AutoRai

Hyundai op de AutoRAI 2005

(24-12-2004)

Vanzelfsprekend is Hyundai ruim vertegenwoordigd op de AutoRAI, met het complete gamma inclusief de nieuwe Sonata. In totaal toont het Koreaanse merk 24 auto's op de stand van ruim 1.800 m2. De conceptauto E3, eerder aanwezig op de Autosalon van Genève, maakt eveneens zijn opwachting.Nieuwe Sonata De nieuwe Sonata vormt het belangrijkste nieuws voor Hyundai op de AutoRAI. Het model staat vanaf begin februari 2005 in de Nederlandse showrooms; de beurs is dan ook een eerste kennismaking met het grote publiek. De nieuwe Sonata is op verschillende fronten gegroeid. De buitenmaten zijn toegenomen, wat met name aan de inzittenden en hun bagage ten goede komt. Voorin hebben inzittenden 10 millimeter meer beenruimte en de hoofdruimte is toegenomen met 22 millimeter. Achterin is de beenruimte toegenomen met 30 millimeter, voor het hoofd is 15 millimeter meer beschikbaar. De inhoud van de bagageruimte is ook flink toegenomen en bedraagt nu 523 liter. Zulke ruime maten vragen om een nieuwe vormgeving. De nieuwe snit van de Sonata mag gerust Europees genoemd worden. De lijnen van het model komen duidelijk naar voren, waardoor de Sonata een zakelijk en sportief uiterlijk heeft gekregen. Bij een sportief uiterlijk hoort ook een sportief motorenpakket. In eerste instantie is de Sonata leverbaar met 2.4 CVVT liter benzinemotor. In mei 2005 staat de Sonata met 3.3i V6 motor in de showroom en begin 2006 volgen de 2.0i CVVT en de 2.0 CRDi VGT. De vanafprijs van de Sonata is bijzonder concurrerend: 23.995 euro. Voor dat bedrag krijgt de rijder veel waar voor zijn geld. De uitrusting is zeer uitgebreid: onder meer ABS met EBD, 6 airbags, actieve hoofdsteunen voor, lendesteun op de bestuurdersstoel, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, ruitenwisserontdooier, cruise control, airconditioning en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening zijn standaard. Na de zomer wordt het unieke Active Geometry Control System (AGCS) beschikbaar voor de Sonata. Dit vernuftige systeem regelt het toespoor met behulp van twee elektrische stelmotoren. Deze kunnen de geometrie van de dwarsgeplaatste wieldraagarmen variëren, waardoor de ideale balans tussen sportiviteit en comfort wordt gevonden. Excellente E3
De E3 staat voor excellente uitrusting, aantrekkingskracht en veelzijdigheid. Het studiemodel geeft de richting aan die Hyundai in de (nabije) toekomst wil volgen. De auto - voorzien van een sterke 1.8 liter motor (140 pk) - is van binnenuit ontworpen. Het doel was dan ook om een verplaatsbare, persoonlijke omgeving te creëren. In het interieur voeren hoogstaande, verfijnde materialen de boventoon. Smaakvolle eenvoud is troef in de cabine voor vier personen. Die hang naar eenvoud valt bijvoorbeeld af te lezen aan het enkelspaaks stuurwiel en het instrumentarium. Het dak is van sterk getint glas. Opvallend is het hangende paneel met daarin de interieurverlichting en de zonnekleppen. Door de gedempte lichtinval en de stoelopstelling hebben de ontwerpers een versterkt gevoel van ruimte weten te creëren. De lijnen van de gestroomlijnde carrosserie van de E3 zijn slank. Dat komt ook door de toepassing van nieuwe technologieën. Zo zijn de richtingaanwijzers gecombineerd met kleine achteruitrijdcamera's die buitenspiegels overbodig maken. De afmetingen maken van de conceptauto een echte middenklasser; toch lijkt hij uit een klasse hoger te komen. De door Hyundai's Europese designcenter ontworpen auto heeft een lengte van 4.150 millimeter en een wielbasis van 2.650 millimeter.