Gemeente Breda

Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2005 vastgesteld

Het college van burgemeester en wethouders heeft het Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2005 vastgesteld. De nadruk ligt op diverse projecten voor doorstroming en verkeersveiligheid. De totale kosten bedragen zon 2.370.000.

De basis voor het Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2005 is het beleid zoals dat staat in het Verkeersplan stap 3. Het programma kent vier themas: stedelijk hoofdwegennet, infrastructuur, openbaar vervoer en verkeersveiligheid.

Stedelijk hoofdwegennet
In het stedelijk hoofdwegennet heeft de doorstroming Zuidelijke Rondweg prioriteit. Zo moeten de kruisingen met de Baronielaan en de op- en afrit naar de Fatimastraat worden aangepast. Daarnaast moeten de komende jaren veel verkeerslichten worden vervangen, vanwege de technische en functionele levensduur. Voor 2005 staan er vier op het programma.

Infrastructuur
Vanuit het thema infrastructuur wordt de kruising Rijsbergseweg Effen in 2006 in uitvoering genomen. In 2005 vinden de voorbereidende werkzaamheden plaats.

Hoogwaardig Openbaar Vervoer Voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) tussen Breda en Etten-Leur wordt in 2005 flink geïnvesteerd in de herinrichting en afsluiting van de Vlaszak met de aansluitende kruispunten en de aanleg van drie HOV-halten. Dit is nodig om begin 2006 deze snelle en comfortabele busverbinding te laten rijden.

30% minder verkeersdoden in 2010 Op het gebied van verkeersveiligheid is het doel voor 2010: 30% minder dodelijke verkeersslachtoffers en 25% minder ziekenhuisslachtoffers ten opzichte van 1998. Hiervoor worden onder meer de volgende zaken aangepakt:
Black Spot-programma: de afgelopen jaren zijn al veel black spots (locaties met meer dan zes letselongevallen over de laatste drie jaar) aangepakt. Voor 2005 zijn de kruisingen Backer en Ruebweg Veldsteen en Lunetstraat Tramsingel aan de beurt. Daarnaast is gekeken naar locaties met relatief veel letselongevallen waarbij vooral fietsers en bromfietsers betrokken zijn, zoals de kruising Gen. Maczekstraat Benedictinessenhof.
Educatieve Maatregelen: Verkeersdeelnemers hebben hun eigen verantwoordelijkheid en worden geacht deze te nemen, ook in het verkeer. Het is ingewikkeld het gedrag van mensen zo te beïnvloeden dat ongevallen worden voorkomen. Goede voorlichting en onderwijs zijn daarbij erg belangrijk. Breda doet jaarlijks veel aan voorlichting en educatie, waaronder diverse verkeerscampagnes, theoretisch en praktisch verkeersexamens voor de schooljeugd en 50+ en begeleiding van verkeersbrigadiers.

Breda, 24 december 2004