Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits (20 - 24 december 2004) (24/12/04)
Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we
een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Deze week werd de begroting van de Vlaamse gemeenschap besproken en
goedgekeurd in het Vlaams Parlement. Na wekenlange behandeling in de
commissies werd deze week in de plenaire vergadering de begroting
afgehandeld. De eindbehandeling van alle beleidsnotas is gepland voor
de maanden februari maart van het komende jaar en zal nog in volgende
Nieuwsflitsen ter sprake komen.
Het was de eerste begroting (begrotingswijziging 2004 en initiële
begroting 2005) van de nieuwe regeringsploeg en dus ook de eerste
begroting met een N-VA inbreng. Dit belette ons evenwel niet om
tijdens de bespreking onze eigen klemtonen te leggen.
Kris Van Dijck hield als fractievoorzitter de algemene tussenkomst
namens de N-VA-fractie. Hij beklemtoonde vooral het gebrek aan
financiële hefbomen aan de inkomstenzijde. Het kader waarin Vlaanderen
moet werken is op termijn immers nefast voor onze welvaart. Vlaanderen
is voor maar liefst 77 % afhankelijk van middelen die het vanuit de
federale overheid krijgt via de Financieringswet. Via deze wet die de
doorstorting regelt aan de gewesten en gemeenschappen is er een
jaarlijkse transfer van Vlaanderen naar Wallonië van 1,32 miljard
euro. De N-VA berekende eerder al op basis van de ABAFIM-studie van de
Vlaamse overheid dat het totaal aan transfers 11,3 miljard euro
bedraagt (www.n-va.be/transfers).
Ondanks die jaarlijkse transfers ziet de financiële toestand er vrij
rooskleuring uit. Als de huidige schuldafbouw zich verder zet, zal de
Vlaamse overheid geen schuld meer hebben tegen 2009-2010. De N-VA is
dan ook van mening dat het huidige jaarlijkse begrotingsoverschot mag
afgebouwd worden ten voordele van meer investeringen op het vlak van
welzijn, onderwijs, economie, inburgering, Momenteel slaagt Vlaanderen
er als enige Belgische entiteit in om te voldoen aan de strengste
normen opgelegd door de Hoge Raad voor Financiën in het kader van het
stabiliteitspact. Jaarlijks hebben we als enige overheid een (ruim)
begrotingsoverschot, waardoor België voldoet aan alle Europese
begrotingsnormen. Het kan niet dat de andere overheden hun deel van de
afspraken niet nakomen. Willen we meer ruimte om te voldoen aan alle
behoeften in Vlaanderen, dan dringt een herziening van de afspraken in
het kader van het Stabiliteitspact zich op.
Jan Loones hield namens de fractie een uitgebreide tussenkomst over
het luik buitenlands beleid, dat onder de bevoegdheid valt van
minister Bourgeois. Vlaanderen op de wereldkaart plaatsen en de
Vlaamse aanwezigheid in Europa en in de wereld versterken, dat is de
terechte ambitie van de Vlaamse regering en van minister Bourgeois.
Ook Jan Loones onderschrijft deze ambitie: hij juicht het daarom toe
dat er bijvoorbeeld 2 miljoen euro wordt uitgetrokken voor
internationale communicatie en imagovorming.
Ook ontwikkelingssamenwerking nam Jan onder de loep. Naast een aantal
inhoudelijk bemerkingen (vb. de nefaste gevolgen van het Europese
landbouwsubsidiebeleid op de Afrikaanse landbouwbedrijven), belichtte
Jan ook uitgebreid het communautaire luik van
ontwikkelingssamenwerking. Eigenlijk zou minister Bourgeois immers al
de volle bevoegdheid van ontwikkelingssamenwerking moeten hebben. In
het fameuze Lambertmontakkoord werd overeengekomen dat Vlaanderen
binnen haar eigen bevoegdheden het ontwikkelingssamenwerkingbeleid
moest uitvoeren. De overdracht had reeds op 1 januari 2004 een feit
moeten zijn. De vorige paarse regering bleef echter volledig in
gebreke. Minister Bourgeois kan rekenen op de steun van de N-VA
fractie om deze overdracht eindelijk geregeld te krijgen.
Jan Peumans kwam tussen tijdens de begrotingsbespreking in het kader
van mobiliteit en openbare werken. Annick De Ridder (VLD) lanceerde
het idee om de verbindingen die het openbaar vervoer voorziet niet
langer in een overheidsmonopolievorm aan te bieden. Jan Peumans, thuis
op het terrein, trok hiertegen fors van leer. Hij vroeg zich af of de
VLD langs deze weg het overheidsmonopolie van de Lijn in vraag stelde.
Deze monopoliepositie is immers bij decreet vastgelegd. Bovendien is
er een beheersovereenkomst tussen de Vlaamse overheid en De Lijn, die
bepaalt binnen welke krijtlijnen de Lijn haar opdrachten moet
uitvoeren. Tenslotte verwees hij naar een aantal buitenlandse
voorbeelden van privatisering die niet echt een succes genoemd kunnen
worden. De Ridder, duidelijk uit haar lood geslagen, krabbelde wat
terug en stelde dat we moeten durven onderzoeken om tot een
efficiënter openbaar vervoer te komen.
Het Vlaams Belang ondervroeg via een actuele vraag woensdag
minister-president Leterme over de merkwaardige uitspraken van premier
Verhofstadt omtrent Brussel-Halle-Vilvoorde. Aangezien de spreker van
dienst, Filip Dewinter, van de gelegenheid gebruik maakte om eerder op
de kap van de N-VA te zitten, dan de stand van zaken in het dossier op
te vragen, vroeg Bart De Wever bij ordemotie het woord. De N-VA blijft
een consequente houding aannemen binnen de regeringsmeerderheid.
Vlaams Belang kan zelfs niet vanuit zijn eeuwige oppositiepositie
consequent zijn. Voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde heeft
de N-VA steeds het standpunt gehuldigd dat elke normale, parlementaire
procedure mag gevolgd worden. Op het einde van de werkzaamheden moet,
conform het ingediende wetsvoorstel, die splitsing echter wel een feit
zijn. Het Vlaams regeerakkoord wordt tot nu toe gerespecteerd. Bart
haalde vervolgens scherp uit naar de VLD, die zich vragen zou moeten
stellen bij de verklaringen van premier Verhofstadt. Die zijn immers
strijdig met het Vlaams regeerakkoord. Premier Verhofstadt vergelijkt
zichzelf niet alleen met Don Quichote, een waanzinnige, maar vraagt
iedereen hem te volgen. Bart vroeg zich af of de VLD zijn premier
volgt als Sancho Panza op een ezeltje of het Vlaams regeerakkoord?
VLD-fractieleider Patricia Ceysens had niet veel inhoudelijke
tegenargumenten. Zij merkte gewoon op dat de heer De Wever grof was.
Sinds oktober 2002 zijn er 17 007 nummerplaten ingeleverd in ruil voor
een DINA-abonnement bij de Lijn. Dat blijkt uit het antwoord op een
parlementaire vraag van Mark Demesmaeker. DINA staat voor Dienst
Inruilen Nummerplaat voor Abonnement. Als iemand een personenvoertuig
uit het verkeer haalt, kan hij bij De Lijn onder bepaalde voorwaarden
een gratis netabonnement voor drie jaar aanvragen. Met die maatregel
wil de Lijn mensen laten kennismaken met het openbaar vervoer en
bijdragen tot een duurzame mobiliteit. Mark Demesmaeker wilde ook
weten hoeveel van de mensen die een nummerplaat inleverden, ook
effectief geen wagen meer hebben. Een minderheid van 40,26 % van de
mensen die hun nummerplaat inleverden hadden geen wagen meer in hun
gezin, zo blijkt uit het antwoord. Het gaat dus om 6.847 mensen. Mark
Demesmaeker koppelt hier volgende bedenkingen aan vast: 60% van de
mensen die een gratis abonnement kreeg, rijdt nog altijd met de auto
en doet zich dus relatief weinig pijn door een tweede wagen in te
leveren. Dat relativeert toch wel de absolute cijfers over de
inruilactie. Er zit ook een onrechtvaardig kantje aan de actie:
hoeveel Vlaamse gezinnen hebben al jaren om financiële of principiële
reden geen auto? Hebben zij niet méér recht op een gratis abonnement
dan degenen die met een gratis abonnement toch nog een auto
"overhouden"?
Kamer van Volksvertegenwoordigers
Patrick De Groote vroeg aan minister van energie Verwilgen of het
samenwerkingsakkoord inzake de verdeling van de Kyoto-lasten tussen de
federale regering en de gewesten overeind blijft. In de afgelopen
weken verslikten Leterme en Peeters zich door te stellen dat de
Kyoto-norm onrealistisch is, met protest tot gevolg. De reden ligt
echter niet bij hen, maar bij de federale overheid die verschillende
groene maatregelen terugschroefde, namelijk de halvering van de
belastingaftrek voor milieuconvenanten en het uitstellen van de
verlaging van de energiebijdrage op groene mazout/gasolie, waardoor
deze duurder blijft dan de gewone energie. Verwilgen zegt dat er niks
aan de hand is: de federale regering stelt de zaken uit en de
Kyoto-doelstelling moet maar in 2012 worden bereikt. Hij voegde eraan
toe dat de bevoegdheden van financiën en leefmilieu in handen zijn van
SP-aers Vande Lanotte en Tobback. Misschien had de groene SP-aer Bart
Martens beter in de Kamer gezeten, dan had hij zijn eigen ministers
kunnen tackelen?
Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be