AAAHAA THE ACTOR FACTORY

Oudejaarsconférence als teambuilder

Den Haag, 27 december 2004 - Bij de start van het nieuwe jaar huren bedrijven comedians in om de balans van 2004 op te maken. Een groeiend aantal organisaties gebruikt humor om de medewerkers extra te motiveren. De ingehuurde comedian verdiept zich vooraf in smeuïge anecdotes van de werkvloer. Zo ontstaat een maatwerk conférence, waarin vooral eigen medewerkers worden genoemd.

In de tijd van Wim Kan telde je mee, wanneer je genoemd werd in de oudejaarsconférence. Kopstukken uit de politiek wachtten vol spanning af of hun naam zou vallen. Aan het begin van het nieuwe jaar organiseren veel ondernemingen een bijeenkomst om de medewerkers nog eens extra te motiveren. Met een eigen oudejaarsconférence onderstreept men de gemeenschappelijke belevenissen. De organisator voedt de comedian met informatie uit de eigen groep. De comedian zoekt zijn humor in vlijmscherpe observaties. Als buitenstaander is hij in staat om complexe ontwikkelingen te relativeren.

Nog spannender is het wanneer eigen medewerkers optreden voor collega's. Van een professionele comedian leren zij de kneepjes van het vak. In kleine groepjes wisselt men anecdotes uit. Men klopt observaties op tot bruikbaar materiaal. Na twee uur hard werken schuift elk groepje een eigen comedian naar voren om het materiaal te presenteren. 'Elke keer weer verbaast men zich over de hoge kwaliteit van de eigen comedians', aldus Erik Peekel van Aaaaha! The Actor Factory BV. Vijf jaar geleden richtte hij het bedrijf op, dat inhoud met entertainment combineert. In januari verzorgt hij enkele tientallen conférences en comedyworkshops in opdracht van het bedrijfsleven.