlijmscherpe observaties. Als buitenstaander is hij in
staat om complexe ontwikkelingen te relativeren.
Nog spannender is het wanneer eigen medewerkers optreden voor
collega's. Van een professionele comedian leren zij de kneepjes van
het vak. In kleine groepjes wisselt men anecdotes uit. Men klopt
observaties op tot bruikbaar materiaal. Na twee uur hard werken
schuift elk groepje een eigen comedian naar voren om het materiaal te
presenteren. 'Elke keer weer verbaast men zich over de hoge kwaliteit
van de eigen comedians', aldus Erik Peekel van Aaaaha! The Actor
Factory BV. Vijf jaar geleden richtte hij het bedrijf op, dat inhoud
met entertainment combineert. In januari verzorgt hij enkele
tientallen conférences en comedyworkshops in opdracht van het
bedrijfsleven.