Range Rover modeljaar 2006
(27-12-2004)
De Range Rover modeljaar 2006 is de meest geraffineerde, meest luxueuze en allersterkste Range Rover ooit. Naast twee nieuwe benzinemotoren - inclusief een zeer krachtige 4,2-liter 'Supercharged' V8-motor - biedt de Range Rover 06MY bovendien nieuwe exterieurdetails, een stiller interieur en talloze nieuwe technologieën.
"De Range Rover is altijd al 's werelds meest toonaangevende, luxueuze SUV geweest", verklaart Matthew Taylor, Managing Director van Land Rover. "Met deze vernieuwde uitvoering voor 2006 is dit vlaggenschip van ons merk nu nog attractiever geworden."
Verder krijgt de Range Rover MY06 gezelschap van de onlangs aangekondigde, dynamische Range Rover Sport, waarmee het Land Rover programma nu voor het eerst is uitgebreid tot vijf modellen.
"Deze twee Range Rover modellen vullen elkaar perfect aan", vertelt Matthew Taylor. "De Range Rover voor 2006 is onze luxueuze SUV. De Range Rover Sport is onze 'performance' SUV, een op de bestuurder gericht, sportief 'touring'-model. Twee verschillende modellen maken het ons mogelijk om nog succesvoller in de markt te concurreren en de naam Range Rover nog succesvoller te maken.
Superieure omvang van capaciteiten
Voor het modeljaar 2006 krijgt de Range Rover twee krachtige, uit Jaguar motoren ontwikkelde krachtbronnen. Beide benzinemotoren bieden betere prestaties en een lager brandstofverbruik dan de (enkele) vorige V8-motor. Het topmodel van het programma is een 4,2-liter 'Supercharged'-motor met een vermogen van 396 pk (291 kW) en een maximum koppel van 560 Nm. Daarmee biedt hij ruim 38 procent meer vermogen en 27 procent meer koppel; aspecten die bijdragen aan een geraffineerder rijgedrag. Tevens zal deze uitvoering zo'n 1,5 seconde sneller accelereren van 0 naar 100 km/h.
De nieuwe, atmosferische V8-motor met een cilinderinhoud van 4,4 liter levert 306 pk (225 kW) en is daarmee eveneens krachtiger en sneller dan de vorige V8. Het maximum vermogen is toegenomen met 20 pk (15 kW) en de acceleratie van 0-100 km/h zal circa een halve seconde sneller zijn.
Zowel de 4.2 'Supercharged' V8 als de 4.4 V8 zullen minder brandstof verbruiken dan de vorige V8-motor.
Door het gebruik van lichtmetaal voor motorblok en cilinderkoppen hebben beide motoren een relatief laag gewicht. Ze maken gebruik van geavanceerde, motorkoppel-metende motormanagementsystemen die, samen met 'drive-by-wire' gasklepregeling en traploos verstelbare nokkenassen (op de atmosferische motor), continu de motor regelen om optimale prestaties, een laag brandstofverbruik en zo laag mogelijke emissies te leveren.
Voor de Range Rover zijn de gemodificeerde Jaguar motoren nog verder ontwikkeld om meer koppel bij lagere toeren te leveren en om geschikt te zijn voor de extreme langs-, dwars- en combinatiehoeken waaronder een Land Rover bij zware terreinomstandigheden moet kunnen presteren. De ingenieurs hebben de bescherming tegen stof en rotsachtige ondergrond verbeterd en de motoren nog beter bestand gemaakt tegen water, zodat ze ook aan Land Rover's zware waad-criteria voldoen.
De nieuwe benzinemotoren zijn gecombineerd met de allernieuwste, elektronisch geregelde 6-traps automatische transmissie van het merk ZF. Deze biedt een ongekende souplesse en respons. Hij maakt gebruik van een centraal differentieel (nu elektronisch gestuurd) die de off-road-capaciteiten en de on-road-handelbaarheid verbetert. Voor extreem off-road-rijden is net als voorheen een lage gearing beschikbaar.
Het stuurgevoel is geoptimaliseerd en de luchtvering met verstelbare rijhoogte is verbeterd. Het resultaat: nog betere prestaties en maximaal comfort, zowel on- als off-road.
Daarnaast krijgt de uitvoering met 4.2 'Supercharged' V8-motor 'high performance'-remmen van het merk Brembo aan de voorwielen - voor nog meer remvermogen. Tevens heeft deze versie een aangepaste wielophanging voor een 'vlakkere' handelbaarheid, passend bij de hogere on-road-prestaties van dit model.
"Een superieure omvang van capaciteiten is het kenmerk van de Range Rover", vertelt Matthew Taylor. "Hij is toonaangevend, zowel on- als off-road, en verschaft zijn inzittenden een gevoel van welzijn, ongeacht de condities. De nieuwe Range Rover voor 2006 biedt nog betere prestaties, zowel qua handelbaarheid als qua acceleratie en topsnelheid, op elke ondergrond."
"De komst van het 'Supercharged'-model met zijn extra vermogen versterkt de status van de Range Rover als het absolute topmodel in de 'premium' SUV-sector. Maar, net als voorheen, is de Range Rover een auto die nergens uit de toon valt. Hij voelt zich nog steeds overal thuis, van de Australische 'outback' tot de opera."
Frisse ontwerpdetails voor een karakteristiek exterieur
De Range Rover behoudt zijn karakteristieke, klassiek-moderne vorm. Toch zijn er subtiele, maar belangrijke wijzigingen. Alle Range Rovers krijgen voor het modeljaar 2006 een nieuwe voorbumper, nieuwe koplampen en achterlichten, een nieuwe grille en gewijzigde luchtuitlaten in de voorspatborden ('power vents'). Nieuwe lichtmetalen 18- en 19-inch velgen zijn ook beschikbaar. De 'Supercharged'-uitvoering krijgt extra, exclusieve stylingdetails, zoals een in gaas uitgevoerde grille en 'power vents', en unieke 20-inch lichtmetalen velgen.
"Alle nieuwe Range Rover modellen krijgen het vernieuwde exterieur", vertelt Geoff Upex, Land Rover's Design Director. "De klassieke ontwerpelementen blijven - de in de voorspatborden doorlopende motorkap, het 'zwevende' dak (gecreëerd door de zwarte dakstijlen), de horizontaal gedeelde achterklep, het stoere, rechte front met zijn eenvoudige grille, en de interactie tussen de verticale en horizontale lijnen in het ontwerp. Maar het klassieke design is geëvolueerd om de auto een gevoel van nog sterkere geïntegreerdheid uit te laten stralen."
"De Range Rover is een van 's werelds meest karakteristieke, 'iconische' ontwerpen. En het huidige model, dat in 2002 werd geïntroduceerd, heeft een ontwerptaal die duidelijk gebaseerd is op de originele Range Rover uit 1970. Ze zijn overduidelijk familie van elkaar."
De originele Range Rover legde tevens de basis voor een totaal nieuw segment in de autowereld: de luxueuze SUV. Hij combineerde stijl, prestige, rijgedrag van een personenauto en ruimte van een stationwagen, met de robuustheid en veelzijdigheid van een Land Rover. Deze kwaliteiten zijn onveranderd gebleven; van de eerste Range Rover uit 1970 tot en met de derde generatie van vandaag de dag. Ondanks toenemende concurrentie wordt de Range Rover nog steeds door velen beschouwd als de meest luxueuze SUV ter wereld.
Het huidige model ziet er nog steeds fris en gedistingeerd uit", vertelt Geoff Upex. "Daarom hebben wij het ontwerp alleen aangepast op plaatsen waar wij het subtiel konden verbeteren. Maar de 'Supercharged'-uitvoering geeft ons de kans om de styling nog daadkrachtiger te maken - hoewel het nog steeds een elegante terughoudendheid uitstraalt. De Range Rover staat voor klasse en gratie, niet voor extravagantie."
Het veelgeprezen interieurontwerp van de Range Rover verandert niet. Voor het 'Supercharged'-model zijn er echter wel twee nieuwe bekledingscombinaties: Jet/Jet (geheel zwart) en Ivory/Jet. Zwart gelakt hout is nu ook beschikbaar en alle 'Supercharged'-modellen krijgen speciale, roestvrijstalen gas- en rempedalen in een sportief design.
Meer raffinement en meer technologie
De Range Rover modeljaar 2006 is niet alleen sneller, hij is ook stiller. De nieuwe motoren produceren nog minder geluid en trillingen dan hun voorganger en vergroten daarmee het comfort. Ook zijn ze beter geïsoleerd van het interieur. Het interieurgeluid is aanzienlijk gereduceerd. De voorste zijruiten zijn nu gemaakt van gelaagd glas om nog meer exterieurgeluid buiten te houden. Verder is het profiel van de A-stijlen gewijzigd om windgeruis verder te reduceren. Het resultaat is de stilste Range Rover ooit.
Ook is het de best uitgeruste Range Rover aller tijden. Nieuwe opties zijn een camera aan de achterzijde voor gemakkelijker achteruit inparkeren, een bandenspannings-controlesysteem en adaptieve koplampen die meedraaien met de besturing. Tevens is een 'entertainment'-systeem achterin verkrijgbaar met twee 6,5-inch beeldschermen in de hoofdsteunen van de voorstoelen, een 6 DVD-wisselaar, infrarode afstandsbediening, draadloze hoofdtelefoons en aansluitingen voor externe geluids- en videobronnen, zoals een MP3-speler of een spelcomputer.
Deze nieuwe details komen naast de recent geïntroduceerde systemen, zoals het toonaangevende DVD-satellietnavigatiesysteem met on- en off-road-navigatie. Verdere opties zijn een Harman/Kardon LOGIC7 audiosysteem met 14 luidsprekers en 710 watt uitgangsvermogen, en het mobiele telefoon-integratiesysteem. Dit laatste systeem heeft een geïntegreerde Bluetooth-functie en kan worden bediend via het 'touch-screen', het stuurwiel of via de spraakherkenning (ook in de Nederlandse taal). Indien de mobiele telefoon in de houder in de middenconsole is geklikt, zijn ook SMS-berichten mogelijk via het toetsenbord op het 'touch-screen'. Dit nieuwe, gemakkelijk te bedienen 'touch-screen' is standaard op alle uitvoeringen. Het heeft een hoge resolutie, is goed zichtbaar onder alle lichtomstandigheden en vormt een 'interface' voor audio- en navigatiesysteem, boordcomputer, telefoon, plus 4x4-informatie en -instellingen.
De populaire zescilinder turbodiesel blijft ongewijzigd in productie maar krijgt alle nieuwe features van het 2006 modeljaar.
"De Range Rover is een groot commercieel succes gebleken voor Land Rover, waarbij in de meeste markten recordverkopen zijn genoteerd sinds het huidige model in 2002 werd geïntroduceerd", verklaart Matthew Taylor. "De verbeteringen voor 2006 zijn de grootste aanpassingen die we sindsdien aan de Range Rover hebben gedaan. Deze versterken zijn positie als de meest complete en meest begeerde luxueuze SUV ter wereld."
De verkopen van de modeljaar 2006-uitvoeringen van de Range Rover starten eind mei van 2005.
AutoRai