Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2005 vastgesteld
Het college van burgemeester en wethouders heeft het
Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2005 vastgesteld. De nadruk
ligt op diverse projecten voor doorstroming en verkeersveiligheid. De
totale kosten bedragen zon 2.370.000.
De basis voor het Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2005 is het
beleid zoals dat staat in het Verkeersplan stap 3. Het programma kent
vier themas: stedelijk hoofdwegennet, infrastructuur, openbaar vervoer
en verkeersveiligheid.
Stedelijk hoofdwegennet
In het stedelijk hoofdwegennet heeft de doorstroming Zuidelijke
Rondweg prioriteit. Zo moeten de kruisingen met de Baronielaan en de
op- en afrit naar de Fatimastraat worden aangepast. Daarnaast moeten
de komende jaren veel verkeerslichten worden vervangen, vanwege de
technische en functionele levensduur. Voor 2005 staan er vier op het
programma.
Infrastructuur
Vanuit het thema infrastructuur wordt de kruising Rijsbergseweg Effen
in 2006 in uitvoering genomen. In 2005 vinden de voorbereidende
werkzaamheden plaats.
Hoogwaardig Openbaar Vervoer
Voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) tussen Breda en Etten-Leur
wordt in 2005 flink geïnvesteerd in de herinrichting en afsluiting van
de Vlaszak met de aansluitende kruispunten en de aanleg van drie
HOV-halten. Dit is nodig om begin 2006 deze snelle en comfortabele
busverbinding te laten rijden.
30% minder verkeersdoden in 2010
Op het gebied van verkeersveiligheid is het doel voor 2010: 30% minder
dodelijke verkeersslachtoffers en 25% minder ziekenhuisslachtoffers
ten opzichte van 1998. Hiervoor worden onder meer de volgende zaken
aangepakt:
Black Spot-programma: de afgelopen jaren zijn al veel black spots
(locaties met meer dan zes letselongevallen over de laatste drie jaar)
aangepakt. Voor 2005 zijn de kruisingen Backer en Ruebweg Veldsteen en
Lunetstraat Tramsingel aan de beurt. Daarnaast is gekeken naar
locaties met relatief veel letselongevallen waarbij vooral fietsers en
bromfietsers betrokken zijn, zoals de kruising Gen. Maczekstraat
Benedictinessenhof.
Educatieve Maatregelen: Verkeersdeelnemers hebben hun eigen
verantwoordelijkheid en worden geacht deze te nemen, ook in het
verkeer. Het is ingewikkeld het gedrag van mensen zo te beïnvloeden
dat ongevallen worden voorkomen. Goede voorlichting en onderwijs zijn
daarbij erg belangrijk. Breda doet jaarlijks veel aan voorlichting en
educatie, waaronder diverse verkeerscampagnes, theoretisch en
praktisch verkeersexamens voor de schooljeugd en 50+ en begeleiding
van verkeersbrigadiers.
Breda, 24 december 2004
Gemeente Breda